Gemensamt kreditkort

Hej!

Jag och tjejen ska flytta ihop och ska ha ett gemensamt konto därifrån vi tar alla gemensamma utgifter.

Tänkte att vi ska skaffa varsitt kreditkort som vi kan nyttja när vi handlar sådant som är gemensamt.

Har LF som bank och kan få gratis kreditkort via dom, korten blir dock inte ihopkopplade vilket jag tycker är en nackdel. Vill ha en gemensam kredit så allt kommer på samma faktura. Dvs. vi ska ha varsitt kreditkort med att de är ihopkopplade.

Vilket är det bästa kreditkortet för detta ändamål? Preem?

Vi har två bilar - bättre med CarPay?

Kreditkortstråden känns lämpligare. Att utfärda ett extra kort länkat till samma konto torde inte vara några konstigheter oavsett vilken bank/kreditbolag som man har det hos?

Gick inte hos LF tydligen.

Vi kör Gekåskortet.

Gratis för extra kort och eventuella barnkort.
1 % cashback på allt. Ingen begräsning. Du får det i form av checkar som bara funkar på Gekås.

Inga årsavgifter.

Alla kort är kopplade till samma faktura. På fakturan får du en spec. för vad varje indivd har köpt.

2 gillningar

Jag säger Everydaycard eftersom du får cashback direkt till kontot. Beställ ett extrakort och e-faktura som drar pengar från ett konto antingen på din eller sambons bank.

1 gillning

Dessutom gäller väl bara Cashback på internetköp om jag minns rätt. Inget att hurra för direkt. I så fall är Carpay bättre.

1 gillning

Tack för svaren!

Ja lutar nästan åt carpay.

Vi har varsitt preem kort som fungerar bra med samma faktura,

2 gillningar

CarPay är jättebra. Finns extra kort.

Sen har de även sparkonto med samma ränta som tex SBAB. Du kan sen använda sparkontot för att fylla på krediten om du ska köpa något större än kreditutrymmet.

Sen får du bonus på allt du handlar och du får bonuscheckar för bränsle och kollektivtrafik mm.

2 gillningar

CarPay får min röst också.

Vi har haft det länge nu, inget krångel och inga avgifter så länge man sköter betalningarna.

Jag såg nu att de höjt kreditgränsen till max 100kkr så det ska räcka långt. Har man två “dyra” månader efter varandra kan 50kkr som gränsen var innan vara lite för låg. Räddningen då är att man snabbt och enkelt kan föra över pengar från sparkontot för att täcka stora engångsutgifter.

1 gillning

Har inte hittat något tillfredsställande delat kort själv som har ren cashback, excel-/csv-export etc.

Preem har t.ex. inte excelexport och ett dumt bonussystem med papper och utbetalningsgränser som t.ex. Norwegian inte har.

Vi skaffade två separata kort och krediter på Norwegian och drar bara båda fakturor från det gemensamma kontot.

Utöver det har vi egna kreditkort om man vill köpa större grejer som inte är delat.

Men om någon vet om något delat kort som klarar av ovan bitar tar jag gärna tips.

1 gillning

Vi kommer köra varsitt Bank Norwegian. Helt separat men e-faktura som betalas från samma konto. Så, nästan det du vill ha, men i praktiken samma sak. Ser inte varför det måste vara på samma faktura. Det skulle vara om du väljer ett kort med avgift, för att slippa dubbla denna.

1 gillning

Tycker man får bättre koll på ekonmin och hur mycket man spenderat ifall man har endast en kredit att hålla koll på.

Jag och min fru kör också med Carplay (fd Volvokortet).
Funkar smidigt. En detalj som är bra är att man kan få notiser vid varje dragning på sitt kort.

Dock får jag inga notiser när frugan handlar med sitt kort. :neutral_face::wink:

1 gillning

Ett alternativ är att dela gemensamma utgifter med tex Splitwise och liknande så är de inte ett måste att springa runt med dubbla kort. Ni loggar helt enkelt de ni är skyldiga

1 gillning