Bitwarden här också. Sedan tycker jag det är ett bra förslag att inte ha lösenordet till mejladressen (som används för återskapande av lösen om nå’t strular) där. Jag bär hellre just det lösenordet i skallen.
Gillar 1Password och tycker inte minst att deras integration med iOS blivit mycket bättre.
Fast du har väl också en 2-faktors-autentisering hoppas jag.
Det tycker jag själv är den viktigaste saken man ska se till att ordna till så viktiga tjänster som e-post
Nu spårar jag ur lite och förordar en tjänst för det som heter Authy som kanske är lite ovanligare än tex Googles Authenticator men mycket bättre bland annat pga att man kan ta backup eller ha på flera enheter.
Har man betallösningen för Bitwarden kan annars den sköta det.
Nix, men jag använder Bitwarden till all “vanlig skit”. Sedan har jag viktigare ställen det inbyggt. Lösenord till forum etc är en annan sak än banken, Paypal etc. Jag ser det mest som ett sätt att minnas alla störiga lösenord till alla ställen som kräver lösen. Så tänker jag.
Microsoft har lösenordshantering i Microsoft Edge som syncas mellan enheter. De har också Microsoft Authenticator med lösenordshantering. Har testkört den senare lite på mobilen men inte så pass att jag velat gå över fullt ut till någondera.
Microsoft Authenticator har jag använt i flera år. Funkar klockrent tycker jag. Speciellt i kombo med fingeravtryck.
Biträden är toppen. Har kört det sedan LastPass försämrade sitt gratisalternativ för några år sedan. Funkar klockrent, synkar mellan olika plattformar och finns som tillägg till en mängd webbläsare på datorn.
Med 300+ lösenord är någon form av lösenordshanterare ett måste om man ska ha någon form av säkerhet. Glöm inte att slå på tvåfaktorsautentisering för det finns.
Fått tips från de som borde veta att använda lösenordshanterare men med saltade lösenord, dvs bara en del av lösenordet finns i hanteraren och sedan har du andra halva i huvudet (samma till allt). På det sättet smidigheten hos exv icloud nyckelring men hackning av den exponerar dig inte, du har i praktiken ett lätt att komma ihåg lösenord till allt men också komplexiteten hos den automatgenererade delen
Har kört Keepass länge med databasen på min Google Drive (tidigare på Dropbox), men det funkar inte alltid helt perfekt så jag har börjat flytta till Bitwarden. Många mindre viktiga lösenord har jag bara i Chrome (inloggad med mitt Google konto så det synkas).
Kan du ge exempel på när 1Password har blivit hackat?
Det är proprietär mjukvara och eftersom de inte delar källkoden så finns ingen möjlighet att veta vad som händer med kundens uppgifter. Ifall uppgifter komprometteras går aldrig att veta säkert, för du vet inte vad de gör med uppgifterna som du lämnar.
Det är en helt onödig säkerhetsrisk som enkelt kan undvikas genom att använda fri mjukvara där du har full kontroll över varje steg.
Vad är det som är så svårt med Keepass?
Kolla vilka appar används av Cern:
(Om Keepass passar för dem, kan man troligen lita på det.)
Är helt med på att öppen källkod är säkrare. När vi letade runt efter lösenordshanterare för företaget så valde vi 1password. Delvis för att användarupplevelsen var bäst, men även för att vi kände oss trygga efter att ha läst deras whitepaper.
När du påstår att de har blivit hackade flera gånger så blir jag väldigt nyfiken och vill veta mer då det kan påverka min bedömning av tjänsten. Men det låter snarare som att det är något du har hittat på? För jag kan då inte hitta minsta källa på att något har hänt.
Jag kör LastPass. Körde 1Password på förra jobbet (då jag använde Mac) vilket också funkade bra och deras lösning var åtminstone där och då mer “offline”-orienterad i positiv bemärkelse. Det var en bunt filer som lagrades i vår (delade) Dropbox. Vet inte om 1Password funkar så längre, har för mig att de lanserat ngn ny version av sin klient sedan dess.
Eftersom jag inte ville behöva börja betala för 1Password när jag bytte jobb så letade jag efter alternativ. LastPass var ett sådant och jag importerade mina lösenord dit. Men håller med om att den blivit sämre nu sedan de inte längre ger gratisversionen till mer än 1 enhet (antingen mobilapp eller browser). Vi har betalversionen via min nuvarande arbetsgivare, men om så inte var fallet så kan det nog hända att jag skulle överväga Bitwarden eller ngt annat. 
KeePass har jag kollegor som kör, men det känns för meckigt för mig. Vill hellre ha ngt mer cloud-orienterat.

Kör också LastPass sedan flera år, tycker det fungerar utmärkt. För att förtydliga lite, så är det en enhetstyp som gratisversionen är begränsad till. Inte enbart en enhet. Har du flera datorer, fungerar LastPass på samtliga. Detsamma om du har flera mobila enheter, som mobil padda klocka.
Bra poäng, du har helt rätt. Men i praktiken så blir det ju ändå rätt begränsat. Åtminstone för mig tycker jag det är rätt självklart att man vill kunna komma åt sina inloggningar även när man (som nu) står med mobilen och läser på en webbsida. Förra inlägget skrev jag på datorn. 
Instämmer. Gratisversionen blev mindre användbar när begränsningen till enbart en enhetstyp infördes. Jag har valt att använda den på dator, där jag har de mer känsliga inloggningsuppgifterna.
I mobilen och paddan förlitar jag mig på Apples lösning.
Mmm, så kan man ju göra. Jobbigt bara att behöva skriva in lösenord som 3d66K698hneq5rx7NVr7ra2eyrKWwen9 manuellt en gång tills man har det lagrat i iCloud. 
Bitwarden (10 tecken)
Jag skrev aldrig att specifikt 1password blivit hackade, det är en feltolkning. Med “tjänster som” menas “den kategorin av tjänster” (proprietär mjukvara). Precis som historisk avkastning inte någon garanti för framtida avkastning så är en historisk “ohackad” tjänst ingen garanti för framtiden. Inte heller fri mjukvara är ohackbar (något sådant finns inte), men chansen är lägre då programmen är 100% transparanta.
Här är lite länkar som relaterar till bl.a 1password, som du säkert redan själv hittat via sökmotorn.
https://password-managers.bestreviews.net/faq/which-password-managers-have-been-hacked/