Google Workspace infört lagringsbegränsning... 😥 | Någon med NAS-erfarenhet?

Vaknade imorse till det här… Universum kände att jag hade en ledig dag planerad, så den vill hjälpa mig på traven. :rofl:

Tänkte, att jag skulle radera några filer, tills jag såg hur mycket jag övertrasserat… :exploding_head:

och såg priset för att utöka… :scream:

image

Gissa vem som har haft en rolig dag… Löste det faktiskt genom att radera 50 TB… :see_no_evil:

4 gillningar

Tråkigt.
Du får köra egna Back-Up lösningar för en del tunga videofiler. Blir väl billigare.

Vart har 30TB tagit vägen? Slår man ihop ditt och Carros konton så saknas det en del för att komma upp i totalen som Google visar.

2 gillningar

Oof…

Om jag hade fått det sura mailet och behövt ta hand om ett sånt problem hade jag nog valt försvinna från jordens yta 4-5 dagar. Transporterat mig nån helt annanstans mentalt. Från den vanliga verkligheten till typ nördarnas nangiala och sedan återvänt med en fullt fungerande, säker, robust, open source baserad server i källaren som klarar ett eller två världskrig och aldrig får slut på space :sunglasses:

Eller kanske bara betalt… oklart.

5 gillningar

För den som vill ha egen server men inte lägga överdrivet mycket tid på det så tycker jag att Synology är ett fullgott alternativ. Du sparar in pengarna du lägger ut på en egen server ganska så snabbt med tanke på den månadskostnaden.

3 gillningar

Ja, tittar på en Synologi… Har du någon erfarenhet? :slightly_smiling_face:

Jag har en Synology NAS hemma. Funkar bra men det blir fort dyrt att bygga en lösning för 70+ TB lagring, vettig redundans etc. Hade nog bara bitit i kulan och letat upp en molnlösning.

Raderat. :grin: Ser det som att jag bidrar till att minska klimathotet att någon hårddisk inte behöver spinna och förbruka el.

3 gillningar

Jag tror att jag klarar mig på 20TB, det borde vara hanterbart, eller?

Ja, väldigt smidigt och en del egna enkla appar dessutom. Tex en photo app, en drive app osv osv. Väldigt enkel att sätta ihop.

Testa denna väljare på deras hemsida ifall du är osäker på vad du behöver. Då får du lite tips på vad som vore lämpligt utifrån dina behov: NAS Selector | Synology Inc.

Är det videoinspelningarna för RT du lagrar där eller vad är det som växt så mycket @janbolmeson? Vi är bara uppe i ca 745 GiB på Dropbox och då är det ändå ca 17-18 år med familjefoton där, och allt möjligt annat som vi vill ha backupat.

1 gillning

Exakt, jag körde upp alla avsnitt, 3 kameror i 4K-kvalitet. Det var ju gratis fram tills igår… :see_no_evil::roll_eyes:

3 gillningar

Om det är viktiga saker så bör du inte helt förlita dig på bara en lokal lösning, utan använd också en backup någon annanstans.

Själv använder jag backblaze och synkar backup varje natt.

3 gillningar

Ja, om data bara finns på ett ställe är det ju ingen backup. Helst bör man även ha backuper som inte är uppkopplade mot nätet.

Jag tror inte TrueNAS har nämnts tidigare i tråden, så det kan också vara ett alternativ.

Tyvärr är lagring en hel vetenskap där man får kompromissa mellan redundans, hastighet, användbart lagringsutrymme och pris.

2 gillningar

Jag kör Synology NAS och är mycket nöjd med den.

Om produkten är gratis… :wink:

Hoppas ni hittar nå’n smidig lösning.

2 gillningar

Ja, alltså det går ju enkelt att lösa. Du behöver såklart en vettig uppkoppling både upp/ner.
Jag är nöjd med Synology, körde annat märke innan och det är skillnad.

Tänk vad skönt om du bara slänger allt källmaterial, du kommer ju knappast göra en ny klippning av en gammal video? Minimize your life och allt det där:)

2 gillningar

Beror ju helt på vad du vill göra, Synlogy NAS fungerar bra för mina behov och sen använder jag en enkel extern hårddisk för backup av Nas:en.

Men om det bara skulle vara för delad lagring så tror jag det vore billigare att köpa två externa hårddiskar om det som sparas inte är så krävande…

Typ av extern hårddisk,
https://www.webhallen.com/se/product/361407-Seagate-OneTouch-20TB-USB-Hub?channable=04aa5e696400333631343037b9

Jag kör en sådan här hemma i ganska exakt två år nu. Främst för bilder (sedan när Google Foton började ta betalt.)

https://www.webhallen.com/se/product/322175-Synology-DiskStation-DS220-2-fack-2-0GHz-Dual-Core-2GB-RAM-x-LAN

1 gillning

Välkommen till kaninhålet…

Synology har en rätt cool funktion där de kan göra backup till en annan synologyNAS som står hos någon annan. Så du får en off-site backup. Du skulle tex kunna ställa den hos din mor eller en vän.

Kom ihåg att bara en NAS är ingen backup utan ett lagringsutrymme. Det billigaste och enklaste om du bara vill spara gammalt videomaterial är antagligen att köpa lösa hårddiskar att lagra de på. Och bara ha det du aktivt jobbar med på molnet etc.

1 gillning