Nick Magiulli: Do I have your attention now? | Om att vårt fokus är vårt sista slagfält

Veckans bästa läsning enligt mig.

Though Andreessen’s actions are extreme, I understand why. He realizes that attention is the last frontier, the last thing we have to ourselves. So he does everything he can to protect it.

While I’m not Marc Andreessen nor Josh Brown, their message is clear—protect your attention at all costs. Because if you don’t, someone else will happily take it from you. That someone else could be a corporation, a social media influencer, or someone in your personal life. Whoever it is, watch who and what you give your attention to.

Because every day your attention is getting more valuable. Every day companies are getting better at monetizing it and every day you are getting a little bit older (meaning you have less total attention to spend than the day before).

In fact, there is a war going on for your attention. It’s a war that has been waged for decades and it’s only getting worse. For example, it’s been estimated that the average person encounters over 5,000 advertisements per day, up from just a few hundred per day in the 1970s.

While I’m skeptical of the accuracy of these figures, the trend is spot on. Today there are more people fighting for your attention then ever before. This is why you have to be mindful of it if you want to make progress in your life.

13 gillningar

Håller med!

• Reklam är djävulens påfynd, så gör er själva en tjänst och installera adblock på alla era enheter. Ublock origin är bäst och fungerar även på Firefox i mobilen. Seriöst jag kan inte förstå de som surfar på internet utan adblock…
  • Deep Work är ett relaterat koncept där man anser att det mest värdeskapande som finns är djupt fokuserat arbete. Det finns en bra bok med samma namn som starkt rekommenderas som går in på det i detalj.
6 gillningar

Lite off topic: Jag har börjat titta på YouTube via Brave webbläsare, inga annonser alls! Vill man ha upp det på TV kan man airplaya till en Apple TV om så önskar. Fantastiskt att slippa all reklam både innan och under programmen…

7 gillningar

Våra barn har aldrig sett reklam någonstans, men när de får titta på fammos eller mommos iPad så går de fan i taket när de blir spammade med reklam på YouTube…

(Pappa upp i dagen!) :laughing:

1 gillning

Tänkvärt och sant

Jag orkade inte läsa hela :nerd_face:

Min attention är för värdefull för att läsa den tyvärr

6 gillningar

Adblock är guld för mentala hälsan. Jag förvånas alltid av att bekanta orkar se reklam på youtube. Jag har helt glömt att det är så det finansieras. Även reklamfinansierade websidor blir så mycket mer lättlästa utan en massa popups och färgglada banners.

Bonus: Adblock har ofta den egenheten att den även tar bort vissa systemspärrar. Minns ni när Operan basunerade ut i media att vissa “lurat” systemet och gått förbi biljettkön? Jag satt och handlade till en hel dröse kompisar (inklusive en som jobbar på Operan!) som alla ville se Kite. :smiley:

Kan tipsa om webläsaren Brave. Den är baserad på chrome men har inbyggd adblock samt “trackerblocker”. Trackers är mjukvara som spionerar på dig och säljer din data och ditt surfbeteende till olika företag, främst google och facebook osv.

1 gillning

För den som kör Safari eller sitter med Apple-prylar kan jag rekommendera https://1blocker.com/ Nu när https://better.fyi/ inte längre uppdateras :frowning:

1 gillning

Marc Andreessen has been known to block thousands of people on Twitter so that he doesn’t have to see opposing ideas in his newsfeed. He won’t even let his attention stray from his core beliefs for a fraction of a second.

Det där är ju det som kommer precis före det du lyfter fram @janbolmeson, och ärligt talat skrämmer detta mig. Åtminstone om jag tolkar det rätt att han gör allt för att inte se någon som tycker annorlunda än han själv?!

Då känns detta:

Josh Brown in 2020. He stopped saying “Yes” to every opportunity that came his way and started doubling-down on the things that mattered to him.

som en bättre strategi.

protect your attention at all costs

Fast det är något med detta som skaver. Kanske för att det på ngt vis förutsätter att livet ska maximeras utifrån något slags effektivitetstänk, eller optimeringstänk, och det vette hundan. Jag menar… att kolla två avsnitt Band of brothers samtidigt som jag broderar/lagar mina jeans… inte tusan är det effektivt, men oj vad det berikar mitt liv - vilsamt och rofyllt samtidigt som jag får lite lätt hjärtklappning av serien…

‘Borde’ jag vakta min uppmärksamhet bättre, alltid, ständigt, vara medveten om vad jag gör och varför? Inte få lov att ‘bara vara’?

