Du får gärna utveckla.
Det är allmänt känt att uppkopplade saker från stora kinesiska företag används på fler sätt än det som slutkonsumenten tror. För att ta ett konkret exempel så stoppades kinesiska Huawei av både Säpo och Försvarsmakten från att få användas i det svenska telenätet. Varför då, tro?
Snabb googling ger:
Beslutet, som fastställdes av domstol, grundar sig på säkerhetsrisker och att bolaget kan utnyttjas för spionage, vilket hindrar dem från att leverera central nätutrustning.
Det finns även många Youtube-videos där diverse folk som är kunniga inom IT-säkerhet lyckas ta sig in i flertalet kinesiska övervakningskameror och där hittar bland annat, men ej begränsat till, odokumenterade funktioner för att ansluta sig in i kameran utifrån samt att kamerorna hade kod för att skicka videoströmmen till andra ställen än de datacenter användaren valt utan att detta syntes för användaren.
Syftet med ovan är inte att vara en uttömmande förklaring utan enbart lite exempel på vad jag menade och du bad mig utveckla lite kring. Det finns alltså fall där både kvalificerade parter så som Säpo och Försvarsmakten, men även där personer som är duktiga på hårdvara och IT-säkerhet uppenbarligen hittat oönskade “features” i kinesiska uppkopplade saker. Om man inte känner att man är bättre än dessa på det aktuella området är därför min rekommendation att ändå haka på de kvalificerade myndigheterna. Jag skulle, helt utan att kunna presentera bevis, gissa att övervakningskameror från Aqara eller andra stora kinesiska märken inte hittas hos dessa myndigheter heller. Av samma skäl som ovan.
Den stora nackdelen med Unifi är att det är svårt att sluta köpa komponenter. Man vill ju bara ha fler kameror, accesspunkter, sensorer och allt möljigt bös för att det är kul ![]()
Ja, det är lite av ett ekosystem. Tänk iPhone, iPad, Mac, AppleWatch och hur enkelt det fungerar ihop. Men inom nätverk och kameror då. Dock med den stora skillnaden att de faktiskt har lokala API:er och faktiskt vill integrera både med egenbyggda saker och med andra varumärken (vs. den lock-in som finns hos Apple).
Det är lätt hänt att man hamnar i att man behöver byta ut allt hemma till deras grejer för att det fungerar så bra ihop. Och så köper man på sig lite till.
Det billigaste är att ha en gammal mobiltelefon eller en dator med webbkamera och livestreama på twitch eller youtube eller dyl. Jag tror det lagras då också om man har ställt in rätt.