Jag och min fru vill ha ett kreditkort med möjlighet till extrakort så att vi kan se varandras transaktioner. Detta för att få en överblick över vår gemensamma konsumtion samtidigt som vi får ta del av alla fördelar som finns med ett kreditkort (bonus, försäkringar, ränta på tillgodobelopp mm).
Vi har tidigare använt Preem mastercard där vi fick 0,5% bonus på alla köp, 1,6% sparränta på ett tillgodobelopp upp till 15 000kr, e-faktura, lite försäkringar samt att vi kunde se varandras transaktioner.
Vi bytte till AMXEX bluecard men vi upplever dock att många butiker inte tar emot detta kort så vi är nu på jakt efter ett nytt kreditkort alternativt gå tillbaka till Preem.
Krav: E-faktura, möjlighet att se varandras transaktioner (detta brukar vara möjligt genom fullmakt, iaf fungerade det så hos AMEX), någon form av bonus/cashback, bra försäkringar där tex reseförsäkring med självriskreducering ingår. Vi kan tänka oss att välja ett kort med avgift så länge cashbacken täcker avgiften (vi handlar i snitt för 12-15 tusen i månaden och betalar alltid fakturan i tid).
Vi har tittat på komplett som Jan rekommenderar men nackdelen är att vi inte kan se varandras transaktioner, ingen e-faktura.
Vi har även tittat på everyday card men nackdelen där efter att ha läst en recession verkar vara att man manuellt måste ändra fakturan varje månad om man vill betala hela fakturan samt att extrakortet kostar 75kr/år.
Vad är det för fel med Preem? Vi kör Preem och upplever att det fungerar bra. Just nu har vi dessutom tillfälligt Refunder Pay och det funkar ju också.
Yes det går att göra, bifogar bild hur gränssnittet ser ut på webben, det jag saknar är apple pay men efter att ha tjatat i nåt år nu så svarade dom att dom kollar på det och eventuellt händer något under 2023.!
Vi satte tidigare över pengar varje månad och nyttjade dessa istället för krediten samt som ett extra buffertsparande som vi använde när vi bokade resor och dylikt. Viktig detalj att väga in vid valet av det kreditkort som vi får ut mest av men i det stora hela inte viktigt alls då det handlar om småpengar
Jag använder själv Refunder Pay idag. Det är gratis att prova i ett år och ger 1% cashback. Därefter är avgiften 400 kr per år. Extrakortet kostar inget extra.
Kreditkort ger betydande ekonomiska fördelar. Jag menar nu kreditkort i generell mening. Sedan finns det förstås massor av olika kort som kan passa olika bra för olika personer och situationer.
Utökad reseförsäkring, självriskreducering, avbeställningsskydd, tanka fel mfl. Bonus eller cashback när du handlar med kortet. Vissa kort har andra förmåner så som gratis access till lounger på flygplatser osv.
Rese delen är inget som jag själv har nytta av… Mer än 20 år sen senaste gången…
Tanka fel har jag aldrig gjort å risken är nästan noll…
Bonusar å rabbater kan man få ändå om man handlar ofta på vissa ställen…
Jag behöver inte ändra fakturan varje månad och 75 kr/år är ungefär en tiondel av den extra bonusen ni skulle få jämfört med Preem.
En av er skulle t.o.m kunna koppla Curve till Everydaycard så slipper ni den årsavgiften plus att ni ser på fakturan vem som handlat vad för köpen med Curve skulle börja med crv.
Handelsbanken Allkort. Kreditkort med bonus. Går att dela konto och ha varsitt kort. Det kortet har gjort att vi får in mer pengar än våra samlade kostnader för våra kostnader hos banken.
Jag kombinerar två kort med varandra för att få ut maximal nytta.
”Spenderingskortet” är Resurs Bank World. 89 kr i månaden, men du får 1 poäng per spenderad krona. Löses in mot saker i deras shop, även presentkort på tex CDON. Ca 120 000 poäng ger 1000 i presentkort.
Sedan har jag Amex Platinum, primärt för resor då du har en väldigt generös reseförsäkring med tillgång till lounger. Det är dock ett dyrt kort, Amex Gold är mycket billigare och har även det generösa reseförsäkringar.
Kör själv med Carpay (fd Volvokort)
Gratis, även extra kort.
Man kan se alla transaktioner i Carpay appen.
Bonus på 0,5% på allt utom Tanka där man har 1% om jag minns rätt.
Bonus betalas ut i värdecheckar på drivmedel, tvätta eller verkstadsbesök (vilket man väljer).
En positiv detalj är att man får notifiering vid varje transaktion om man vill i appen.