Söker backup program för datorn

Letar efter ett gratis enkelt backup program för Windows 11 Pro:

• Jag vill kunna köra schemalagt incremental och mirror backups till extern hårddisk.
  • Ingen begränsning på återställning (håller filer gisslan om återställning behövs)
  • Bonus om man kan stoppa in en USB och programmet fattar att det ska backa up vissa filer, men detta är grädde på moset.

Förslag mottages gärna :slight_smile:

Vilket operativsystem gäller det?

Sorry, nybörjarmisstag. Windows 11 Pro

1 gillning

Tänkte säga Macrium Reflect, men fick just reda på att de ska lägga ned med att erbjuda gratisversionen.

Har aldrig använt det, men såg någon rekommendera:

Just denna var att jag la till punkten obegränsad återställning, då EaseUS verkar begränsa återställning till 2 GB :slight_smile:

Och maffifafasoner som de kör med skriver de inte ut det tydligt, så man får reda på det den hårda vägen :slight_smile:

1 gillning

Jag har använt Cobian Reflector (eller Cobian Backup som det hette tidigare) i många år. Är väldigt nöjd med det, freeware. Kolla om det uppfyller dina krav :smiley:

Skulle jag haft en backuplösning på det viset hade jag nog skaffat ett program som smidigt replikerar alla filer bara, istället för ett “backupprogram”.
Typ https://freefilesync.org/ eller liknande. Går lätt att sätta upp syncjobb åt ett eller båda håll om man så vill.

Det viktigaste hade jag lagt på en extra sync med google drive istället.

Backup är mer användbart än en spegling. 9 gånger av 10 är det en borttagrn fil som man vill återställa, eller en tidigare version av en fil.

Må hända, men ska du ta en full backup av hela din disk 1 gång i veckan och spara tidigare versioner behövs väl absurt mycket diskutrymme?

Nog för att diskutrymme är billigt, men man behöver ju köpa nya diskar varannan månad isåfall?

Eller är backupprogram för privatpersoner så smarta att dom bara sparar “skillnaden” mellan varje backup idag? Nyfiken! :slight_smile:

Det beror på programmet såklart men inkrementell backup är inget ovanligt. Då sparar man bara ändrade filer. MacOS och Windows har det till och med inbyggt. Även om man skulle ta full backup varje vecka eller varje dag så kan man såklart rotera backuperna, alltså radera de äldsta. Backup en gång i veckan tycker jag är alldeles för sällan.

@Jbl Har du övervägt Windows inbyggda funktion File History?

1 gillning

Har inte fått file history att fungera. Den skapar en tom mapp, men ingen av filerna får en “history”. Den har i en vecka "kopierat för första gången vilket kan ta lång tid "

Är mer ute efter något som jag kan också enkelt kan kopiera och “dra ur” ifall man åker på någon ransomware som krypterar allt

1 gillning

Testa Googel drive!

Hur vågar du ha dina filer på en obskyr gratistjänst?

Det är ju väldigt stor risk att såna tjänster upphör/kånkar. Då faller hela vitsen med backup. Vad tjänar de pengar på?

Själv kör jag icloud som iOS och macOS sköter åt mig. Det är förvisso spegling men bättre än inget och till billig peng. Tror inte Apple kånkar inom överskådlig framtid.

En annan typ av möjlighet är att köra virtuella maskiner. Virtualbox är gratis men jag vet inte vad den har för funktionalitet. Men det brukar i alla fall finnas att man kan ta snapshots samt ta hela backuper på olika sätt. Osäker på om schemaläggning finns. VmWare har också gratisversioner.