Tänker att det är många här som funderat på hur man bäst sparar bilder och filer digitalt? Har rätt mycket stora bilder/filer sparade på diverse hårddiskar. Vill se till att dessa består till framtiden.
Vilken tjänst använder ni? Sparar ni på mer än ett ställe? Tacksam för tips
Man brukar väl säga tre kopior på minst två olika medier på minst två olika platser.
Jag kör på olika externa hårddiskar hemmavid och sen på annan plats på USB-minnen som man roterar efter några år. Finns även brännskivor som håller i hundratals år, men kräver specifika brännare och har inte provats i praktiken.
Jag kör MS office365. För ca 1199kr/år får hela familjen MS office-paketet och 1TB molnlagring var som funkar bra på alla våra enheter (upp till 6 personer). För singel-användare kostar det 840kr/år.
Jag använder faktiskt Googles lösning både med Google Photo för bilder och Google Drive för lagring. Sedan försöker jag relativt löpande köra backup till fysisk disk.
Lagrar mina filer på en NAS och backar upp till en annan plats dagligen.
Såhär i efterhand känns väl kanske molnet som ett enklare alternativ, men är lite emot att ha allt där.
Inte så insatt i molnlagring, men något man bör tänka på generellt är att man lätt kan missa när filer börjar bli korrupta. Man kanske bara tittar på vissa filer regelbundet, sen visar det sig att en viktig fil varit korrupt 1 år, och att den numera finns i alla backuper.
Min NAS går regelbundet genom diskarna och verifierar att inga filer blivit korrupta.
Blev Google + extra fysisk disk för nu. Löste nuvarande problematik iallafall. Blir det allt för mycket data framöver får jag nog titta på nåt annat. Tack för hjälpen