So how will you invest yours? Will your attention be scattered in every direction? Or will you have laser-like focus on your goals? The choice is yours. Because if you don’t make it, someone else will make it for you.

Och det är spännande att läsa detta, för en av de saker som jag fått och emellanåt fortf får återkoppling på är hur mycket jag verkar göra, hur inblandad jag är i många saker, verkar läsa och bry mig om en spridd skara ämnen/områden/frågor. Inte fokuserat som en laserstråle direkt, utan mer som ett flödande solsken som når överallt. Och OJ vad jag gått i klinch med detta. Jag borde har varit starkt här, som i att jag borde skära bort, jag borde inte göra så mycket, jag borde… in absurdum. Tills jag verkligen onboardade min inre generalist och Input:er (Input en av mina två topp styrkor enligt strengthsfinder, eller vad de heter numera. Den andra, lustigt nog, är Maximeraren) och lät mitt fokus och min uppmärksamhet få flöda fritt.

Tror jag har adblocker av ngt slag men plockade ner denna också. Tack för tips!

3 gillningar

Funkar lika bra att betala för Youtube. Typ 60-70 kr i månaden för att slippa reklam.

3 gillningar

Det där låter så långt ifrån nyfiket lärande man kan komma, samtidigt kan jag förstå honom eftersom det finns få som verkligen vill utmana sig själv å lära av dom med annan syn och tro… Men it takes two to tango…

2 gillningar

Ha ha :slight_smile: Jag är SÅ glad att min hjärna har en blixtsnabb auto-shutdown för allt som är ointressant = 99.9% av all reklam.

Jag var med i GfKs marknadsundersökningar för många år sedan. De blev skitsura för de trodde jag bågade. Indignerat: ”Det är HELT omöjligt att du inte känner igen någon av alla dessa reklamkampanjer!!”

Det var då jag insåg att detta var en gåva. Jag är reklamblind :grinning:

Önskar bara att jag kunde tjäna pengar på det mer än att vara assnabb på marknadsundersökningar. ”Nej”. ”Nej”. ”Nope”. ”Sorry” :joy:

2 gillningar

Om man vill stödja google ytterligare kan man ju göra det, jag stödjer hellre dom som gör kontenten som jag konsumerar utan YouTubes inverkan… Tror dock det kostade 85kr per månad nu (om jag inte minns fel…)

2 gillningar

Helt enig, jag hade hellre slutat använda internet än att leva med reklamen överallt.

Safari i iOS tillåter extensions som tex adblocker. Så jag kör den i mobilen vilket också fungerar bra.

Jag med, autoclick för pop-ups nedstängning och skygglappar för alla sorters möjliga banners (uppe,nere, bredvid, bakom).

Internet är verkligen totalkaputt. Det går inte att göra någonting utan cookies, pop-ups, notification begäran och newsletter sig up.

Gav upp google som sökmotor efter att ha scrollat förbi 5 första sökresultat markerat “AD”

1 gillning

Adblock i all ära, men man kan även betala för Youtube, ca 100 kr/månad. Då slipper man Youtubes reklam, utan att skaparna går utan betalning. Sedan är ju förvisso alla videos fulla med sponsrad reklam ändå. Använder man telefonappen mycket kan det åtminstone vara värt att överväga.

Jag har youtube premium. Bytte ut den från Spotify, då även youtube music ingår i premium. Plus att man kan ladda ner youtube videos offline och titta på plan / långfärdsbuss med dålig mottagning är helt underbart!

Helt klart värt pengarna.

2 gillningar

Nog för att Adblocker är ett populärt sätt att pirata content på, men det som alltid roar mig lite är hur stolta användarna av dessa lösningar låter när de pratar om det. Fullständigt amoraliska! :sweat_smile: