Övervakningskamera med molnlagring utan kostnad

När jag började med kameraövervakning hemma för 5 - 10 år sedan föll jag för Arlo. De hade 7 dagar gratis lagning av alla filmer i molnet. Kameran jag föll för var Arlo Q. Provade några från samma företag med batteri men det fungerade inte i praktiken över tid.

Numera kommer alla deras kameror med en abonnemangskostnad och det vill jag inte ha. Betalar hellre en dyrare kamera men utan månadskostnad.

VILKEN KAMERA FÖR HEMMABRUK REKOMENDERAR NI SOM INTE HAR ETT ABONEMANG MEN MED LAGRING I MOLNET. Finns det idag?

Eh, skaffa en liten server hemma istället och “homelabba” lite.

2 gillningar

Visst, har en NAS. Räcker det?

Vilken setup rekommenderas? Kan jag fortsätta köpa nya Arlo och styra deras lagring till hemma så jag slipper kostnad för lagring? Vore toppen.

Ja absolut.

Känner inte till Arlo men det finns en hel del alternativ för kameror som kan lagra lokalt. Jag har exempelvis Reolink.

En snabb sök säger att vissa Arlo modeller bör kunna lagra på en NAS, givet att du har deras hubb. :person_shrugging:

Reolink. Tack. Kollar upp.

Jag har Arlo på mitt företag som övervakning. Jag har abonnemang för att få ut så mycket som möjligt av systemet men har även ett SD-kort i bas-huben. Den kan jag komma åt om jag är uppkopplad via wifi eller via en VPN. Vad jag förstår kommer du åt det via SD-kortet även utan abonnemang så länge du är kopplad till samma wi-fi.

Är inte helt säker på hur man gör det men med en konstant uppkopplad enhet(dator exempelvis) kan du skapa ett eget VPN om du inte vill köpa tjänsten. Har gjort något liknande detta med en skrivare för många år sedan, där jag skapade en VPN mellan två datorer. Så är rätt övertygad att det skall gå.

Hoppas infon kan vara till någon hjälp

1 gillning

Jag har Tapo kameror med minneskort i så inspelningarna lagras lokalt på respektive kameras kort. Kommer åt att se dem på liknande sätt som om de vore lagrade i molnet.

Nackdelen med detta är att om kameran plockas ned och tas med kommer jag inte åt vad den filmat. Nu har jag dels flera kameror och dels inte något kritiskt behov av övervakning så den risken är ok för mina behov.

Tack, men för mig går det bort. Inte funkis att det sparas i kameran tyvärr.

Ubiquiti (UniFi Protect) ger fri remote access och har lagt till en feature för lagring i t.ex. google drive men lokal SD kort/NVR rekommenderas.

1 gillning

Det kostar pengar att lagra data.

Att sätta upp en egen lösning är billigare i längden men kostar också tid att sätta upp och ta hand om.

Tycker bara det är en bättre lösning om du är intresserad av det, man får rätt många år i molnet för samma pengar som inköp av hårdvara.

1 gillning

Har en Windows server stående så installerade Blue Iris på den. Funkar med många olika kameramodeller och är väldigt smidigt. Bra app så man kommer åt allt från mobilen med.

Sätt upp en lagring lokalt och en off-site backup hos en bekant eller sommarstugan så slipper du månadsavgiften

Jag kör också Reolink-kameror.

1 gillning

Kör Tapo och köp till en Tapo H500 så får du både bättre funktionalitet på kamerorna och slipper extra kostnad för molnlagring. Du kan dessutom köpa till minne och stoppa i om du skulle vilja ha mycket kapacitet (men för oss räcker det som va från början).

Har man Tapo så räknar man hem kostnaden för en H500 inom ett år utan problem.

