Vilken VPN använder du för säkerhets skull

Vi har också Norton lifelock. Använder deras VPN när jag reser. Sitter man på ett öppet nätverk på en flygplats känns det betydligt säkrare att gå via Nortons servrar. Flygplatser är jäkligt besvärliga ur säkerhetssynpunkt, mitt kreditkort har blivit kapat flera gånger efter utlandsresor. Har dock aldrig förlorat några pengar då banken alltid har fångat upp mystiska transaktioner och spärrat kortet.

Jag håller med, en del offentliga uppgifter om privatpersoner är alldeless för offentliga och lättillgängliga. Ta bara en sådan sak som adressspärren hos Skatteverket. Varför är den inte påslagen som standard?!

1 gillning

Använder min egen som jag satt upp hemma. Använder den då jag vill komma åt resurser i hemmet när jag är ute och flänger, samt då jag ansluter till publika nät eller är utomlands.

2 gillningar

Vad använder du för prylar o mjukvara för att få det att fungera?

Min Asus-router (som verkligen inte är någon top of the line) har en sådan inbyggd som man kan aktivera. Det var en del pill med inställningarna för att få det att funka dock. Som klient i telefon och dator använder jag OpenVPN.

För att förtydliga: Den set upen bidrar inte på något vis till anonymisering.

Jag kör Wireguard på en raspberry pi (kräver nog att man är intresserad av nätverk för att sätta upp) som jag använder för att ansluta hem utifrån eller om jag sitter på nån annans wifi + för att använda min egen DNS (wireguard klient-app på mobilen och laptopen). Alla enheter som inte absolut måste vara på samma nätverk hamnar på gästnätverket. Utåt har jag ingenting förutom på jobbdatorn som använder arbetsgivarens VPN när det behövs.

edit: i övrigt håller jag med @Ballongpinne om att man ska fundera på vad det är man vill skydda sig mot, så man inte bara tänker “VPN = säkert”. Finns ju en “motpartsrisk” här också :wink:

3 gillningar

Använder även jag nordvpn tycker de har bra kapacitet och enkel android app att använda.
Har Huawei router (från Kina) och för att vara på den säkra sidan använder jag vpn även på mitt hemmanätverk.

1 gillning

Mullvad! Göteborgsbaserat och personerna bakom har hög integritet, är kunniga, och supertrevliga. Har sprungit på dem på konferenser flera gånger.

3 gillningar

https://www.ovpn.com/ alla dagar i veckan. Ingen annan VPN-leverantör kommer i närheten av deras sjuka upplägg med servrar som bara använder internminne etc.

Här får du en invitelänk: Simple pricing | OVPN.com

4 gillningar

Stort tack för det här tipset. Använde Mullvad nu när vi var i Grekland i förra veckan och det fungerade utmärkt! :pray:

1 gillning

Jag använder mig av två VPN-tjänster för tillfället. I höst när Apples nästa uppdatering rullar ut på deras produkter kommer jag och alla som kör Apple vara ännu lite säkrare. Den som vill förhindra att bli övervakad och förföljd av trackers, annonsnätverk och mindre bra dåliga aktörer på internet är VPN ett måste.

Dels kör jag Disconnect med livstidsprenumeration. Jag hittade ett tillbud på en legitim sida och pröjsade, som tack fick jag livstidslicens som löper ut någon gång under 2100-talet. Fungerar alldeles utmärkt och jag är uppkopplad mot deras VPN 24/7 på alla mina enheter. Mobiler, läsplattor, laptops och desktops. En riktigt bra funktion de har är att man kan ställa in hur hårt man vill blockera dåliga aktörer som Google, Facebook, Amazon, Cryptomining och Fingerprinting. Tack vare det är det omöjligt för dessa aktörer att följa dig när du surfar runt på webben. Din integritet värnas och dina surfvanor är dina och inte något som Facebook, Amazon eller Google använder för att tjäna pengar på dig.

https://disconnect.me

Den andra tjänsten jag kör när jag vill välja vilket land jag surfar från är ProtonVPN och de är bland de mest respekterade som finns. Deras mission är att bygga ett säkrare och mer privat internet för alla. De började med ProtonMail och har nu expanderat till en full suite som finns i en webbläsare nära dig.

Tillägg. Att använda VPN för att skydda sig mot ondskefulla aktörer är inte att rekommendera. De kommer kunna spåra dig på internet om de har tillräckliga tekniska muskler bakom sig. Däremot är VPN ett bra redskap för att komma undan övervakningsindustrin och alla nätverk som lever på att samla in din privata information.

Mest använt Bahnhof men testat alla större. Virtuella datorer och dubbla VPN i vissa fall. Har också enheter som har normal användning / låg säkerhet integritetsmässigt. Använder du samma enhet för tex Google / Facebook etc kvittar VPN om du inte är ute efter någon slags juridisk säkerhet.

Jag kör F-Secure Freedome för dem stunder då jag verkligen behöver använda ett öppet nätverk (läs semestern) eller vill komma runt geoblockering.

Edit//
Även jag kör Protonmail, mycket nöjd. Känns skönt att ha kopplat loss e-posten från Google.

1 gillning

Det där är ju ngt som inte ingår med automatik i en VPN-tjänst utan är specifik för deras tjänst. Dessutom är de väldigt säljga på sin sajt utan att beskriva hur de tekniskt skyddar.

Tillägg: Hittade ett gammalt Security Now-avsnitt med en intervju med deras (dåvarande) CTO. Intervjun börjar vid 58 minuter.

Happy to help :slight_smile:

<20 tecken>

Här kommer en liten bomb som vi väl alla egentligen gick och väntade på.

EU PARLIAMENT APPROVES MASS SURVEILLANCE OF PRIVATE COMMUNICATIONS (the ePrivacy Derogation)

The European Parliament (EP) has approved on July 6th, the so called “ePrivacy Derogation”, which is in fact mass surveillance on private communications and requires providers of e-mail and messaging services to automatically search all personal messages of each and every individual for presumed suspect content and report suspected cases to the police.

The European Commission (EC) has already announced a follow-up regulation to make comms control mandatory for all email and messaging providers (see bottom link).

Previously secure end-to-end encrypted messenger services would be forced to install backdoors in their apps.

There is still a considerable backlash against these plans: a public consultation carried out by the EC earlier this year revealed that 71% of all respondents oppose control for e-mail and messaging providers. 80% of respondents do not want control to be applied to encrypted messages. Nevertheless, the ePrivacy Derogation got through.

The EU’s approach to private communications controls has been already confirmed by the European Court of Justice (ECJ) to violate fundamental human rights (see joined cases C-511/18, C-512/18 and C-520/18).

The EDPS has issued a very critical opinion on the proposed law, an opinion the EC definitely didn’t like to see (see opinion here: LinkedIn)

[continued in the post(s) below]

EC’s draft regulation: LinkedIn

Det är sådant här som VPN inte kommer skydda mot hur mycket man än önskar. Ni som kör VPN för att gömma er, var så säkra på att den som vill se vad ni gör på nätet kan också göra det.

Jag använder också nordvpn som har en bra app där det är enkelt att skifta land.