Jag söker ett alternativ till Google Drive. Det ska gärna kunna ladda upp foton automatiskt från min mobil och ha fokus på att lagra den data som jag inte behöver så ofta. En onlinebackup med mobilfoto som laddas upp. Gärna en stor etablerad aktör som många andra använder.
Jag skulle vilja minska det jag betalar till Google till förmån för något svenskt företag i första hand eller europeiskt i andra hand.
Jag använder Protons produkter (https://proton.me/) med bl.a. Proton Drive (Proton Drive: Free secure cloud storage | Proton) men för foton använder iPhone (och därigenom Apple). Proton Drive använder jag till all annan fillagring. Man kan skapa ett gratiskonto för att testa. Proton är baserat i Schweiz.
Använder också Proton mer och mer. För email, kalender password vault mm
Kommer att flytta över min Google Drive till Proton inom snar framtid också.
Deras tjänst är relativ ny men förbättras hela tiden eftersom deras produkt är tjänsten och inte du så de måste göra den bättre för att tjäna pengar. Har för mig att de nyligen börjat erbjuda foto backup också.
Men största anledningen är att jag börjar bli mer och mer medveten om Privatsphären.
Har använt Dropbox i 15 år nu.
Den har automatisk upload till en “camera upload” folder, sen kan du välja om du vill att de även lagras på mobilen/datorn eller bara i molnet.
Jag kör faktiskt hela mitt Mac OS på Dropboxen, så jag kommer åt alla filer även på mobilen och kan skapa en länk som kan delas online med ett par tryck. Väldigt bra sömlös lösning både för mobil och dator.
Otroligt bra och stabilt. Trots jag är Mac fan så klarar jag inte av iCloud som har horribelt UI. Samma sak med G Drive.
pCloud. Har använt i flera år. USPen för mig är att du kan betala en engångssumma om du vill för en livstidslagring. Det har jag sparat in sedan länge. Och så är det en europeisk tjänst, fördel tycker jag.
Glömde också, driven visas som en fjärrhårddisk direkt på datorn. Apple, Android, windows, macos, linux.
Jag brukar själv ta en titt på sidan Privacy Tools när jag ska välja en ny tjänst. De brukar redovisa om tjänsten är externt granskad samt var företaget har sin hemvist.
Vi använder Jottacloud sedan många år tillbaka. Backar upp 2 iPads, 2 iPhones, 2 PC o 2 Mac. Väldigt lättskött o hyfsat billigt. Ingen begränsning på uppladdningars storlek. Är Norgebaserat.
Svenskt företag som jobbar med lagring https://www.zilux.se/storage, man kan kombinera deras tjänst med olika klienter på datorer och telefoner. Kanske inte så smidigt, men ett alternativ.
Jag har spenderat otaliga timmar senaste veckorna med att tänka på att sätta upp ett eget moln med en egen server. Kommer att prova och se om det är något för mig. Har lekt runt lite och har verkligen fastnat för exempelvis Immich (demosida för den intresserade!) som är open source och ersätter Google photo. Just nu körs det bara intermittent från min laptop medan jag försöker hitta delar till att sätta ihop en dedikerad server!
Finns många bra europeiska alternativ till Google Drive när det gäller molnlagring och backup, varav många nämnts här. Däremot har jag inte hittat något vettigt alternativ till Google Drive när det gäller integration med ett (online) officepaket. Det är oerhört smidigt att kunna skapa och redigera dokument från vilken dator/mobil som helst utan att behöva installera några program.
Jag har använt Dropbox sedan det lanserades, men skulle gärna vilja byta till en svensk eller iallafall europeisk variant. Har testat Storegate som är svenskt, men fastnade inte för det då det var mer som en backuptjänst.
Är det någon som har bra tips på liknande funktionalitet som Dropbox, dvs kontinuerlig synk mellan molnet och dator, så att det blir lite som en extra hårddisk eller arbetsmapp?
Jag använder också pCloud för backup och för åtkomst från alla enheter.
De har ofta erbjudanden om livstids abonnemang för en engångskostnad. Skönt att slippa månadsavgift.