Jag kör Eufy utan abonnemang, dock är det intern lagring med en hårddisk på 500gb vilket räcker väldigt länge trots 6 kameror. 4k upplösning och de fungerar även i totalt mörker. Kan rekommendera de om man kan nöja sig med att ej lagra i i molnet, allt skickas via wifi och samtliga klipp går även att ta del av när man inte är hemma.

1 gillning

Jag har en Aqara-kamera med stöd för Homekit Secure Video. Då kan man spara video på sitt iCloud-abonnemang. Inte gratis, men om man ändå har det abonnemanget så blir det ingen extra kostnad. Kräver dock Apple HomeKit ekosystem.

Jag har också Eufy, en HomeBase + 6 kameror och lite andra sensorer.

​Videon lagras på min HomeBase, och jag kan utöka lagringen om det skulle behövas. Jag har även ett batteri till min HomeBase, så att videolagringen från de batteridrivna kamerorna fungerar även vid strömavbrott.

Jag har två katter som springer runt huset hela tiden som käkar upp minne så det fick bli extra hårddisk för egen del.

Hur fungerar det med batteri? Köper man till det till Homebase eller är det anslutet i nätuttaget?

Riktigt bra system faktiskt enda problem jag någon gång ibland har haft är att någon kamera går offline men det brukar alltid hjälpa med omstart av homebase.
För övrigt även väldigt bra räckvidd med wifi.
Solcellerna till kamerorna funkar grymt bra, 3 av 6 kameror behöver nästan aldrig laddas. De i skugga räcker att ladda 1-2 ggr per år,

Om man vill att kinesiska staten ska kolla på videon, så är detta märke ett bra val…

Varför vill du ha det i molnet? Alltså vad vill du få ut? Att du kan titta på kamerorna “remote”? I så fall är det ju inte nödvändigt att lagra det i molnet utan bara att ha möjlighet att ansluta in.

Men generellt sett, så kommer du inte hitta någon bra lösning som är gratis (i månaden) SAMTIDIGT som de lagrar allt åt dig i molnet. Det kostar att lagra den där. Om något är gratis så är det du som är produkten. Och mina att mina videos i molnet skulle vara något som någon tjänar pengar på låter dumt.

Mitt förslag är att titta på Unifi Protect (av Ubiquity) som nämndes högre upp. De har stöd för helt lokal lagring av video. De har även helt stöd för att installera och ställa in alla grejerna helt lokalt utan internet, dvs inte alls beroende på en molntjänst för att fungera vilket är ett stort plus. Du kan ansluta in utifrån, givet att du tillåter det, men all video streamas då direkt från din NVR som du själv har hemma. Lagras ej i molnet. De har däremot stöd för att lagra i molnet (“Continuous archiving”) där du kan välja att ladda upp allt eller bara en viss typ av saker direkt till molnet till ett separat cloudkonto som du själv fixar, typ en Dropbox, OneDrive eller GoogleDrive.

Enda fördelen som jag ser med molnlagring är som backup om man tänker sig att det finns en risk för att NVR:en blir förstörd eller stulen och man därmed inte kan se vad som hände i efterhand.

Jag har kopplat in min Unifi Protect till en UPS. Alla kamerorna, inklusive NVR, PoE-switchar som driver kamerorna, och fiberkonvertern, sitter på denna UPS. Har provat och alla kameror (9st) kör på och spelar in, inklusive att internetuppkopplingen fungerar, och WiFi, även om man skulle stänga av huvudsäkringen till huset.

WiFi-anslutna kameror är väl inte direkt att rekommendera av flera skäl. Dels för att (i synnerhet om man har många kameror) så kommer du mätta bandbredden och sluka upp kapacitet i ditt WiFi. Dels för att det är både instabilt och möjligt att störa ut. Och dels för att det (rent teoretiskt) är en attackvektor där något, givet buggar eller någon CVE, eventuellt kan koppla in sig på kameran på lite avstånd.

1 gillning

Kommer mellan nätadapter och homebase, kommer inte ihåg hur länge den kan köra homebasen utan el.