Jag följer en del amerikanska influencers och det finns en trend i att investera i relativt passiva typer av verksamheter som inte är lika vanligt förekommande i Sverige. Hjälp mig tänka på alternativ till dessa i Sverige:
Tvättautomater (för kläder, laundromats)
Biltvättar
Glamping (campingplatser som är lite lyxigare)
Vending machines
Storage spaces
Parkeringar/garage
Mina tankar lite kort:
Ett alternativ jag kom på, men som inte känns så attraktivt, är solarium.
Ett annat är postboxar, som jag sett blivit vanligare.
Bilboards (reklamskyltar), som jag vet är möjligt om man äger en fastighet, men är det möjligt att köpa en fristående?
Jag tittar alltså på fysiska affärsmöjligheter och inte online, men med minimalt med arbetsinsats.
Tror faktiskt inte det är så väldigt passivt att driva vissa av dessa.
Att ha tvättmaskiner, läsk-/godisautomater eller biltvättar lär ta tid.
Du ska städa, fylla maskinerna, underhålla/laga maskinerna etc.
Risk för vandalism, inbrott etc.
Du kan behöva betala hyra för platsen, för städning, för försäkringar, vatten och avlopp, el etc… Känns som om man betalar en massa pengar för utrustning och till massa andra för att kanske tjäna några kronor.
Tror att du har rätt i vissa fall, medan det väldigt tydligt går att tjäna mycket pengar i andra fall. Allt beror på. Jag tänker att om det går med den högre risken för inbrott/vandalism som ändå borde råda i USA, så borde det väl gå i Sverige. En del av jobbet går att outsourca så klart.
Jag letar egenligen inte efter en “reality check” utan fler förslag på liknande typer av verksamheter. Det andra får gå ingå i business caset senare.
Självklart ska det gå att tjäna pengar på dessa saker, annars hade de inte funnits kvar på olika marknader.
Dock kräver de en viss mängd trafik/passerande/boende för att gå ihop.
Kräver även ett beteendemönster hos folket i det området.
Du bad om andra idéer inom liknande kategorier:
-Uthyrning av växter till företag. Du kommer förbi med x veckors mellanrum och fyller på med vatten och näring och rensar bort döda löv.
-Uthyrning av akvarium till företag.
-Du hyr en lokal som du bygger om till frisörsalong och hyr ut stolar till frisörer. Du får andel i det de drar in plus en fast avgift.
Jag uppfattar att de förslag du kommer med är mer eller mindre “heltäckande”. Tricket måste dock vara att hitta mycket mer specifika affärsmodeller. En laundromat kan säkert vara en utmärkt grej på vissa mycket specifika platser och rätt bortkastad i övrigt. Samma sak gäller många av de andra koncepten.
Dessa två tror jag på. Helt sjukt egentligen att vi inte har fler automater för allt möjligt till schysta priset med tanke på hur kontantlösa vi är. Värdefack tror jag också på eftersom tillgången försvinner när banker byter lokaler men efterfrågan ökar sett från 15 år tillbaka då fler blir intresserade av ädelmetaller, dyra klockor etc.
Jag skulle älska möjligheten att kunna tvätta ute, men finns ingen efterfrågan här helt enkelt.
Nej, tvättställen är inget jag är sugen på. Ja, i Japan finns ju såna dryckesautomater i varje gatuhörn.
Var på besök på ett kontorshotell och de hade startat postboxar eftersom det finns ett stort intresse. Vissa företag behöver ha en postbox i Sverige för sin affärsverksamhet.
Ja, jag har märkt att det finns ett behov även bland Airbnb-gäster i stora städer i Sverige. Här har ju lägenheter ofta tvättstugor i källaren, men det är inte alltid säkert att tillfälliga hyresgäster får tillgång till det. Frågan om det är tillräcklig efterfrågan för att vara lönsamt…
Gillar dina förslag. Tänker dock att det nog finns väldigt mycket konkurrens på uthyrning till företag typ växter, akvarium, massagestolar och kaffemaskiner.
Har väldigt lite insikt i frisörbranschen, men tror nog att det kan funka om man är väldigt duktig på allt runt omkring. Risken är dock att man hamnar i ett näst intill ofrivilligt chefsskap, där man behöver säga till folk hur de ska bete sig på “arbetsplatsen” och behöva hantera sjukfrånvaro etc. Någon med erfarenhet?
Jag tror inte att de måste jaga följare, utan att de ser det som ett affärsben som kan växa helt otroligt mycket. Att de finns på sociala medier betyder inte att de inte alls fokuserar på sin grundverksamhet, men med den möjlighet som SM innebär kan de multiplicera verksamheten många gånger om. Kanske överger de då sina “vanliga” företag, men jag ser inte heller något konstigt med det. Det är ju inte som att vi företagare är låsta vid en affärsidé, eller?
Nej, men jag tror att det är vansinnigt vanligt med influencers som har själva influerandet som främsta födkrok, samtidigt som de raggar följare under parollen ”TOP WAYS TO MAKE PASSIVE INCOME 2023!!!” eller något annat som kidzen går igång på. Utan att egentligen ha särskilt vettigt content.
Jag är inne på samma spår. Att exempelvis placera ut försäljningsautomater (vending machines) kan innebära rätt mycket arbete, åtminstone om man själv ansvarar för att fylla på dem, hantera reparationer eller interagera med kunder som upplever problem. Tänker bara på den vi har här på kontoret som ofta strular.
Men ja, konkurrensen kring passiva inkomster är hög och önskvärd hos många.
Uthyrning av kaktusar låter bättre i så fall. Inga döda löv att ta hand om, inte så vattenberoende.
Det kan man ju sitta och tycka men många av dem blir rika på det. Någon tittar ju på innehållet, bland annat jag, och jag har tagit med mig otroligt mycket från “dessa” influencers. Så pass mycket att jag kan leva på det idag.
Ja, det kan man verkligen förstå. De unga som kommer ut på arbetsmarknaden nu kommer att ha det oerhört tufft, på ett sätt som många av oss andra aldrig upplevt. Konkurrens från AI och en mer global arbetsmarknad, samt ett skifte av rikedommar i världen. Dessutom bombaderas de med lyx och ytliga liv på sociala medier, en livsstil som är omöjlig men eftertraktad.
Nyfiken. Menar du att de influencers du följer blir rika på att vara just influencers eller på att skapa någon form av värdeskapande annan verksamhet?
För din del - grattis om du kan leva på dina färdigheter, menar du dina social media-skills eller övrigt entreprenörskap som du plockat upp från typ IG?