Mitt virusskydd (mcafee) går snart ut och frågan är vad en rimlig kostnad/rimligt skydd kan vara. Vad rekommenderas? Och vad styr behovet? Vad är en rimlig kostnad?
Jag är enormt ointresserad och en dyrare klumpsumma tar emot, samtidigt är problemet ur världen för en längre tid. En löpande avgift (tex tele2 trygg surf 49kr/månad) blir som något avtal jag borde se över ”då och då”, vilket inte heller lockar när jag inte har kunskap om vad som behövs.
Jag använder mobilen i mycket större utsträckning än datorn, så skydd för flera enheter är kanske bra för mig (och kanske väldigt standard)
Mitt tips är att inte betala för sådant överhuvudtaget. Alla operativsystem kommer med inbyggda lösningar för att hantera hot och de är alla bra. Säkerställ att det skyddet är påslaget och kontinuerligt uppdaterat så har du täckt ditt behov av skydd mot virus.
Det du behöver eventuellt är en lämplig VPN-tjänst som också tar bort annonser och annat ofog som finns överallt på webben.
Jag använder mig av https://1blocker.com till mina enheter kombinerat med https://protonvpn.com. Har också livstidsprenumeration på https://disconnect.me. Allting fungerar på alla mina Apple-enheter. Kör du andra operativ, behöver du hitta en ersättare för 1blocker dock.
Betala för antivirus är att betala för falsk trygghet som dessutom i värsta fall gör att din enhet presterar sämre.
(Omskrivet)
Det finns idag ett antal olika sätt som dåliga aktörer försöker få tillgång till information de inte skall ha, alternativt hitta sätt att lura dig till att frivilligt ta emot skadlig kod. Dessa sätt täcks inte av virusskydd i sig, då de bygger på nätverkstrafik dvs skicka små fragment av data fram och tillbaka över internet.
Varje enhet har en unik kod den lämnar efter sig vid varje besök hos en server eller tjänst.
Varje tjänst/app/program man använder har också en unik kod som är knuten till dig som användare.
Lyckas en tjänst få en användare att surfa inom sig ”själv” som exempelvis Discord och Facebook gör, så kan de också få tillgång till information av typ 2 från alla webbplatser/tjänster man som användare besöker. Med detta får därmed tjänsten tillgång till mycket mer information om mig som användare än vad de borde ha. Denna information kan de i sin tur sälja eller använda för att rikta både annonser, farlig kod och utpressning direkt till mig som användare.
Antivirus skyddar mot viss farlig kod och mot utpressning via injicerad kod i program eller filer man som användare laddar ned. Dock skyddar de inte mot att skadan skall kunna uppstå.
VPN skyddar på flera olika sätt.
De kan göra att alla användare hos samma VPN-tjänst har samma unika kod vilket gör det omöjligt att spåra efteråt
De kan förhindra att man lämnar efter sig spår via den tjänst/app/program man använder
De kan förhindra skadlig kod från att ens läsas in i första läget
De kan blockera all trafik från källor man inte har bett om via sitt användande
Blockerare skyddar genom att blockera primärt annonser från att ens laddas in till ens enhet.
Detta är en förenkling av det hela såklart. Dock är min slutsats solklar: det antivirus man behöver kommer inbyggt i ens operativsystem. För att ytterligare skydda sig kan man välja att köra ett eller två av VPN och blockerare. Detta för att maximera ens skydd när man använder sig av en uppkopplad enhet och för att minimera risken för att dela med sig av privat information man inte vill att andra skall ha.
Skulle nog säga att bästa sättet är en bra adblocker. ublock origin är.min rekommendation, men man kan också köra på DNS nivå.med t.ex. AdGuard Home eller PiHole.
Det här gillar jag! Jag har inte brytt mig om något virusskydd eftersom jag ändå inte förstår vad jag behöver så jag har tänkt att i värsta fall får jag slänga hårdvaran och köpa nytt! Inget virusskydd utöver det som redan “ingår” duger alltså? Det gillar jag!
Köp inte kommersiellt antivirusprogram. Du behöver den inte.
En VPN är möjlig, men förmodligen inte nödvändig om allt du vill göra är att blockera annonser. För det, installera uBlock origin-extension (chrome, firefox).
Om du använder Firefox, överväg att installera Multi-Account Containers. Detta kommer att blockera cookie-baserad tracking från till exempel Facebook.
Om du inte använder Firefox, överväg att använda Firefox.
Det enda jag vill tillägga är att den som kör macOS också dubbelkollar att brandväggen är PÅ och att man slår på Filevault. Vad gäller Windows är det bara att i Säkerhetsinställningarna slå PÅ allting.
