Mest prisvärd kamera för ”turistbilder” i naturen

Hej! Önskar tips på en bra, prisvärd och smidig kamera som kan tas med på äventyr i naturen och gärna får tåla lite fukt, regn och vind. Inget avancerat, men vill inte riskera mobilen i detta läge. Gärna någon som enkelt kan kopplas upp och dela bilder med släkten digitalt. Inte ägt en kamera på 20+ år så tar tacksamt emot tips.

Mobilskal och ett mobilsnöre om det känns påkallat. Min har varit med om både det ena och det andra i naturen.

Tack, men extra orolig om jag tappar funktion i mobilen och inte kan ringa. Skulle kännas tryggare att ha den i innerfickan non-stop, och kamera framme..

1 gillning

Telefon och powerbank räcker gott

Vad har du för budget och vad är det du fotograferar? Är du ute efter någon kompaktkamera eller vill du ha systemkamera där du kan använda olika objektiv? Räcker det med att den tål att “vara ute” med lite regn och damm, eller vill du ha något som klarar rejält med stryk?

Då kan du ju köpa förförra årets modell och använda som kamera. Mobilkameror är väldigt bra nuförtiden, och optimala för att dela bilder med släkten.

Om du växlar upp till systemkamera blir det mindre smidigt att dela bilder. Men du kan få bättre teknisk kvalitet på dem. Det är viktigt främst om du vill printa bilderna på papper.

Fundera också på om du vill ha tillgång till teleobjektiv. Dvs objektiv som gör att du kommer närmare motivet, som en kikare. Det talar för systemkamera.

1 gillning

Köp en billig vanlig telefon och ha i reserv om du är nervös. Men telefoner tål rätt mycket. Se till att ha fysiskt simkort så är det bara att poppa över i reservluren.

Helst kompaktkamera som är enkel att använda och bära runt. Ska vandra runt i norra Sverige och Norge i vinter/höst och vill ta bilder på natur, djur och miljöer.

Räcker nog med att den tål väder och vind.

Tack!

Aldrig använt systemkamera - är det enkelt att komma igång? Ska vandra upp i norra Sverige och Norge under senhöst så kommer vilja ta miljöbilder, naturen, vatten, kanske djur…

Har du fortfarande täckning är det väl bara halta till närmsta vårdcentral om något händer? :slight_smile:

Annars fungerar garmin inreach nödsändare bra i norra Sverige där det saknas mobiltäckning. Ganska dyr ny men går att köpa begagnad. Bonus är att man kan få detaljerad väderleksrapport ute på turen.

Om det ska vara instagrambilder/format så kör mobilkameran. Systemkamror kan (i rätt händer) ta bättre (mycket bättre) bilder speciellt om de ska tryckas/hängas på väggar. Men om du inte har koll på bländare/slutartid/ISO/exponering/skärpedjup då är det tveksamt om du kommer ta så mycke bättre bilder med en flashig kamera. Sen handlar mycket om objektiven och de är både tunga och dyra men kan verkligen ta fotandet till en annan nivå. Här bör man nog även slänga in ett bra stativ för att kunna ta riktigt läckra bilder med lång slutartid etc.

F.d fotograf här (även om jag spenderade mest tid inomhus). Mitt tips är alltid att skaffa en kamera som är smidig att använda, snararE än fullspäckad med funktioner. En ok kamera som blir använd är oändligt mycket bättre än en superkamera som blir liggande i packningen.

Kompaktkameror vs. Systemkamera: om du är ovan skulle jag satsa på det förstnämnda (alternativt en extra mobiltelefon med hyffsad kamera). Nackdelen med kompakt/mobil är att möjligheten att ”zooma” är väldigt begränsad. Så om du tänkt ligga och smyga på ett rävgryt 50 meter bort så systemkamera med en riktigt bra teleobjektiv ett måste. Ska du däremot fotografera kompisar, blommor och landskapsbilder behöver du inte en systemkamera. :slight_smile:

Edit: Beredskapsnörden i mig skulle betrakta en extra mobil både som en kamera och back-up-enhet för kommunikation.

2 gillningar

En Olympus TG-5 eller nyare (dvs TG-6 eller TG-7) har länge varit favoriter hos de som börjat fota under vatten (innan många går över till systemkamera). Den klarar mycket (går tex att dyka ner till 15 meters djup med den, även om de flesta köper undervattenshus för att vara på den säkra sidan). Man kan tappa den från ett par meters höjd, och den är känd för att klara rätt hårda tag. Det är nog en sån kamera du söker. Min man har en sån och är väldigt nöjd. Förutom att fota under vatten, så har han tagit med sig den till fjällen flera gånger. Men som fotografen ovan säger så funkar den inte om du ska ligga och lura på ett rävgryt på avstånd. Eller fåglar i skyn osv.

Jag själv har en olympus systemkamera, och kan enkelt föra över bilderna från kameran till mobilen via wifi (och en app i mobilen). Men jag ska kolla hur det är med min mans kamera. Köper man en nyare TG-modell (6 el 7) så har den bluetooth också.

Tack för tipset, ska kolla upp den!

1 gillning

Finns säkert en del begagnade, det är därför jag nämner de äldre modellerna också.

1 gillning

Tycker TG-kamerorna är en utmärkt rekommendation om man vill ha något som verkligen tål att utsättas för lite allt möjligt.

Om det kan vara av intresse att fota på längre avstånd / lite mer action / ha mer flexibilitet så tycker jag att det är värt att titta på Micro Four Thirds, t.ex. Olympus OM-5. De är väldigt vädertåliga, kompakta för systemkameror, och hanterar i princip allt du kan tänka dig. En OM-5 med 12-45/4 vore i så fall ett bra “startkit” som täcker ett hyggligt omfång.

1 gillning

Det är inte svårare än någon annan hobby. Den stora vinsten är att du får dels bättre sensor som kan fånga upp mer av ljuset, och dels utbytbara objektiv som är optimerade för olika uppgifter t.ex. bilder på avstånd (teleobjektiv) bilder i lågt ljus (stor bländare) eller väldigt snabba händelser (snabb autofokus).

Men som någon skrev ovanför, vill du ta bilder på blommor, kompisar och landskap så är förra årets telefon mycket, mycket bra. Dessutom är en systemkamera oftast tyngre, dvs dåligt när man vandrar.