Backup av data - hur gör du?

Med tanke på mitt äventyr med Google häromdagen och Cornucopia som var med om att hans iCloud-kraschade.

Så blev det aktuellt för mig att se över mina egna hygienfaktorer. Insåg att hela min lösning byggde på antagandet (och jag säger ju själv: “assumptions are the mother of all fuckups”:

Google Drive kommer alltid fungera.

Det vill säga att jag har ingen data lokalt, utan allt är synkat mot molnet (GD). Sedan tar jag en gång i kvartalet backup till en extern hårddisk som inte är inkopplad, utan ligger i ett brandsäkertskåp oansluten. Men det sket ju sig kungligt för Cornucopia när iCloud slutade fungera, för om jag tolkade det rätt, så kunde han inte komma åt filerna.

• Hur gör du kring backup?

Sedan dyker det ju upp frågor som t.ex. att jag kör all mejlen i GMail, gör ni backup genom att göra data dumpar även från Google genom deras Takeoutfunktion?

Jag känner till klassikern 3-2-1,

• 3 kopior av all viktig data
  • på 2 olika medier
  • varav 1 är på ett annat fysiskt ställe

men jag känner inte att jag tillämpar den helt. Utan jag har kört:

• Google Drive
  • Lokal dator (hemma)
  • Kvartalsvis extern hdd (hemma)

Hur gör du?

2 gillningar

Följer denna tråd. Har inte skött detta ordentligt alls. Har iofs en hel del lagrat på en extern hårddisk men det skulle behövas en systematik där.

1 gillning

Kör Synology NAS och deras C2 cloud tjänst.
På detta sätt har jag dels data på två ställen, hemmakontoret och hos Synology
och det blir även riktiga backuper på detta sätt, deras backup mjukvara sparar versioner så jag kan backa i tiden om jag skulle råka ut för ransomware t.ex. Kan även synka två-vägs mot onedrive o.s.v., kör deras backup av min office365 också.

Kostnaden är tillräckligt låg, inköp av en synology nas i version man anser sig behöva och jag kör deras 2 TB plan för 125 EUR/år, så backar bara det viktigaste ut i molnet.

3 gillningar

Har en Synology NAS som jag kör backup mot (följer med en backupmjukvara för Win och Mac).

NAS:en i sig kör backup upp varje kväll mot Synologies storage i molnet (du kan välja andra ställen men jag tyckte de inte var så dyra och man hade en fast kostnad).

Allt automatiserat och du slipper massa licenseavgifter per dator etc. Du betalar i princip bara för molnlagringen. Dessutom kan du använda NAS:en för lite annat än bara backup så klart.

Synology’s mjukvara för att hantera NAS:en är bland det enklaste jag sett så det är inget man heller behöver vara rädd för

2 gillningar

Jag har varit backup-junkie, men gått över till en mer avslappad inställning. Jag insåg efter min skilsmässa att mycket i livet är mer bräckligt än jag trodde. Barnen växte upp och jag tog färre och färre bilder. Jag sparar sällan brev. Jag slänger normalt mejl efter ett år osv.

Så, vad finns att göra backup på? Det som är jag och dessutom viktigt finns i mitt huvud. Mina minnen trumfar bilder, mina lösenord och koder finns där. Pratar vi om mitt arbete så är det ungefär detsamma. Jag är resursen. Den dag jag slutar finns väldigt lite att lämna till näste person på posten.

Det lilla det kan finns skäl att ha backup på finns på disk och/eller hård utskrift i farsans kassaskåp… mest för att risken för brand på två ställen samtidigt är minimal.

10 gillningar

Och nu påminde du mig att ta ner SIE filen för 2022 och lägga på min drive så den blir backupad och inte bara ligger hos molntjänsten :slight_smile:

• Lokal dator
  • Synlogy Nas
  • 24 tb WD bärbar hårddisk för back up av NAS.
  • Bilder sparas också på Onedrive men typ det enda jag har på molnet.
1 gillning

QNAP NAS med RAID 5 på 4 diskar. Mobilerna laddar upp foton och videoklipp hit dagligen, datorer mer sällan. Sen brukar det bli 1-2 tillfällen per år där utvalda saker läggs över på 2st externa HDD.

Klonar varje mina macar varje fredag - kör två externa diskar så det blir på varannan vecka. Diskarna förvaras hos två olika vänner som (hämtar på lunchen o lämnar på väg hem).
Testar då och då att starta upp dator på klonen för att se att jag kommer åt filer och att programvaran funkar (ja, allt utom Adobe)

Kritiska eller supertråkiga projekt (som jag absolut inte vill göra om) småkopierar jag under veckan till usbsticka. Har även en del i dropbox som blir lite av en backup (så länge den funkar) mellan klontillfällena

Jaghar under åren varit med om hårddiskar som gett sig och insett att mitt stora problem är att komma upp och köra igen. Att ha allt i molnet och tanka ner det samt installera programvara tar lång tid även om man har en snabb lina. Med kloner är man tillbaka där man var vid senaste klonen - och kan köra på en lånedator utan att installera det.

