Jag har tidigare försökt komma igång med foto på lite mer seriös nivå. Det var några år sedan nu. Då skaffade jag en systemkamera, en Nikon D80. Den är/var rätt vettig men livet har förändrats sedan dess. Då levde jag själv och nu har jag familj och småbarn. Barnen börjar dock bli lite större och det gör att nya möjligheter öppnas.
Jag funderar på att i någon form ta upp fotointresset men är osäker på vad jag borde sikta emot.
Att bara börja fota lite allmänt och bli bättre på det är en variant. Samtidigt har jag kollegor som är mer avancerade än jag. Någon har en så kallad action-kamera och en annan en mer avancerad systemkamera som spelar in video på mer robust sätt.
Jag har egentligen inget extremt nördigt eller tekniskt intresse men vill gärna hänga med. När vissa möjligheter blir relativt tillgängliga, utan att behöva lära sig avancerade saker eller köpa extremt dyr utrustning, så är det ju fint att kunna hänga med.
Borde jag köpa någon ny utrustning? Är det något särskilt jag borde sätta upp som mål. Det mesta jag gör handlar om familjen och barnen. Vi brukar göra olika enklare vandringar i naturen.
Intresset måste komma före utrustningen, börja fota mer med vad du har. Den bästa kameran är den du har med dig, och det blir ofta mobilkameran idag. När du börjar känna att mobilkameran inte räcker för de bilder du vill ta, då kan du börja fundera på vad du vill ha i en mer avancerad kamera. Mobilkameror är extremt bra nuförtiden, man kan fånga väldigt mycket som händer i vardagen med dem. Det du inte kan göra med dem är t.ex. väldigt långa exponeringar, telefoto och liknande där man behöver mer kontroll och andra objektiv.
Säger jag som har kanske 40 lax i kamera, objektiv och stativ avsett främst för fågelfotografi som jag nog inte använder alls så mycket som det var tänkt. Inte så att det ligger oanvänt på hyllan, inte alls, men jag hade nog tänkt fota typ varje vecka i alla fall och så är det ju inte nu. Men så uppgraderade jag också gradvis från väldigt enkla grejer.
För några år sedan började jag intressera mig för att dokumentera mina naturupplevelser och olika fågelarter. Köpte då en Nikon P1000 Coolpix med 3000mm zoom vilket gjorde att man kom otroligt nära motivet men kvaliten på bilderna blev inte så hög bl.a pga den lilla sensorn i kameran.
När jag blev “FIRE” (om man nu kan kalla det så vid 60 år…) tänkte jag ta steget vidare från “dokumentationsbilder” till lite bättre kvalité och köpte nyligen en Nikon Z8 men ett zoom upp till 600mm. En jäkligt jobbig kamera beroende på alla inställningsmöjligheter men om man tar det från början och använder auto-funktionerna blev det ett stort lyft direkt!
Har sen tagit ett steg i taget och provat en funktion i taget och nu börjar det bli riktigt roligt! Specielt att få fina bilder på rörliga objekt och flygande fåglar som blir riktigt skarpa och fina med fokusinställning på rörligt mål.
Utvecklingen har gått otroligt fort framåt och med bl.a AI-stöd i fotoredigeringsprogrammen går det att få fantastiska bilder från “skott-från-höften-bilder” i RAW utan att vara proffsfotograf. Blir man sedan biten och vill förfina bilderna mot perfektion skall man nog lägga några kronor extra på en modern kvalitetskamera.
Se till att verkligen bemästra den kamera du har. Utforska dess funktioner och lär dig allt om hur du använder den optimalt. Jag vet inte vilket objektiv du har, men det är ett naturligt nästa steg att experimentera med olika objektiv, baserat på vilken typ av bilder du vill ta. Självklart finns det nyare och mer avancerade kameror än Nikon D80, men grunderna för att ta bra foton förblir desamma – komposition, ljus och kreativitet. Även efterbearbetning kan höja dina foton till en helt ny nivå.
När du lärt dig detta så vet du vilka begränsningar din utrustning har, och vad du ska uppgradera till.
Om du tänker göra film tycker jag är en vattendelare, det ställer krav på nyare kamera, å andra sidan är mobilen bra till det. För foto märker jag inte mycket skillnad på mina gamla och mina nyare kameror. En nyare och dyrare kamera kan vara fukt och dammskyddad vilket är bra som du beskriver att du fotar i naturen.
