Nick Magiulli: Do I have your attention now? | Om att vårt fokus är vårt sista slagfält

Du jobbar i reklambranschen va?

När du åker kollektivt så antar jag att du välvilligt noterar all reklam som delfinansierar din resa?

Även om jag blockerar annonserna så finns det fortfarande ett värde för företaget med fler användare.

Det finns ju dessutom botar i överflöd som triggar annonser på webbsidor som i sig genererar intäkter så jag tänker att några personer hit eller dit kvittar i det stora hela. Om man som företag tycker att det är ett så stort problem så går det alldeles utmärkt att blockera användandet av content blockers alternativt ta betalt för sitt innehåll.

Jag förstår faktiskt inte vad det är som är så upprörande med det.

2 gillningar

Jag har sett många konstiga argument angående piratkopiering, men att likställa Adblocker med att piratkopiera tar fan priset.

Jämfört med hur moraliskt det är med att överrösa småbarn med riktad reklam?

Om godis, nya leksaker (så att det de har aldrig duger), snygga kroppar (så att deras kropp inte duger) och McDonalds?

Nej, de som är amoraliska är de som påstår att reklam “ger värde åt tittarna”, samtidigt som man fyller fickorna med reklamintäkter.

3 gillningar

På samma tema hittade jag en gammal artikel av Morgan Housel som är en av mina favoritförfattare:

Många tänkvärda saker:

John D. Rockefeller was the most successful businessman of all time. He was also a recluse, spending most of his time by himself. He rarely spoke, deliberately making himself inaccessible and staying quiet when you caught his attention.

When asked about his silence during meetings, Rockefeller often recited a poem:

A wise old owl lived in an oak,
The more he saw the less he spoke,
The less he spoke, the more he heard,
Why aren’t we all like that old bird?

Jag känner själv igen det. Det är ganska ofta jag får de bästa idéerna när jag ligger i sängen och tänker innan jag ska somna. Mer än en gång åker telefonen upp för att anteckna saker. Senast igårnatt.

5 gillningar

Måste man titta Youtube bara genom webbläsare på Iphone för att undvika reklam? Adblocker med Iphone funkar bara med Safari…