Jag har ett lite sidogig där jag får in ca: 50-100$ i månaden. Jag skulle vilja använda dessa till annat än onödig konsumtion.
Jag förstår att om jag tar ut pengarna till ett svenskt konto så räknas det som inkomst och ska beskattas, men om de lämnas där och används genom PayPal så behöver jag det inte. Så jag undrar, har ni några matvarubutiker eller liknande som accepterar PayPal så jag kan köpa något som är användbart och får chansen att använda de pengar jag jobbat ihop?
Tradera tror jag tar Paypal Kanske inte daglighandel direkt men du kan ju hitta väldigt mycket grejer där, om du är ok med begagnat.
Du kan beställa i princip alla märkeskläder via Paypal via olika siter.
Vad baserar du detta på? Är det en skattepliktig inkomst ska den beskattas oavsett om du får betalt till ditt PayPal-konto eller ditt lönekonto, tänker jag?
Mat blir nog svårt, men väldigt många onlinebutiker tar Paypal. Om du drar in 400-800 spänn i månaden så är det väl närmast att betrakta som småkrafs/hobby? Det är väl bara att unna sig saker man ändå behöver för det?
Det jag tycker är störigast med Paypal är växlingskurserna så jag försöker hålla eventuella slantar jag får de hållet i den valutan jag fått de i och om möjligt använda samma valuta vid inköp av saker.
För övrigt är det så lite pengar att det torde vara lagom att använda dessa för exempelvis köp av kläder och hygienvaror på internet. Klädesbutiker och liknande brukar acceptera paypal, särskilt utländska sådana.
När du köper varor i SEK med din Paypal USD betalar du avgift till Paypal pga växel.
Du kan betala Skype med Paypal. Jag tror inte svenska mataffärer vill ta emot Paypal pga avgift till Paypal (foretag konto 3% avgift) men jag kan ha det fel.
Finns mycket att säga om Paypal. Det är kan verkligen vara värt att se över möjligheterna att ta betalt på annat sätt. Växelkurserna är i nivå med skatter ibland, uppåt 10%. Därtill finns skräckhistorier om folk som fått sitt konto låst med kapital kvar.
Men handlar det om mindre skattesmitning så fungerar det relativt bra. Vi ska alltså vara på det klara med att du inte slipper skatteskyldighet bara för att pengarna inte lämnar Paypal-kontot. Men det ger dig ett extra lager för att undanhålla inkomster för staten. Den stora fördelen med Paypal framför bankkonto är att svenska banker kan börja fråga om du får in regelbundna betalningar.
Börjar Skatteverket undersöka så kommer de enkelt kunna se dina Paypal-transaktioner med.
Jag förstår inte riktigt, hur kan de se det? Tack! Jo jag förstod att jag inte slipper skatta, och jag har det även inskrivet som en övrig inkomst i deklarationen. Men det är värt att komma ihåg!
Edit: Sen finns inga andra möjligheter att få betalt. Det är ett USA-ägt bolag som verkar över majoriteten av världen.
Du kanske kan shoppa hem lite ekologiska avokadosar eller annat frukt o grönt på crowdfarming.com ?
Tror man kan betala med paypal där.
Brukar vara riktigt fina avokado!
Och mitt svar var till orginalfrågan längst upp i tråden. TS ville köpa matvaror.
Men den frågan var ju några år gammal nu så han har kanske hittat något att spendera pengarna på.
Många ställen som säljer spel tar också paypal, t ex Steam (om minnet inte sviker). Så jag tror mest att det handlar om att kolla vid utcheckning. Även en del webhotell o dyl accepterar Paypal.
Är det nå’t speciellt ställe eller speciell typ av digitala produkter du tänker på?