Var också en som förra året tog upp fotografering igen efter många år och ville ha något roligare än den Canon 40D jag köpte i början av seklet. Efter en kortare fotokurs bestämde jag mig för att satsa lite men inte maxa. Det blev en Canon EOS R7 med ett 18-150 mm objektiv till ett paketpris på va 20 000 ink .
Spegellös var självklart men jag hade först tänkt slå på stort med en fullformatskamera men insåg att de fördelarna skulle jag inte komma att använda - bättre då att spara de pengarna tills jag vet vilka gluggar jag verkligen vi köpa till.
Är på det stora hela nöjd - kameran är snabbare och ljusstarkare än min gamla och en baddare på video
Idag är väl spegellös mer eller mindre standard
Helformat börjar komma och här tror jag man ska bestämma sig - kommer jag att kunna dra nytta av fördelarna inom de närmaste årens fotograferande
Medan spegellösa kameror i allmänhet är mer kompakta än SLR-kameror, tenderar fullformatsmodeller att vara större och tyngre på grund av sensorns storlek och behovet av robust konstruktion.
Fullformatets fördelar märks framförallt i mycket svagt ljus - men man ska komma ihåg att idag klarar många kameror ett ISO på 2 400 utan att bli märkbark brusiga. Fullformatet excellerar när det gäller extremt korta skärpedjup - vi talar om mm. Själv har jag numera inte så bra syn så halvformatets skärpedjup en cm eller så räcker för mig
För mig räcker videoinspelning eller livesändning med det som jag nu har
´ 4k 60p och översamplad 4k 30p-video från 7k
Sitter Nikons reglage bra i handen på dig? I så fall skulle jag fortsatt på den linjen och ev kunnat använda gluggar du har idag
Hade en kurskamrat som köpte en Nikon Z f (fullformat ) och är väldigt nöjd med foto och video
Fast frågan - vad behöver man egentligen - är väl lite taskig.
Skulle tro att den kamera du har kan mycket mer än dig - så var det det i alla fall för mig men det var väldigt roligt med en ny kamera
Jag har fotat aktivt i 12 års tid, både digitalt och analogt. Det du bör ställa dig frågan är: vad vill jag fota?
Beroende på ditt svar kommer “krav” på utrustning variera.
T.ex ska du fota vilda djur kommer du rätt snabbt känna att din utrustning inte räcker till. Här är det både objektivet som kommer tryta (gissar du inte har ett tele/telezoom), mpx och ISO prestenda för sensorn och kameran kommer även ha mycket svårt med autofokus för t.ex fåglar eller sådant som rör sig mycket men jag fotar som sagt även analogt så det är fullt möjligt att handfokusera, men det krävs mycket träning och timing.
Ska du fota vardagen, typ staden etc tycker jag inte du behöver byta kameran, här är det snarare objektiven som är viktiga så skulle se över det om något. En äldre kamera kan snarare ge lite själ på sådana bilder.
Ska du fota landskap, stjärnor etc kommer du troligt behöva ny kamera pga endast 10mpx sensor, det funkar dock men du kommer inte kunna beskära speciellt vilket gör att du behöver kunna ställa dig perfekt varje gång men det är ofta möjligt efter lite möda.
Ska du fota portträtt funkar kameran troligt OK, även här tror jag ett bra objektiv gör mer skillnad.
Ska du bara fota familjen är den absolut OK.
Själv har jag en Canon 1dx mk2 med lite tele-zoomar, normal objektiv etc plus en Canon 6D mk2. Fotar rymden, fåglar och städer. Tycker dock inte du ska köpa så dyr utrustning nu, jag har som sagt hållit på i 12 års tid och har uppgraderat allt eftersom.
Här kommer du in på sådana frågor som jag funderar på. Hittills har jag enbart haft och använt standardobjektivet. Det är förstås ok i sig men inte så mycket mer.
Om jag ska fotografera mer/bättre så är fler objektiv sannolikt ett måste. Där finns olika märken på både objektiv och kameror. Vissa kan man köpa begagnat också, särskilt äldre analoga modeller.
