Kreditkort sätta in mer pengar på än kreditgränsen?

Söker efter ett kreditkort där vi kan sätta in pengar i förväg/toppa över som kan användas. Alltså säg kreditgräns 20k, vi sätter in 15k så saldot är 35. Tidigare kunde man göra det med Coops kreditkort med mera mer (vilket jävla namn!) men det upphörde. Har ni koll på vilka som funkar att göra så med idag? Gärna bra cashback.

OKQ8 kan man göra så. De ger en liten bonus som du tyvärr måste hämta ut på macken. Men du får 1% ränta om du har överskott på kontot! Det är dessutom ett Visa-kort, så har du ett som funkar även om Mastercard ligger nere.

1 gillning

Handelsbankens kreditkort fungerar precis så och ger 0,4% cashback på alla köp som automatiskt sätts in i en fond hos dem. Du kan sälja fonden när du vill.

Carpay fungerar det också på.
Bara att betala in mer än vad räkningenn är på.
(Om det inte är ändrat)

1 gillning

Kan bekräfta att det fortfarande funkar med Carpay. Det går att sätta in pengar närhelst man känner för det. Jag gör ofta extrainsättningar innan månadsslutet för att dölja i kreditupplysningarna att jag är en kredittorsk. :wink:

Fungerar med Shell Mastercard. (Preem också gissar jag)
Kortet är kopplat till ett konto hos Ikano bank.
0,5% cashback.

Alla kreditkort funkar väl så?
Det är bara att överbetala fakturan så har du pengar till godo.

1 gillning

Jag använder Refunder Pay. Kortet var gratis första året men jag tjänar lätt in årsavgiften på cashback.

Ja det fungerar på Preem också. Har Preem och sätter in hela årsförbrukningen av drivmedel på kortet så det går.
Är smidigt att få allt på papper om man mot förmodan skulle bli kollad av skatteverket för reseavdragen.

Som några skriver så funkar Carpay bra. Där kan du vara överlikvid på kontot, vet dock inte hur mycket, samt att du kan ha ett sparkonto som ger i dagsläget 2% i ränta, sedan strax före att de ställer ut en faktura till dig så kan du justera saldona själv. Omfattas av insättningsgarantin.

Många fungerar inte så. Om man betalar in för mycket betalas pengarna ut direkt.

2 gillningar

Juridiskt hänger det ihop med huruvida kreditkortsutgivaren har tillstånd att bedriva inlåning eller inte, förutom förstås om utgivaren har intresse av att få in pengar i förskott.

Oklart vad @nmftg är ute efter, handlar det om enstaka större köp är min uppfattning att det brukar funka (t.ex. med Nordea), men vill man göra som @Thomas15 att betala ett år i förskott så får man nog vara mer selektiv :slight_smile:

American Express är aktivt motståndare till det, då de inte har tillstånd för inlåning.

1 gillning

Jag vet, det är i alla fall det “de” säger att det beror på.

1 gillning

Samtidigt så borde det ju nu när pengar kostar igen vara attraktivt att ha lägre kundfordringar än nödvändigt!

Jag har grävt i det finstilta:

Har Kontohavaren genom inbetalning fått tillgodohavande på kontot är denne berättigad till
ränta f.n. 0,00% (juli 2019) på belopp upp till 250.000 kr, vilket också är det belopp som
får utgöra maximal kontobehållning. Skulle kontobehållningen vid något tillfälle komma att
överstiga 250.000 kr har Banken rätt att betala ut överskjutande belopp till annat konto
tillhörigt kontohavaren, eller på en bankgiroutbetalning ställd till kontohavaren.

2 gillningar

Tack för tips! Ska kolla upp carpay, annars är Preem eller Shell troligen intressant. Funkar de med gratis extrakort eller apple pay förresten?

Funkar bra med ApplePay, funkar att beställa flera kort, vet dock inte om det finns någon avgift inblandat i detta, men troligen inte. Det bästa med CarPay är att du enkelt kan föra över pengar mellan sparkonto och Kreditkontot, så det är rent generellt bättre att var överlikvid på Sparkonotot, överföringen sker på engång.

Nackdelen med CarPay är att Cashbacken som finns betalas ut i Checkar (inte fysiska Checkar som ex OKQ8, utan checkar i appen.) för att lösas mot drivmedel, elladdning eller biltvätt, har man ingen bil så försvinner en del av vitsen.

1 gillning

Fick ett samtal från komplettbank då jag satte in 10tkr på mitt komplettkort. (0 kredit nyttjad). Fick ett samtal från en Norsk kvinna på Komplett som redogjorde att jag inte fick göra så. Hon undrade hur länge pengarna skulle befinna sig på kortet. Hon nöjde sig med att jag svarade att jag tänkte använda pengarna de kommande dagarna.

1 gillning

Du och ni andra som har apple pay, loggar man in i appen/på sin sida på nätet med endast bankid eller kan man göra det med ex. Lösenord och kod med?

Skulle vilja dela konto med sambon men bara ha det upplagt i hans alternativt mitt namn. Därför lite bökigt och fråga om det fungerar så jag kan komma åt och se allt.

Om jag tolkar din fråga rätt så ja.

Jag och min fru har varsitt Carpaykort.
Räkningen kommer till mig, och alla köp är specade för respektive kort.