Jag har fotat och filmat familj, vänner, natur, djur, resor, mat sedan tidig tonår - alltså mer än 15 års skapade datorfiler.
Många kameror (inklusive mobilfoton), mappande och uppbackande med nya hårddiskar senare har bestått av desperata försök att få ordning på allt men det blir aldrig bra. Och med bebis på ett år har det inte blivit mindre fotande och kommer såklart inte bli det framåt heller.
Jag vill kunna åternjuta fina ögonblick, enkelt skapa en foto-present eller snabbt visa bilder och film från den där resan men det är helt enkelt bara för mycket data för att det ska vara njutbart längre. Jag kommer bara till insikten att det är kaos och ohanterbart. Det är skräp som stör såklart. Framförallt och värst av allt dubletter, tripletter av varje “moment”. Och så en ursuddig bild och en bild på ingentingalls osv.
Skulle behöva rensa allt, och rensa bilder direkt innan dom hamnar på disken men tiden det tar att bläddra kan lätt göra en skogstokig.
Är det någon som kännner igen sig? Hur gör ni för att hålla efter på era foton?
Jag fotar bara med mobilen. Håller inte på och sorterar egentligen, men kan lätt söka och filtrera fram foton på datum och plats (och ibland objekt) vid behov. Allt görs i iPhones vanliga Bilder-app.
Bilder jag gillar extra mycket brukar jag markera som
favorit (med hjärtat), då hamnar de i ett eget album. Det görs till exempel efter en utflykt, resa, semester när jag går igenom fotona. De få gånger jag printat bilder har jag valt bland favoriterna.
Jag fixar och sorterar hela tiden så att jag slipper hamna i en djungel. Använder Google Photos som är sjukt smidigt. Numera tar jag faktiskt färre kort. Började irritera mig på att min mor hela tiden skulle ta kort av allting och jag ville inte bli likadan så jag sållade mig till gruppen som anser att man måste vara där och då och inte ta fram sin mobil hela tiden.
Edit: Har köpt en bra kameramobil så att jag ska slippa hålla på med kameror och annat.
PS. Alla mina bilder ligger på icloud, och är därmed alltid i tillgängliga i mobilen eller datorn. Även bilder som ursprungligen togs med andra kameror. Just nu 24 000 bilder.
Fotar enbart med mobilen och lagrar i Google Photo. Där får jag automatiskt datering och geografisk plats. Det räcker för mig.
Ganska sällan går jag tillbaka i historiken. Sen fattar jag att alla mina bilder är roliga bara för mig. När jag försvinner kommer bilderna att vara helt ointressanta för alla andra och då känns det meningslöst att lägga mycket tid på det. Och så tycker jag nog att de bästa bilderna finns inuti mitt huvud. Det är ofta bra nog.
Fotar enbart med mobilen. Varje jul går jag igenom årets foton och raderar allt som jag inte vill spara. Brukar resultera i ca 2-300 bilder ungefär. Dessa lägger jag då i en mapp med årtalet och gör en extra backup.
Jag kör allt via iCloud. Photos är bra och med hjälp av den funktionalitet som finns där är det lätt hitta dubbletter och händelser. Smidigt att välja en fysisk plats, datum och sen scrolla igenom alla bilder. Markera alla jag inte vill ha kvar och sen trycka på radera.
Photos har också inbyggd funktion att den kan känna igen människor, så man kan få upp alla bilder på person X i ett och samma flöde exempelvis. Det underlättar också om man vill rensa, eller hitta bild på just den personen .
Jag gör som Aktiv_Forvaltning Peter, men gör fotoalbum för varje helår. Det tar lite tid i början, men då man har gjort det några gånger så är det inte så fruktansvärt bökigt. Sortera fram ca 300 bilder för året, skapa en fotobok på 100 sidor, och sedan behöver du bara kombinera ihop det.
Alla gamla digitala bilder kommer att glömmas bort. Fotoalbumen kommer fram ibland, och det är ganska roligt att titta.
Jag har fotat digitalt i 20 år. Mitt favoritprogram för organisering heter ACDSee - har bra funktioner för att visa, bläddra, välja ut och flytta runt. Insåg för länge sen att jag inte klarar av att slänga bilder (utom några få riktigt misslyckade), så jag skapar en katalog för varje tillfälle jag fotat från, t ex “2022-08-14 Paddling i skogen med Han Hon och Hen”, och i den katalogen skapar jag en underkatalog “Urval” där jag kopierar in de bästa bilderna från tillfället. Riktigt lyckade bilder från Urval går vidare till en “minnen”-katalog, som jag laddar upp till google photo och som är källan för skärmsläckaren på mina Chromecast. TVn står ofta på och visar dem, både jag och frugan kan fastna länge och minnas där.
På så vis blir det hanterligt - bilderna jag gläds åt ligger i Minnen, om jag vill se tillbaka till något speciellt tillfälle kollar jag i dess Urval-katalog, och jag behöver aldrig ta beslut om bilder att slänga.
Allt sparas på en Synology-NAS, med automatisk backup till en annan Synology-NAS.
Jag fotar också enbart med mobilen och favoritmarkerar oftast de bästa bilderna samma dag. De bilderna blir kandidater till att framkallas och sättas i ett fysiskt album i slutet av året. Vi började med detta för ett par år sedan och avverkade då flera år på en gång eftersom vi har en enorm backlog. Först tittade vi på olika fotobokstjänster men det kändes onödigt dyrt och svårt att kontrollera hur bilderna arrangerades och vilken kvalitet de skulle få i tryck. Så det blir traditionella fotoalbum i bokhyllan för de viktiga bilderna från vårt liv.
Ansikten känns igen automatiskt. Efter att man namngivit ett ansikte kan man klicka ja/nej på nya foton så att den gissar bättre → På detta sätt kan jag lätt se/visa t.ex. alla foton på barnet mitt.
GPS på allt så att man lätt kan söka på en viss plats. Finns även en kartvy där man kan klicka sig fram → På detta sätt kan jag lätt se/visa alla foton från en viss plats jag besökt.
Är det ett evenemang skapar jag ett album i telefonen och skickar bilderna dit, tar inte mer än några sekunder → På detta vis kan jag se/visa bilder från ett specifikt evenemang.
iOS16 som kommer strax (går redan att beta-testa) har funktion för att hitta dubbletter → På detta vis försvinner dubbletter
Man kan söka på t.ex. ”hund”, ”mat” etc och låta AI:n leta själv → På detta vis kan jag snabbt hitta t.ex. en fotad maträtt
Den gör själv en ”För dig” flik där den gör egna fotoalbum, alltid roligt att titta på med sambon → På detta vis kan man njuta av relaterade foton som man själv inte grupperat
Extra viktiga foton klickar jag på hjärtat för att lägga in som favoriter → På detta vis har jag snabb tillgång till mina favoritfoton
Raderar bilder. Ofta. Speciellt gamla bilder → På detta vis höjs njutningen på bilderna som faktiskt finns kvar. Just nu 8850 bilder…
Vi har alltid 5-10 foton utskrivna i hallen från vår Selphy CP1200. Går snabbt att skriva ut direkt från telefonen via Wi-Fi. Kostar inte många kronor så vi varierar foton ofta.