Det känns som att det vore vettigt att överväga alla olika märken (och kombinationer). Att jag har den modell jag har beror mest på att jag för länge sedan gick en fotokurs där den modellen var rekommenderad. Jag har ingen uppfattning om/hur Nikon står sig i förhållande till Canon eller andra märken.
Jag tror mina behov kommer att ändras framöver och att det då kommer att bli mer av vilda djur, exotisk natur och annorlunda miljöer med spännande ljus och färger. Jag kommer kort sagt få/ha mer grejer som jag vill fota nära till hands. Jag är inte där än riktigt men jag kan se att förändringen är sannolik. Det gör att jag nu framöver har tid att komma igång med fotograferandet.
Det är ju bra att ha viss grundnivå och även t.ex. kunna lite om efterbearbetning av bilder. Jag har alltså gått en kurs i detta men kände att den var väl generell. Där handlade det mest om vad som var tekniskt möjligt. Jag tänker att utifrån genren av bilder jag tar så är det vissa filter eller ”korrigeringar” som mest kommer att vara aktuella. Då kunde det vara bra med ett program som klarar av just dessa och är enkelt att använda (och gärna billigt eller gratis). Att det finns något annat program som kan ”allt” men som är mer krävande (och kanske dyrare) är något som får komma senare.
Din fråga är just nu lite som “Vilket fordon behöver jag?” och så frågar du om du ska köpa elsparkcykel, skördetröska, limousine, helikopter eller mc med sidovagn. Det finns tyvärr inget rätt svar förrän du vet mer kring vilken sorts foto du är intresserad av.
Som tidigare nämnts så finns det vissa sorters foton som är mer eller mindre fysikaliskt omöjliga att fånga med enklare kameror. Men det är helt irrelevant om du inte ska fota dessa sorters motiv. Och värt att komma ihåg så finns det ingen kamera som är bra på allt.
När det gäller foto är utrustningen bara en faktor bland många, som du vet. En bra fotograf med dålig kamera tar intressantare bilder än en dålig fotograf med bra kamera. Själv tycker jag att mitt fotoöga utvecklas mest när utrustningen har vissa tekniska begränsningar istället för alla möjligheter, till exempel använda fasta objektiv (utan zoom).
Mitt råd till dig är att köpa fler begagnade objektiv till ditt nuvarande hus. Lek runt med det du har. Lär dig i vilka situationer utrustningen begränsar just dig. Eventuellt köpa ett stabilt stativ, beroende på vilken genre du utforskar. Först därefter tycker jag du ska kolla på nytt kamerahus. Annars riskerar du köpa en skördetröska när du egentligen ville ha ett fordon som tar dig fram och tillbaka till jobbet i stan.
PS. Ignorera vilken utrustning dina kollegor har. Det blir lätt en hobby i sig att prata dyr och avancerad utrustning, men det är en annan sorts hobby än att fånga intressanta foton. DS
Tänk så här - vilka familjebilder vill du ha om trettio år, vilka bilder vill barnen ha då? Försök ta de bilderna med din telefon eller din D80. Fortsätt en månad. Saknar du något?
Klart D80 är gammal teknik men en fullt kompetent kamera för familjebilder. (Du kan ta fantastiska familjebilder med en kompaktkamera från 90-talet också.) Förhoppningsvis märker du att din bildkänsla och kreativitet utvecklas. Det är mer spännande än teknik.
Det jag själv gjort och sett andra göra är att förköpa sig i början.
Man köper x olika objektiv, massa filter, extern blixt, olika stativ, light box etc. etc.
Jag har nu en väska för att få med mig allt jag tror jag behöver.
Det innebär att kameran inte följer på alla resor då det är för mycket att bära med sig.
I det läget blir kameran värdelös.
Man ska ha en utrustning man orkar ta med sig, så antingen tar du det lugnt med inköpen eller ser till att du vet vad du ska fotografera innan din resa och tar med minimalt med utrustning. Tänk på att mobilen kan täcka upp i rätt många lägen om inte systemkameran räcker till.
Fotografering kan lätt bli en materialsport. Fotografer brukar säga att den bästa kameran är den som kommer med ut och används.
