Var sparar ni dokument som inte får komma i fel händer, om ni sparar dem på nätet? Bakgrunden är min frus önskan om att få en komplett sammanställning av alla våra innehav, konton, försäkringar, pensionssparanden, etc i händelse av att någon av oss skulle bli plötsligt allvarligt sjuk eller dö. Det är ju inte ett dokument man lämnar kvar på kaféet precis.
Kanske skulle ett sånt dokument ligga i ett bankfack men det kommer dessvärre inte vara så praktiskt då det behöver hållas uppdaterat. Vi använder Onedrives “personliga valv”. Men dessvärre upplever jag att det är för “bra”, då min fru vill kunna nå dem lätt(-are) om det skulle behövas. Anar att lättillgänglighet kanske är i motsats till hög säkerhet. Eller? Hur har ni gjort? Tips?
Kryptera filen innan uppladdning så kvittar det var du lägger det i princip. Enklast är att zippa ihop med ett lösenord men kan göras hur avancerat man nu vill.
Annars är nog ProtonDrive hyfsat ur integritetstänk men bara 5GB gratis om jag minns rätt. Skiff är också en uppstickare som lovar en mer integritetssäkrad approch för office program men jag har inte testat dem.
Annat alternativ är att använda en lösenordshanterare. De flesta kan man spara filer i, finns nog begränsningar på storlek dock. Egentligen bara Keepass eller Bitwarden då de båda är open source.
Låter som en bra lösning. Bör väl räcka med att skriv ner steg för steg instruktioner på ett papper till henne.
Ett alternativt skulle vara tex 1password. Där i kan spara viktiga filer och alla lösenord till alla siter vilket ni också vill kunna nå om den andra går bort. Som bonus har ni access till dessa på alla era enheter.
Svårt att nå Onedrives “personliga valv”? Jag kommer åt det i min mobil med ett fingeravtryck. Men bara i min mobil, inte i andras.
Jag förstår inte problemet.
Viktiga dokument såsom lagfart och pantbrev (ja vi har fortfarande några som är på papper) har vi i bankfack.
Vi har också en extern hårddisk där som vi backar upp filer på en gång i halvåret.
Jag skulle antingen haft i bankfack eller hemma i ett brandskåp, dvs typ kassaskåp… Även skannat in dokumenten å lagra de på en extern hårddisk…
Molnet känns för osäkert…