Jag läser inte ofta aftonbladet, men när jag skulle gå in idag så kom denna fina ruta upp om cookies och reklam.
Valen jag har är att acceptera all reklam eller betala för att inte få personanpassad reklam.
Vad tycker ni om detta?
Jag läser inte ofta aftonbladet, men när jag skulle gå in idag så kom denna fina ruta upp om cookies och reklam.
Valen jag har är att acceptera all reklam eller betala för att inte få personanpassad reklam.
Vad tycker ni om detta?
Det var det jävligaste! Har folk ingen skam i kroppen?
Kostar det 79 att slippa reklam helt?
Bra! Gör det tydligt för folk hur man kan betala om man nu har behov av att använda den sidan.
Jag såg inget alternativ där man kunde slippa reklam i den rutan, men det finns säkert ett premium alternativ någonstans.
Oavsett vad man tycker om aftonbladet som nyhetssida så tänker jag mer på hur det rimmar med GDPR och allt dom trycker ner i halsen på oss, enligt mig så bör man kunna avvisa riktad reklam.
Tycker inte om det! Har dessutom en en personligt horn i sidan till alla former av löpande abonnemang så x2 i det här fallet.
Kör man appen så indikerar det inget liknande ännu MEN man har nog antagligen redan accepterat individanpassad reklam/spårning via appens villkor så samma sak eller så är det bara en tillfällig skillnad.
Här finns en del information:
Det gäller all deras media, även tex tv.nu som jag använder en del. “Betala eller vi spårar dig”-de vill tvinga oss ta emot cookies. Så jäkla sjukt. Funderade också på hur det rimmar med GDPR. De lägger ju fram det som att man måste betala för att slippa cookies, annars acceptera cookies. Även om man redan är prenumerant på aftonbladet så måste man betala extra för att slippa cookies. Det kan väl inte vara tillåtet?
Fast det är även prenumeranter som måste betala extra för att slippa cookies. Det räcker inte att du har en tidningsprenumeration- du måste ändå betala 39 kr extra i månaden om du ska slippa cookiesarna…
(För de som inte är prenumeranter kostar det 49 kr i månaden)
Jag tycker kategoriskt det är illa att man “måste betala för att slippa spårning och reklam”, men ställt mot priset att köpa tidningen i dagshandeln á 20-30 kr/dagen så vet jag inte om prissättningen är helt orimlig för motsvarigheten, köpa tidning anonymt i butik.
En lösning är att läsa andra siter och rösta med plånboken. Race to bottom för de aktörer som vill tjäna pengar. Marknadsekonomin löser nog detta.
Med Ublock origin och liknande tillägg så kan man forcera den där rutan att inte laddas in + reklam på siten att inte dyka upp.
Jag förstår inte riktigt varför folk ogillar riktad reklam? Visst, ingen reklam alls är väl det bästa men personligen har jag väl hellre reklam för någonting som är riktat mot mig än att bara få slumpvis reklam?
Reklam i sig är inte särskilt kontroversiellt, det finns överallt och om man vill så kan man blocka det mesta man matas med online med ganska enkla medel.
Men att dom skall in och rota i min historik etc för att skräddarsy ogillar jag, så det vill jag kunna välja bort.
Inte för att jag har något att dölja utan för att jag värnar om den personliga integriteten. Nu är jag inte så insatt i regelverk men vid en första anblick så känns det inte alls förenligt med GDPR att ta betalt för den möjligheten.
Nu i detta fallet är det ingen big deal då jag så sällan kollar aftonbladet ändå.
Jag har hittat ett 100% effektivt sätt att slippa all reklam på Aftonbladet utan att betala en krona, surfa inte dit!
Vill man ändå göra det fungerar webbläsaren Brave bra.
Att reklamen är riktad är inte problemet. Problemet är förföljelsen och spårningen. Tycker inte att någon ska få stå och titta på med mig kikare dagarna i ända för att presentera ett erbjudande om produkt X eller Y när de kommit fram till att jag är hungrig efter ha tränat på söndag förmiddag.
Ogillar det. Men kör ”Göm distraherande objekt” funktionen på min Iphone. Så fönstret göms, i alla fall tillfälligt.
Finns uppe till vänster i webbläsarens fönster. Bra funktion till mycket.
Edit
Glömde skriva, har inte sett reklam på de flesta webbsidor på många år. Adblocker funkar utmärkt. I appar är det värre.
Använder inte Shibsteads tjänster. Men är det ens lagligt att spåra om man inte betalar på detta viset? Finns liknande diskussion på swec.
Jag tycker väl att det är ganska bra. Jag lider ju lite av samma sak, det är ju inte gratis att producera material och vill man inte ha reklam, då kan man ju betala på annat sätt.
Problemet kan väl jag tycka att de tar först 149 kr i månaden före deras billigaste abonnemang. Men sedan måste du som prenumerant dessutom betala 39 kr extra för att slippa spåras. Jag undrar om det håller juridiskt enligt GDPR att ta betalt för att slippa cookies?
Om det skulle vara olagligt så vinner Aftonbladet, de kommer bara att säga att myndigheterna förbjudit gratisalternativet.
Olagligt verkar det inte vara, åtminstone inte enligt Konsumentverket: