Har senaste dagarna börjat ladda upp bilder till Shutterstock, en bildsida där man kan köpa och sälja bilder. Tänker att jag lägger upp en bild per dag, främst från mitt bildarkiv i mobilen.
Testar ett år och ser om det ger något, blir det lite sålt, så fortsätter jag.
Utan att veta något säkert tror jag att själva genrerna kan påverka möjligheterna mycket. Det skulle alltså betyda att bilder på vissa saker har mycket större chans att bli sålda än andra.
Jag satt och tittade på detta nu snabbt. Bilder på ”mångkulturella arbetsgrupper” är sådant som kan förväntas sälja bättre än annat. De flesta sådana bilder som finns föreställer vita och svarta personer på kontor i USA. Sådant som visar Sverige och svenska förhållanden saknas till stor del.
Hur AI kommer att påverka den efterfrågebilden generellt är en intressant fråga.
Gissningsvis är just bilder med personer det som efterfrågas mest. Samtidigt tror jag att ”situationsbilder” av olika slag sannolikt kan vara gångbara. Det kan vara en skogsbrand, ett vulkanutbrott, en bilolycka eller något annat. Det behöver rimligen inte vara ”superspektakulärt” utan just perspektivet att stå bakom polisens avspärrning och titta på X borde vara fullt tillräckligt.
Jag kommer inte bli blåljusjagare, jag kör på de bilder jag ändå tar i vardagen. Får se om det ger något!
Ersättningen per bild är för låg för att jag ska lägga extra tid och planering kring det. Men om man är blåljuspersonal, så går det snabbt att ta en bild.
Nej, jag tror alltså på modellen att ”ta bilder i vardagen” men att försöka få till en bra blick för vad som efterfrågas och fungerar.
De motiv eller tillfällen som det är lätt att ta perfekta bilder av har alla andra rimligen tagit enormt många perfekta bilder av redan. Att däremot lära sig hur man tar bilder på vissa typer av motiv, i vissa typer av väder eller liknande kan förmodligen löna sig. Bara att höja sig något över mängden kan sannolikt ge en betydande fördel.
Jag har sålt bilder till företag innan, inom min konfektyrverksamhet. Så tror de mer nischade bilderna med kolor, choklad och även naturbilder kan funka.
Jag säljer bilder på Mostphotos och där är det inget problem med bilder på personer. Men sådana bilder kan inte användas i marknadsföringssyfte vilket måste markeras när man laddar upp bilderna. Jag gör det för alla bilder för att inte riskera att Mostphotos algoritmer skall slå till. Dessutom säljs mina bilder i all huvudsak för illustration på internet så marknadsföringsnischen är inte stor för mig.
För mig har generiska bilder som rinnande vattenkran, låda med mediciner etc sålt bra.
Även kommunikationsbilder som tåg, bussar mm säljer.
Bra bilder som beskriver vardagssituationer som snöröjning, byggarbete etc funkar för bra mig.
Sådant som har koppling till hobbies och specialintressen är rimligen ett relevant område. Oavsett om det är bakverk, skalbaggar som parar sig eller tändsticksaskar med Mao på så är det ändå sannolikt begränsad konkurrens.
Har kikat på just gräddkolabilder. Många är animerade bilder och de rena studiobilderna ser ut att använda industrikola. Så tror just att öva på fina bilder av mitt lyxgodis kan vara en nish.