Instinktivt säger jag behåll den du har och köp ev en begagnad normalzoom och sätt resten av pengarna i fonder. Men jag kollade på din kamera och vad jag har förstått är att den är lite långsam och får märkbart brus redan vid 400/800 ISO om man jämför med dagens kameror (när den kom var den väldigt bra). Långsamheten kan man väl stå ut med om man själv inte är så snabb men bruset är lite tråkigare. Nya kameror kan vara väldigt bra och brusfria i ganska dåligt ljus.
Flera objektiv - tänk på att de ska användas. Kommer du att ta med dem och sedan stå och byta objektiv när du är ute med familjen? Jag går sedan förra året på fotopromenader med en grupp amatörer och det blir färre och färre objektivbyten. Dagens kompakt zoomobjektiv på runt 18-150 är väldigt ljusstarka om man jämför med tidigare objektiv i samma prisklass. Fördelen med dem är att du får vidvinkel för tex inomhus och trånga stadsrum och tele för naturväsen. Jag har haft min kamera i snart ett år och bl a fotat mycket, bl a en månadslång rundresa i Sydafrika och det var väl bara vid en fågellokal jag lite saknade en bättre zoom. Sagt det, en av kurskamraterna som blev riktigt frälst har just köpt en riktigt ljusstark 50 mm efter ett antal tusen bilder efter kursen - han insåg att det var där han ofta hamnade och ville ha ett mer mer ljusstarkt. Själv hoppar jag mellan brännvidderna och skulle aldrig orkat byta objektiv hela tiden.
Val av märke - tyvärr vet jag ingen som har en bra machetes i denna djungel men vad jag förstod under fotokursen (där alla kom med olika systemkameror som alla stått i Auto-läge) var att vi som hade traditionella kameramärken (Canon, Nikon, Olympus etc) hade lättare att göra ändringar utöver bländare, tid och iso och faktiskt göra dem under gång. En del andra, väldigt kompetenta kameror, var mer av små datorer som sköttes via skärmen. Vi har kanske ett generationsskifte här - gamlingar som vill titta i sökaren och få info där och kunna göra ändringar med knappar/rattar på kameran utan att släppa blicken och unga som har displayen i fingrarna. Hur som, även de gamla märkenas kameror kan skötas via displayen
Vill du ha en ny kamera? Om det är det du vill så kör på det. Det var så för mig, jag ville ha en ny kamera - alla mina andra argument var faktiskt underordnade. Vill du ha en ny - vilken prisklass? Har du en större fotoaffär där du bor? Gå in och kläm på ett par - du lär inte vara ensam utan snart nicka igenkännande till andra klämmare när du kommer in för 15 gången. En kamera ska kännas bra. Jag hade tänkt köpa en Nikon - det var en sådan jag drömde om i tonåren - men den passade mig inte mig lika bra som Canon (och jag testade många gånger)
Är det inte en ny kamera du vill ha utan lite nytändning med din gamla? Köp en begagnad kompakt zoom (runt 18-150 mm) och du kommer att märka skillnaden.
Jag kommer köpa ny kamera och nya objektiv. Däremot är det ingen panik.
Jag undrar om det finns någon ”kompatibilitet” mellan olika objektiv och märken. Finns det något bra objektiv jag kan köpa som passar med min nuvarande kamera som jag skulle kunna behålla när jag senare köper ny kamera?
Olika märken brukar ha olika bajonetter, så det är enklast om du stannar i Nikonfamiljen. Adaptrar finns för vissa kombos, men det är jobbigt med en extra pryl.
Jag gissar - men vet inte - att Nikons spegellösa kan ta klassiska nikonobjektiv från spegelreflexkameror. (Den serien av objektiv började 1959. Imponerande stål- och glaspjäser. Mycket charm.)
Du har idag en Nikon med F fattning. Nikons nya kameror har Z fattning. Det finns en bra adapter F2Z.
Nya Z objektiv är kortare och lättare, med gamla F objektiv är mycket prisvärda.
Din nuvarande kamera har storleken på sensorn APS-C. Det motsvaras av nuvarande kameran Z50.
Det går i viss utsträckning att blanda objektiv mellan APSC och fullformat men man måste förstå vad det innebär för begränsningar.
Jag skulle sett Nikon F som en mycket prisvärd men dock återvändsgränd.
Det är mycket begränsat med adapters mellan de spegelfria märkena, helt enkelt för att det inte finns plats mellan objektiv och kamera.