Google Workspace infört lagringsbegränsning... 😥 | Någon med NAS-erfarenhet?

Jättekul att köpa grejer och har själv titta på NAS, men det är i princip en till dator man måste hålla igång med backuper. :slight_smile:

Allt behöver inte vara i molnet. Om det är 3-4 år sedan som jag öppnat ett dokument så klarar jag mig att ha det på en extern hårddisk, om jag mot förmodan behöver det igen. Efter en liten rensning så räcker utrymmet galant.

Backup av externa diskar då? Jo, Backblaze går på kontorsdatorn och den tar även externa diskar, obegränsat utrymme. Nu är det inte särskilt roligt att plocka tillbaka stora mängder data från Backblaze (seeeegt, om de inte skickar allt på en hårddisk) så där har jag en extra hårddisk som jag klonar ut data till. Om hårddisk-priserna för är kring 250-300kr/TB så klarar du sig rätt långt på externa diskar. Dessutom är vissa dokument mer värdefulla än andra så vissa saker bryr jag mig inte ens att backa up.

2 gillningar

Har oxå Backblaze för backup, inklusive av mina externa hårddiskar. Fast hade jag många sådana hade jag inte pallar eftersom jag måste koppla upp dem till nätet (Backblaze) månatligen för att den ska fortsätta hålla backupen aktiv på dem.

Men rekommenderar varmt Backblaze för backup till alla!

Wow, snyggt. Det visste jag inte. Det är ju verkligen en bra grej…

20TB, jisses… :joy:

Mitt tips är en 4 diskar Synology, typ denna,

4 st diskar, typ dessa, som är gjorda för användning i NAS,

8tb x 3= ca 24TB minus en disk i feltolerans.

Ska du sedan backa det till annan NAS behöver du liknande setup där, om allt behöver backupas.
Jag har själv denna setup med backup till en nas hos mina föräldrar. Funkar fint.

Kan du säga något mer om det? Det finns ingen anledning att spegla eller hur fungerar det?

Du kan tappa en disk, en disk kan gå sönder utan att du tappar data.
Pajar en disk, köp en ny, kasta in den, så bygger den upp sig och du har samma skydd igen.

Skulle verkligen rekommendera att köra med dubbel paritet och en hot-spare då alla hårddiskar med data kommer ha varit igång lika länge och det finns en stor risk att medan arrayen byggs upp på nytt så dör en annan hårddisk och då har du förlorat all data. Förutom det faktum att bygga upp 30+ TB data kommer göra att din array blir oåtkomlig under väldigt många timmar (har inte koll på exakta siffror för den datamängden men med lätthet 1 dygn).

Med dubbla paritets-diskar så är arrayen tillgänglig under tiden (men med minskad prestanda), och du är skyddad mot att en hårddisk kan gå sönder under återuppbyggnaden.

Om du även har en hot-spare så kommer arrayen att sköta reparationen av sig självt och du behöver inte försöka få tag på en lika stor hårddisk i panik en söndagskväll (för sånt här händer så klart aldrig vid lämpliga tider :sweat_smile:).

Visst, du ”tappar” en stor del av ditt utrymme men du får en heeelt annan trygghet. Lite som att investera allt i en enda fond vs att ha en räntefond/sparkonto med ränta (kanske inte helt genomtänkt liknelse :stuck_out_tongue:).

Men precis som @Markus16 säger så behöver du även ta i beaktning att hur mycket säkerhet du än har i din lagring så skyddar det inte mot brand, inbrott eller liknande om du inte även har backup off-site (helst på en helt annan ort).

Med backup av viktig data bör man tänka 3-2-1, 3 kopior på 2 olika medier/enheter (lokalt) samt 1 på en annan fysisk plats. Mer info: Backup Strategies: Why the 3-2-1 Backup Strategy is the Best

Jag har själv byggt en NAS hemma med TrueNAS och 5x 16 TB hårddiskar som jag kör i RAID-Z2 (dock utan hot-spare), där jag får ut ~42 TB av 80 TB diskutrymme (ZFS Capacity Calculator - WintelGuy.com).

Även förberett för att kunna köra 10 Gbit/s nätverk mot NAS:en för att få bra överföringshastighet :blush:.

Hjälper gärna med råd/förslag så bara hojta.

3 gillningar

Beroende på vilken typ av data du har (jag antar video), kan du titta på omrendering (t.ex. ffmepg) och komprimering (t.ex. 7zip).

PNG:er komprimeras bra (förlustfritt) med pinga. Du kan också optimera JPEG med den.

Om du har data som är en säkerhetskopia som du sällan behöver återställa, titta på kyllagring (t.ex. från Backblaze B2) och använd den t.ex. via Arq backup. Överväg att behålla bra renderingar med en trevlig codec (X265, mycket långsam, kanske 2-pass) i Google och lägg originalfilerna i kylförvaring.

Generell fundering som kanske kan ge lite tankespjärn:

Upplever själv att det är lätt att bli en hoarder vad gäller digital data, på ett sätt som jag är mycket mindre medveten om jämfört med hur medveten (och anti) jag är att bli en prylsamlare/hoarder i fysiska ting.

Jag rensar med jämna mellanrum ut garderob och böcker och prylar OCH köper dessutom väldigt lite, så mitt fysiska bohag minskar… medan det ‘osynliga’ som ligger på dator, hårddiskar etc bara växer och växer…

Hur mycket av det du har sparat behöver du faktiskt spara?

Och hur länge?

Kanske det är läge göra som i bokföring osv att ‘det som är viktigt sparas i x år och därför kastar jag årligen sådant som är ett år äldre än det’?

1 gillning

Håller med. Men i Jans fall är väl mycket jobbrelaterat och då är det skillnad imo. Då bör allt sparas i original kvalitet så man kan fortsätta redigera och publicera på andra kanaler med mera. Just video är lite jobbigt då det idag blir mycket stora filer snabbt.

För mitt privata bruk kör jag bara Mega (50GB gratis) och sedan backup till extern hårddisk var 6 månad. Sparar ca 2-300 bilder per år, mer än så är inte lönt. Brukar lägga 1-2 timmar på nyårsdagen och slänga all skit från föregående år.

1 gillning

Nice! Hur många dagar tog det att sätta ihop inklusive allt ? Kör du på BSD ? Det finns väl bra ZFS till Linux sen några år tillbaka, om jag inte minns fel ?

1 gillning

Funderar också på synology nas som komplement till cloudsync

Är det möjligt att fixa så att både mina (iphone) och fruns (samsung) mobiltelefonfoton automatiskt synkas (säkerhetskopieras) regelbundet automatiskt dvs utan handpåläggning?

Sökt själv och tycker inte det verkar speciellt enkelt…

1 gillning

Jag kör iOS och använder en app som heter Photos Mobile för synk. Den verkar heta Synology Photos på Android.

Photos Mobile synkar själv men jag tycker att den gör det lite väl sällan (ingen aning vad som krävs för att den ska starta processen själv) så det brukar sluta med att jag startar det själv. Hyfsat smidigt dock, är bara några knapptryck och lite väntetid så har man synkat sina bilder och raderat dem från telefonen.

När den gör det själv så dyker det upp en notis som berättar att appen varit duktig. Varpå man kan gå in i appen och radera synkade bilder.

1 gillning