Jag har varit aktiv på Shutterstock sedan 2020, och fyllt på med andra plattformer genom åren. Upplever att Adobe Stock och iStock (Getty Images) är de två som jag tjänar bäst med och med störst regelbundenhet (Shutterstock kommer på tredjeplats).
Det är inga stora kassaflöden, utan laddar upp på hobbybasis och som en form av sporre för att förbättra min teknik när jag fotar. Och visst har kvaliteten på mina bilder blivit bättre med åren. Man lär sig från vilka foton som säljer (vad köpare uppskattar) samt att ta bilder med hög teknisk kvalitet (så de inte nekas vid uppladdning).
Som ni säger, är detta verkligen ett numbers’ game - skulle säga att man behöver ha minst 10 000 bra bilder uppladdade för att det ska göra konsekvent avtryck. Verkar också som att vissa plattformars algoritmer visar upp fler av ens bilder för potentiella köpare ju mer man laddar upp (alltså inte bara de nya fotona, utan också äldre alster får mer uppmärksamhet). Åtminstone Shutterstock och DepositPhotos förefaller fungera så.
Som också redan lyfts här, hjälper det att hitta en nisch, och här tror jag starkt på att fota sådant som ligger nära ens bransch. T.ex., om man jobbar inom finans, vet man vilka ämnen som alla som jobbar inom finans snackar om för tillfället (t.ex. ESG), varmed man då kan passa på att ladda upp lämpliga bilder som passar artiklar om det ämnet:
Vad gäller AI, tycker jag fortfarande att det syns för tydligt på en bild ifall den är tagen med en kamera eller genererad med MidJourney. Man ska inte underskatta att de flesta köpare fortsatt uppskattar autenticitet, så jag tror att AI har en bit kvar, även om det så klart är ett hot i en bransch som redan sett stora intäktsfall de senaste 10-15 åren.
Några här som köper bilder? Jag har sneglat på bilder till jobbet några gånger. Jag förväntar mig hög kvalité om jag går in och köper en bild. Det kanske inte krävs en systemkamera längre, men frågan är hur det blir med en mobilkamera?
Jag har tryckt upp banderoller med bilder från min Iphone, så tror nog de nyare årgångarna har tillräckligt bra kvalité för de flesta områden. Kanske inte de är ok för billboardreklam, men gissar att majoriteten är till onlinepublikationer, reklam eller tidningstryck.
Jag gillar att fota lite i vardagen och ladda upp tar någon minut, så känns inte som något jätteprojekt att prova på. Får se om något snappas upp av en köpare.
När det gäller AI tänker jag spontant att det enklaste vore att t.ex. modifiera ansikten och kanske ”ändra hudfärg” på personer. Är det ledningsgruppsmöte på något stort svenskt företag är det nog ont om ensamkommande från Afghanistan där. Dock går det ju lätt att fixa så ser det genast mer inkluderande ut.
Genererade lite bilder via Microsoft Edge men alla mansbilder har skägg. När jag specade att jag ville ha bilder på män utan skägg fick jag bilder med med skägg i alla fall. Men andra bilder som jag fungerade bra och detta är som sagt var bara början.
Frågan är väl också vilken kvalitet bilderna (eller bilddetaljerna) har. Man vill nog ofta kunna styra ålder och etnicitet på folk om det ska vara riktigt användbart.
Vissa plattformar, som Alamy, kräver viss storlek på bilen i uppskalat format, vilket automatiskt diskvalificerar många foton tagna med smartphones. Andra sidor, som Shutterstock, tillåter bilder från smartphones (så länge den tekniska kvaliteten är ok).
Svaret är helt enkelt att det beror på telefonen och dess kamera. En kamera på en flaggskeppstelefon (Samsung eller iPhone) kan i många fall fånga bilder av tillräckligt hög kvalitet, i synnerhet med 48/50mp-lägen.
Det beror också på hur duktig man är som fotograf att arbeta med komposition. Är bilderna inte intressanta, spelar det ingen roll om du tar dem med en mobilkamera eller en systemkamera för 50 000 kr.
Jag tycker det bara är bra att tröskeln har kommit ned något, så att man kan komma igång med bara en mobilkamera, för att först i ett senare skede investera i bättre kamera.
Rätt antal fingrar verkar också vara svårt att få till för AI!
Grymt! Efterforska vad andra gör i nischen. Försök sticka ut, då jag befarar att du inte är ensam om att fotografera mat och arbeta med relevanta nyckelord (man får 56 miljoner träffar på Shutterstock på sökningen “food”).