jag är dålig på att optimera skitkostnader men har ett tips till andra slarvpellar som jag. Har länge misstänkt att jag har onödigt många antivirus abbonemang och nu när jag kollade så JA jag betalar dubbelt !!!
Jag sade upp ena vilket är no brainer, men när jag sade upp den så erbjöd de mig genast lägre pris (online automatiserat) så jag sade upp andra med och då erbjöd de mig sänkt pris som jag tog. Nån 100-lapp per år mer att sätta in i sparande iaf
Vad kör du för operativsystem? På Windows så är det inbyggda Windows Defender både helt gratis och mer än tillräckligt.
Antivirus som produkt är lite av en relik från datorrevolutions barndom. De är idag tyvärr oftast bara ett sätt att tjäna pengar på rädsla och okunskap.
Slopa alla virusprogram. De behövs inte och gör ofta mer skada än nytta, förutom att de kostar pengar såklart.
Vilka betalar du för?
Alla antivirusprogram är kanske att ta i? Defender tycker jag räcker gott för vanligt nyttjande av datorn.
Till Windows kan ett antivirusprogram fortfarande vara aktuellt idag. Windows Defender är bra, men ett antivirusprogram ger ett mer omfattande skydd. Går ofta att komma över för runt en hundring för ett års abonnemang (runt Black Week). Sedan är ett sådant program långt från allt, finns annat som kan vara bra att fundera över också, men det är en annan frågeställning.
Jag har inte haft ett enda virus sen jag slutade med anti-virus program ![]()
Tror Defender är ganska bra iaf för eget bruk men om jag hade haft ett eget företag så skulle jag nog lyxa till det med något extra.
En fysisk lösenordsnyckel med biometrisk säkerhet (fingeravtryck), kan ju kanske va något att lägga några hundralappar på i kombination med sitt antivirus?
Länk; Yubico lösenordsnyckel