Internet säkerhet

Hej!

Har precis installerat Norton 365 på min Macmini dator. Jag bara började fundera på hur Telias Internet security egentligen fungerar gentemot Norton. Eller är det kanske en bra kombination att använda båda för att vara på den säkra sidan. Mina vänner hur tänker ni i detta. Skulle vara spännande att höra olika åsikter om detta.

Thomas på Gotland.

Depeche Mode lives forever and Andrew Fletcher rest in peach.

Efter att ha sett min styvfar, som lever på mycket låg inkomst, ha spenderat vansinniga mängder pengar på McAfee har jag övervägt att starta en varningstråd här, då han säkert inte är ensam om att slösa sina pengar på det viset.

Mitt råd, som någon som jobbat med mjukvaruutveckling i snart 15 år, är att avinstallera all den där skiten, säga upp alla avtal du har med Norton och andra liknande aktörer, och istället se till att du har Microsofts inbyggda virusskydd aktiverat och uppdaterat om du använder Windows och i annat fall behöver du ingenting. Om du bara använder lite sunt bondförnuft så kommer du inte ha några problem. Dessa tredjepartsalternativ gör bara din dator långsammare och innebär inte något bättre skydd.

6 gillningar

Lär ju inte fungera alls på en Mac mini :sweat_smile:

2 gillningar

Därför jag lade till att om du inte använder Windows behöver du inget virusskydd ö.h.t.

Här är mitt svar på en liknande fråga som kom förra året. Det är också ett passande svar på din fråga tycker jag :slight_smile: .

Jag skulle säga att du inte behöver nåt av dom för en Mac Mini.

Nja det behövs anser jag, men jag kör med Avast på Mac. Har haft Mac hemma de senaste drygt 20 åren och har åkt på några riktigt tråkiga “virus” några gånger. Man slipper en hel del tråkigheter med ett skydd eftersom det inte finns något inbyggt i macOS.

Numera finns det inbyggt (”Xprotect”).

Var aktiverar man detta?

Verkar bara gälla “sabotageprogram” via appar, det är inte något generellt antivirusprogram.

Mac notarization was introduced with macOS Mojave10.14.5 and is widely adopted by mac developers now.

Lanserades 13:e Maj, 2019

XProtect is a built-in Antivirus protection software installed on macOS 10.6 and above

Lanserades 28:e Augusti, 2009

Malware removal tool is another built-in anti-malware tool available on macOS 10.8.3 and above, that removes any known malware installed on a Mac.

Lanserades 14:e Mars, 2013

Det behövs inte extra mjukvara för att säkra upp en Mac. Lägg dessa pengar på börsen istället, där gör de större nytta.

2 gillningar

Det där stämmer inte. Det inbyggda gör inte allt det som antivirusprogramvaran gör. Skyddar mot saker via webbläsaren bl.a. Avast gratisversion duger bra. Lägger alltså inga pengar alls på det men Avast har stoppat en hel del, ovanpå senaste macOS 13 Ventura.

T.ex. genom att investera i företag som säljer stora, komplexa och dyra antivirus-produkter till privatpersoner :slight_smile:

Det säger mer om vad du surfar på än något annat :slight_smile: . Lösningen där är att inte surfa på fulsajter och om man gör det, gör det i en privat session med ett VPN igång. Kombinerat med att inte ladda ned filer någonstans om det inte är 100000% säkert att det är en finfil.

Ja några varningar har ju kommit från denna sida (RT). En riktig fulsida ibland alltså…

Den största risken och även det främsta skyddet är användaren. En risk med dessa flådiga produkter som ska skydda mot allt är att det ger användaren en falsk känsla av trygghet som då gör att man kanske sänker garden och slutar tänka själv. Inbyggt antivirus + användarkonton med begränsade rättigheter brukar vara det som fungerar bäst i praktiken.

1 gillning

Kör avast gratis på win och då kan jag vara på fulsidor vid behov :slight_smile:

Du vet att Safari blockar sådant automatiskt om det skulle vara något fuffens med sidan? Att du får varningar i ett tredje-parts program om saknade certifikat, 3:e partslänkar och inkorrekt angivna parametrar har ingenting med virus eller säkerhet att göra. Det är att få dig trygg i att deras “säkerhetsprodukt” levererar säkerhet, så till den grad du vill betala för den. När allt den varnar för per automatik stoppas av Safari utan att informera användaren om det.

Nej, Avast har stoppat saker som ställt till det för mig, där Safari helt enkelt betett sig illa. Så för mig har det gett ett mervärde i gratisversionen. Alltså typ att “fulsidor” med funktion jag vill använda fungerar bra men jag skyddas från det som fulsidorna vill göra utöver det jag använder dem till. Det är möjligt att Safari stoppar en del utan att säga till men resultatet verkar vara att sidan jag vill använda blir oanvändbar. Det är ingen bra lösning för mig.

De där indexedDB problemet räknas nite eller?

Det du egentligen gör är att lägga till en attackvektor. Det är inte första gången som attacker har targetat ett antivirusprogram eftersom de har fulla adminrättigheter.

1 gillning