Så vad mer konkret har Avast gjort? Enda du nämnt hittills är att ditt antivirusprogram har flaggat Rikatillsammans, vilket jag antar var en falsk positivt flaggning.
Ja man får väga olika risker mot varandra och jag gör bedömningen att Avast totalt minskar risken även om också kan tillföra vissa.
Varför antar du det? För att det kommer från RT? Har inte RT tillfört en “attackvektor” som “targetar” (dina ord) användaren som använder RT via annonseringen? Övriga varningar eller stopp av hot (som jag märkt också varit ett nyttigt och fungerande stopp) har bara kommit från vad jag uppfattar vara fulsidor eller åtminstone i gränstrakten till fulsidor. RT har alltså hamnat i den kategorin, även om det bara har varit vid ett tillfälle (höll i sig i någon timme kanske, antagligen kopplat till en viss annons).
Diskussionen har vikit av lite från din frågeställning. Spara dina pengar och sluta använda både Norton 365 och Telia Internet Security. Det finns ingen uppsida med att använda någon av dessa produkterna och ännu mindre så att använda bägge två samtidigt.
Att köra en sådan produkt innebär att du förutom själva macOS själv, lägger till en komponent i datorn som läser och tolkar allt som sker när datorn igång. Det gör att prestandan på din maskin går ned och att hårddisken slits ned helt i onödan. Att då lägga till två stycken sådana här produkter samtidigt, förutom det fullgoda skyddet du redan har i macOS är att göra allting ännu värre. Då kan du till och med få dessa olika system att arbeta mot varandra och göra ännu mer negativ påverkan på din upplevelse vid användning.
Spara pengarna. Lägg dem på merch eller en konsertbiljett till Depeche istället.