Kreditkort för gemensam ekonomi

Jag kör med Coop Mastercard. Gratis första året, har även extra kort.
Bra bonus på allt, men måste lösas in mot bonuscheckar vid Coop eller andra förmåner vid den.
Men jag handlat mycket vid Coop.

En annan bra fördel att deras kort funkar med Apple pay samt Samsung pay, dock inte Google Pay.

1 gillning

Kör också Volvos CarPay och även om det kanske inte har yttersta spetsen i bonusvillkor och sparräntevillkor (1,5% för närvarande) tycker jag att appen är såpass bra, kundtjänst är enkelt nåbar och kompetent och att det även verkar gå att finnas en trygghet om du skulle behöva reklamera ett köp som gör att jag gärna fortsätter använda den. :slight_smile:

1 gillning

Curve har ändrat mina texter på köpen, förr startade dom med cvr och butikens namn men sen en månad tillbaka ändrade de så det stod bara namnet på kortinnehavaren.

Handlade via klarna virtuellt kort iofs, skulle kunna vara det… Någon som kan bekrädtavellee dementera?

1 gillning

Funderar på att skaffa detta. Kommer isåfall ha ett och min fru ett. Går det att följa upp enkelt transaktioner och vet du om det är en faktura per kort? Är ni nöjda annars?

Båda korten kommer på en faktura. Har aldrig sett något där det är uppdelat. Däremot är själva översikten uppdelad per kort. Någon optimal funktion för att exportera data till Excel finns inte men det fungerar ju att klippa ut datan, klistra in den som oformaterad text och sedan göra pivot-tabeller av det.

Jag tycker att Refunder är ok. Avgiften är lite hög men den betalar sig.

1 gillning

Borde bero på Klarna. Jag har inte sett någon ändring, men har inte Klarna.

Köper jag direkt från mitt virtuella klarna kort via Apple Pay så blir det korrekt men med K istället för cvr såklart…

Inte så tydligt med avgiften. Kostar extrakortet också pengar?

SEB Invited är gratis första året för SACO-medlemmar.

Jo den gör det, 170:- året tror jag.

Funkar extrakort fortfarande på Preem Mastercard? Det enda ställe jag hittat ordet extrakort på är i lite allmän info i villkoren ( https://partner.ikanobank.se/web/site_files/docs/prema/Villkor_Preem_Mastercard.pdf ).

Lutar åt det kortet efter min nuvarande sammanställning. Eller kanske Carpay, pga lägre växlingsavgift.

Kort Typ Årsavgift Årsavgift extrakort Uttagsavgift (Kreditkorten har ofta ränta på uttag också) Valutapåslag/extra växlingsavgift Bonus/Cashback Betalning (utan avgift) Övrigt
Remember Flex kreditkort 0,00 kr 0,00 kr 3%. Minst 35 kr 2,00 % Rabatt i 300 webbutiker E-faktura Google Pay
Carpay kreditkort 0,00 kr 0,00 kr 2%. Minst 40 kr 1,65 % Ger kr till kollektivtrafik och Tanka-mackar. = 0,5% cashback. E-faktura, autogiro Google Pay. Kan inte ansluta till Preem pga konkurrent (info från Preem)
Preem Mastercard kreditkort 0,00 kr 2%. Minst 35 kr 2,50 % 0,5-1% rabatt på bränsle. 0,5% cashback på alla köp. E-faktura
Coop Mastercard Mer kreditkort 295,00 kr 95,00 kr 1,5%. Minst 35 kr 1,75 % 0,5p på allt man handlar. Motsv. >= 0,5% rabatt på Coop. E-faktura Google Pay
Ica Bankkort Plus kreditkort 420,00 kr 0kr? 420 kr? 2%. Minst 35 kr 1,65 % Stammispoäng. Motsv ca 1% cashback hos Ica. Dubbla stammispoäng på Ica och Apotek Härtat om man har sparande hos Ica. 1,25 % i sparränta. Kivra, mer?
Amex Blue kreditkort 420,00 kr 0,00 kr 4%. Minst 25 kr 2,00 % 1,25 % cashback. E-faktura, e-post Funkar inte överallt

Bubblare - ej kreditkort

Kort Typ Årsavgift Årsavgift extrakort Uttagsavgift (Kreditkorten har ofta ränta på uttag också) Valutapåslag/extra växlingsavgift Bonus/Cashback Betalning (utan avgift) Övrigt
Revolut debetkort 0,00 kr Man kopplar varsitt kort till ett gemensamt konto? 2%, Minst 10 kr vid uttag över 2000 kr/30 dagar. 0 % på vardagar, 1% över 10000 kr/mån Endast hantera konto via app. Ej bankgiro eller autogiro (så måste ändå ha ett konto till). Fysiskt kort har en engångskostnad.
Lunar debetkort 0,00 kr Man kopplar varsitt kort till ett gemensamt konto Sparränta på kontot Endast hantera konto via app. Fysiskt kort har en engångskostnad?

(Har inte kikat om korten har Apple Pay eftersom behovet inte finns.)

Fick svar från Preem (Ikano), genom att logga in på Mina sidor (innan jag är kund :slight_smile: ).

om ni är två på kontot får ni varsitt kort

Absolut, det går att vara två ansökande på alla kort. Det viktigaste är bara att man gör det vid ansökningsprocessen, som medsökande, då det ej går att lägga till en kontohavare i efterhand

Anslöt till e-faktura nu (har inte fått en än). Kollade med supporten att jag valde rätt nummer:

Jag gick in på min bank och valde att ansluta e-faktura till Preem Mastercard/Privatkort. Jag angav mitt “avtalsnummer” från kortsidan som kontonummer.

Precis. Vi fick våra kort igår. Väntar nu bara på koderna också

1 gillning

Vi har haft Coop mastercard mer i många år, används för matinköp och vi kan båda se alla transaktioner om vi nu vill. Jag står för huvudkort och partnern på extrakort. E-faktura. Förvisso årsavgift

Erbjuder Coop Mastercard export av transaktioner till csv (eller åtminstone Excel)? Går det filtrera exporten på datum?

Vet inte, har aldrig orkat nörda ner mig såpass