Senast jag gjorde research på ämnet så kom jag väl fram till ungefär samma sak som @Jacke78 nämner här i tråden; att man antagligen klarar sig lika bra utan om man kör något av de stora operativsystemen. Med det sagt så kör jag ändå BitDefender, som fått bra recensioner. Upplever inte att det segar ner systemet märkbart, kommer inte med irriterande reklam för sina andra produkter utan ligger tyst och snällt i bakgrunden. Ingår bl.a. skydd mot ransomware men ingen aning om det fungerar i praktiken och hoppas jag slipper få veta.
Jag vet ju knappt vad jag har… någon version av Windows…osäker vilken webbläsare. Google chrome kanske?
Minns att jag hade problem att ladda ned tex zoom pga virusskydd. Jag fick hjälp på Elgiganten som sade att det var konstigt osv men att det berodde på något i datorn som han avaktiverade. Det var inte mcafee. Kan det ha varit operativsystemet?
Jag har väldigt mycket bilder i datorn som jag inte kommit till skott att lägga över på extern hårddisk…och det är ett totalt kaos (rensar väldigt sällan så även det som inte ska sparas ligger där) så det är inte snabbt åtgärdat. Men jag blir nojig ifall bilderna skulle gå förlorade…men risken som oskyddad är kanske inte mycket större?
Telefonen är iPhone…
Kan jag, som @Erik71 avstå virusskydd? Är vpn bara för mobilen?
Det livslånga skyddet du hade @Jacke78, är det något jag borde ha? Öppnade upp länken, men förstod inte. Samma med alla andra länkar och tips jag fick (av alla)
Kändes som jag fick mycket bra tips, men jag vet inte helt hur jag går vidare.
Är länkarna/programmen för dator och/eller mobil? Bara att ladda ned? Kostar det?
Nej, skulle säga att risken att datorn går sönder eller blir stulen är större än att du blir cryptolocked på ett sätt som antivirusprogrammen skulle skyddat sig från men inte Windows.
Oavsett är skyddet att säkerhetskopiera bilderna på den externa hårddisken, och gärna i någon cloud lösning också om du är rädd om dem.
Ingen skillnad. Nästan så att den är större med vissa virusskydd, som scannar hårddisken hela tiden och sliter ut den lite snabbare. Säkert marginellt, men ändå.
Ladda ner avast free på datorn, kostar 0 och tillräckligt bra mycke bättre än mcafee. Använd inte chrome kör annan, installera hjälpverktyg i webläsaren.
Ghostery, privacy badger och no script.
Kör själv Librewolf webläsare och sunt förnuft d.v.s klicka inte länkar o.s.v
Som firreb säger ha backup, jag har en 2TB disk som jag kopierar alla viktiga filer till varje månad, sparar 5 versioner, bilder ligger på 3 olika diskar 1 utan kontakit till nätet ifall viruz kommer in.
Kändes som jag fick mycket bra tips, men jag vet inte helt hur jag går vidare.
Det är vanligt när man får tips på internet att många snubbar som är rätt duktiga på datorer slänger med sina tips utan att förstå vilken teknisk nivå mottagaren ligger på.
Känner du efter att du har läst tipsen att du inte förstår vad de pratar om eller hur du ska gå tillväga framåt har de inte gjort ett tillräckligt bra jobb i sin förmåga att kommunicera detta till dig.
Jag skulle börja med att:
Kontrollera vilken version av Windows du har. Det gör du genom att trycka på Windows-knappen på tangentbordet + R , sen skriver du in “winver” och trycker på Enter. När jag gör det står det Windows 10 med stor text samt version 22H2 med liten text under.
Visar det Windows 10 eller Windows 11 så är det bra. Du kör ett nytt OS som fortfarande får säkerhetsuppdateringar.
Uppdatera ditt Windows. Det gör du genom att trycka på Windows-knappen en gång för att påbörja en sökning och sen skriver du in “Sök efter uppdateringar” och sen trycker du på Enter. Därefter kan du trycka på knappen Sök efter uppdateringar för att ladda hem de senaste uppdateringarna. Du kan behöva starta om datorn efter detta.
Avinstallera McAfee. Tryck på Windows-knappen och skriv sedan in “Appar och funktioner” och välj sedan McAfee från listan och välj Avinstallera.
Efter du gjort detta kan du sedan titta på vilken webbläsare du använder dig utav för att kontrollera att den också är uppdaterad. Jag tycker det enklaste är att fråga hur ikonen ser ut som du trycker på för att öppna webbläsaren?
Enkelt svar: skaffa Norton 360. Alltid bäst i klassen kring skydd mot virus/malware. Lyssna in på de som säger att det inte behövs. Om det enda du gör är att surfa på rikatillsammans och aftonbladet kanske du inte behöver något extra skydd. Men annars behövs det verkligen.