Månadsavgift på 49kr för att avvisa personanpassad reklam på aftonbladet

Enligt konsumentverkets svar tycker jag det verkar konstigt att behöva betala för att slippa cookies, om man redan betalar prenumeration för tidningen?

3 gillningar

Läste Konsumentverkets svar igen och håller med dig.
Det känns inte glasklart.

2 gillningar

Upptäckte det med! Läser inte ofta men nu blir det alltså aldrig mer :face_with_spiral_eyes:

1 gillning

uBlock kanske redan har löst detta.

Men annars lägg till dessa länkar i filtret:

cmp.aftonbladet.se

cmp.svd.se

cmp.omni.se

1 gillning

Som programmerare hatar jag att hantera när folk tackar nej till cookies och inte tillåter spårning, vi är ju helt handikappade. Det innebär mer jobb att hantera detta. Tycker det är rimligt. Schibsted är heller inte vinstdrivande, ägs av Stiftelsen Tinius.. så de har inte samma “onda” syn, tror bara det är en kostnadsfråga.

2 gillningar

Folk hade nog inte tackat nej till cookies i lika stor utsträckning om inte all möjlig information samlades in och såldes vidare, även sådan som är irrelevant för att hemsidan ska fungerade. Kanske inte alla webbplatser som gör så, men den allmänna bilden är nog att det är det man tackar nej till.

1 gillning

Är helt med på att reklam är en del av intäktssidan, det jag ställde mig frågande till var alltså att det bara fanns 2st alternativ, i min mening pest eller kolera.

• Personanpassad reklam där dom använder min information och spår för att visa “relevanta” annonser
  • Ej personanpassad reklam (till en månadskostnad)

Var är alternativet att jag inte vill bli spionerad på utan att betala för ännu en SaaS tjänst? Den finns iofs uppe vid tabben i webbläsaren och har symbol som ett “x” så det alternativet valde jag.

Men på Facebook till exempel så har jag nekat riktad reklam, då pausar dom ibland mitt scrollande så jag måste stanna vid en random annons i några sekunder innan jag kan mata vidare i feeden. Det är lite störande såklart, men är villig att acceptera det då jag tror Meta sköter personlig information värre än Schibsted.

Det är ingen som tvingar en att läsa aftonbladet så jag ser det inte som ett problem? Personligen läser jag hellre tex SVT som är reklamfritt utan kostnad.

Absolut, jag lade inget vikt vid värdet av deras nyhetsrapportering utan användandet av min information i utpressningssyfte få mig att betala för att dom inte skall ta del av den.

Det som idag händer hos Schibsted är efter bara ett styrelsemöte och lite programmering nästa feature på din favoritsida.

SVT är inte kostnadsfritt, det betalar vi alla för via skatt.

1 gillning

Ja, det är skattefinansierat. Men den kostnaden är redan tagen via skatten och påverkas inte av hur mycket jag använder det. Till skillnad från Aftonbladet slipper jag klickbait, paywalls och reklam – så för mig som användare är det fortfarande kostnadsfritt.

1 gillning

Läser inte Aftonbladet. Men detsamma gäller för samtliga Schibsted-tjänster.

Så vill man kolla vädret på klart.se är det samma sak. Gillar egentligen deras jämförelse-funktion men tänker inte betala 39/49 bagis i månaden för att kolla på just den vädersiten :cloud_with_lightning_and_rain:

Utländska (stor)banker utgör den absoluta majoriteten av schibstedts ägarskap.

1 gillning

Knappast va? För vad man får är SVT fruktansvärt dyrt, typ 2700 för vårt hushåll, och det går inte ens att tacka nej.

4 gillningar

Addblocker och tracking-blocker, tycker jag om detta, precis som jag tycker om många andra siter.

2 gillningar

Det kostar ju oavsett om du använder det eller ej… det går även att komma åt ifrån andra länder utan att betala ett öre.

1 gillning

nu blandar du ihop saker… :man_facepalming: du ligger bara 2 år efter https://schibsted.com/news/schibsted-and-tinius-trust-sign-final-agreement-on-sale-of-news-media-operations/

Men hela grejen med SVT… jag tycker vi kan skala ner public service till minimalt. Det är för dyrt. Men då blir det politik av det.. fått ett bra svar till varför de ska hålla på och lulla med melodifestival osv och det är för att de mäts på deras brand awareness, de anser att de behöver vara topp of mind för att kunna göra sitt huvudsyfte, så därför behöver de räckvidd och således behöver de göra content så de får räckvidd, dvs melodifestivalen, blaskor osv. Tycker det är provocerande.

1 gillning

Nja, det är bara en del som man kommer åt från andra länder. Såvida man inte använder VPN.

Nu syftar jag på svt.se eftersom vi jämför med aftonbladet. inte TV-delen.

Kan ni återgå till ämnet och inte diskutera SVT:s vara eller icke vara, eller dess kostnad.

1 gillning

Ser aldrig någon reklam någonstans. Ublock origin tar 10 sekunder att installera sen ser du inga annonser.

4 gillningar