Erfarenheter av IQVIA ? (Ersättning för enkäter som läkare)

Hej! Jag jobbar som läkare och har via ett företag som heter IQVIA fått erbjudande om att fylla i en enkät om hur jag tänker kring vissa medicinska vardagssituationer relaterat till förskrivning. Som tack skulle jag få en ersättning på 340 kronor.

När jag fyllt i enkäten så erbjuds jag mycket riktigt få en banköverföring på 340 kr. Men alternativen för hur det ska gå till känns lite skumma för mig som inte är van.

Alternativ 1) IQVIA Healthcare Research Partner Program: Ett virtuellt Visa-kort, som kan användas för onlineköp. Det är det snabbaste sättet att få ersättningen, för då kommer ersättningarna vanligtvis inom ett par dagar. Om du väljer IQVIA Healthcare Research Partner Program, skapar du i samband med betalningen ett konto för det, och så kommer alla ersättningarna från IQVIA i framtiden betalas genom det. Ersättningen betalas i euro. Du kan läsa mer om hur det fungerar här: FAQ - CardPortal

Alternativ 2) Banköverföring från utländsk bank till mitt konto. Jag behöver då leta reda på mitt kontos IBAN-nummer och min bank (Länsförsäkringar) verkar kräva att jag kontaktar dem för att aktivera utomlandsbetalningar.

Verkar detta seriöst tycker ni eller borde jag vara orolig för att det rör sig om penningtvätt eller liknande? Jag vet ju från andra trådar i forumet att banken kan spärra ens konto på lösa grunder låter det som…

Har faktiskt inte vågat ta emot någon ersättning ännu men de erbjuder ytterligare enkäter och det vore ju inte fel med lite extra pengar för en så enkel syssla (jag tillhör inte kategorin välbetalda överläkare). Någon annan som testat?

Ibland hör man i någon reklam att “nio av tio läkare rekommenderar”. Då tänker jag, “hur fick de tio läkare att svara på deras enkät”? Av ditt inlägg förstår jag hur de gör, de lägger 340 kr på tio stycken virtuella Visakort.