1 gillning

För många år sedan körde jag crashplan som backade upp till en lokal disk, deras molntjänst och till en annan dator på en annan plats. Backuppen var krypterad så man kunde göra backup till vänners datorer. Dock så var den otroligt långsam och så en dag fick jag ett mail där de meddelade att de skulle avsluta tjänsten för privatpersoner. Data som hade tagit veckor att ladda upp togs bort efter några månader…

Då började jag leta efter open source alternativ för att aldrig drabbas av att tjänsten läggs ner. Hittade verktyget duplicacy. Mycket snabbt och har stöd för kryptering samt många backends. Gratis om man kör command line, men om man vill ha gui så kostar det lite. Köpte livstidlicens på en black friday rea.
Kör på en lokal kopia samt en remote.

Att köra en lokal kopia är rätt skönt när man ska återställa data.

Kör en NAS hemma som varje natt backar upp till en NAS utanför mitt hem.

När jag kommer ihåg och orkar, typ någon gång i månaden, kopierar jag grejerna till en extern hårddisk jag brukar ha ligga på jobbet.

1 gillning

Extern hdd hemma och AWS s3/Glacier. Synken sköts faktiskt manuellt med några bashscript som rsyncar, krypterar och laddar upp när jag känner för det.

Jag klonar inte hela datorer eller OS, sparar bara hemkataloger och filer. Filer som går att ladda ner igen backar jag bara till extern hdd, men unika dokument jag skapat själv får följa med till AWS.

Foton på telefonen synkas automatiskt till Google photos men nån gång om året sparar jag dem till disk som sen backupas enligt ovan. Använder Google drive för dokument också, men har ännu inte börjat synka ner dem till min egen backup.

Kanske skulle jag kunna automatisera mer men ärligt talat skapar jag inte så mycket ny data förutom foton längre. Försöker tänka minimalistiskt och har reducerat min totala datamängd till några hundra GB.
Försöker också släppa taget om originalfiler. När en bild redigerats eller en video klippts behöver jag inte spara originalen.

1 gillning

Jag har en regel som vidarebefordrar all inkommande e-post som kommer till min primära e-postadress, en @gmail.com-adress , till ett separat konto som jag har på på AWS.

På så sätt har jag alltid en kopia på all inkommande e-post, som automatiskt alltid är i synk. Någon sekund efter att mailet inkommer den primära inkorgen så finns en kopia i ett annat datacenter hos en helt annan leverantör, i ett konto jag äger själv på AWS. Dels i backupsyfte, där jag alltså kan läsa min mail även om GMmail går ner, men också dels om kontot blir hackat och någon börjar ta bort datan i kontot (för att maskera att de gör saker med kontot) så finns en kopia på ett helt separat system som jag i efterhand kan se allt som (eventuellt) hände och som inte påverkas alls, även om någon börjar att selektivt ta bort, filtrera, eller mecka med gmailkontot.

Stänger av alla “smart synk”-funktioner. Dvs de ska inte försöka spara utrymme på datorn genom att bara ha meta-information om filerna på datorn och resten i molnet. Det var denna miss Lars på Cornucopia gjorde om jag inte minns fel.

Jag har en trådlös TimeMachine-backup som säkerhetskopierar datorn löpande varje dag, även när jag är bortrest (över VPN).

Jag har två stycken externa hårddiskar som jag också kör TimeMachine på, en gång i månaden. Dessa är normalt inte inkopplade utan är offline.

Jag organiserar all min data i årsmappar, dvs alla dokument, skapelser, foton, you-name-it som uppstår landar i en årsmapp. Vid varje års utgång zippar jag ihop detta och lägger i en krypterad image på AWS Glacier Deep Archive snorbilligt.

Fördelen med det sistnämnda är att de blir helt skrivskyddade, dvs det går inte att förvanska dem i efterhand utan att det märks genom att först återställa dem från Deep Archive, och skapa en ny kopia och spara över. Men också detta märks, då datumstämpeln i AWS ändras.

Dvs:

• Daglig backup lokalt och till molnet (dropbox)
    • Detta går snabbt att återställa
    • Skyddar mot egna klantiga saker
  • Månatlig backup till offline-hårddisk
    • Detta går också snabbt att återställa ifrån
    • Skyddar mot ransomware eller annat som skulle göra filerna korrupta (och som då skulle synkas över, korrupta, till dropbox) eftersom det sker med fördröjning. Jag hinner inse problemet och då ha två stycken kopior (växlar de två hårddiskarna udda/jämna månader) och kan återställa lokalt därifrån.
  • Årsvis backup till molnet i Glacier Deep Archive
    • Skyddar på samma sätt (fast bättre) som ovan mot ransomware
    • Tyvärr inte lika ofta uppdaterad, men det är också lite av skyddet
    • Bombsäkert datalagring på två olika kontinenter, och på vardera kontinent i minst tre stycken “availability zones” = fysiskt separerade och redundanta byggnader.
    • Främst för katastrofåterställning när allt annat ovan misslyckats.

Jag upplever att jag har skydd mot virus/ransomware genom “append only”-system som TimeMachine och arkivering i Deep Archive. Jag upplever att jag har skydd i näst intill realtid (tappar max någon timmes data) genom både molnet och TimeMachine. Jag upplever att jag har skydd mot fysisk påverkan (läs: huset brinner upp, eller stöld) genom dubbla molntjänster.

Ja, nu är det bara att invänta alla kommentarer kring folk som tycker att det räcker med en indexfond - det är ju helt onödigt att ha två fonder på olika institut i separata ISK som följer samma index. Eller att ha visa + mastercard i olika banker. :rofl:

Hängslen och livrem, s.k. redundans på nördspråk.

Skönt att man inte är ensam…

1 gillning