Erfarenheter av IQVIA ? (Ersättning för enkäter som läkare)

Hej! Jag jobbar som läkare och har via ett företag som heter IQVIA fått erbjudande om att fylla i en enkät om hur jag tänker kring vissa medicinska vardagssituationer relaterat till förskrivning. Som tack skulle jag få en ersättning på 340 kronor.

När jag fyllt i enkäten så erbjuds jag mycket riktigt få en banköverföring på 340 kr. Men alternativen för hur det ska gå till känns lite skumma för mig som inte är van.

Alternativ 1) IQVIA Healthcare Research Partner Program: Ett virtuellt Visa-kort, som kan användas för onlineköp. Det är det snabbaste sättet att få ersättningen, för då kommer ersättningarna vanligtvis inom ett par dagar. Om du väljer IQVIA Healthcare Research Partner Program, skapar du i samband med betalningen ett konto för det, och så kommer alla ersättningarna från IQVIA i framtiden betalas genom det. Ersättningen betalas i euro. Du kan läsa mer om hur det fungerar här: FAQ - CardPortal

Alternativ 2) Banköverföring från utländsk bank till mitt konto. Jag behöver då leta reda på mitt kontos IBAN-nummer och min bank (Länsförsäkringar) verkar kräva att jag kontaktar dem för att aktivera utomlandsbetalningar.

Verkar detta seriöst tycker ni eller borde jag vara orolig för att det rör sig om penningtvätt eller liknande? Jag vet ju från andra trådar i forumet att banken kan spärra ens konto på lösa grunder låter det som…

Har faktiskt inte vågat ta emot någon ersättning ännu men de erbjuder ytterligare enkäter och det vore ju inte fel med lite extra pengar för en så enkel syssla (jag tillhör inte kategorin välbetalda överläkare). Någon annan som testat?

Ibland hör man i någon reklam att “nio av tio läkare rekommenderar”. Då tänker jag, “hur fick de tio läkare att svara på deras enkät”? Av ditt inlägg förstår jag hur de gör, de lägger 340 kr på tio stycken virtuella Visakort.

För att få ut pengarna så skulle jag försöka använda det virtuella Visakortet för att fylla på Revolutkontot. Alternativt skulle jag använda det för att köpa Amazon gift cards så att kortet töms.

Det brukar inte vara något krångel med att ta emot utlandsbetalningar via Revoluts IBAN heller.

En nackdel med att ta emot kortbetalningar är att du öppnar upp en risk för chargebacks. Dvs betalaren kan komma tillbaka långt senare och ångra betalningen.

Att lämna ut sitt huvudsakliga kontonummer till ett skumt företag som man inte litar på verkar ju inte så kul. En del enkäter är ju bokstavliga phishingoperationer, fem minuter senare får man ett indiskt klingande telefonsamtal där de säger att det är något problem med din bank.

1 gillning

Tack för att du tog dig tiden att skriva ett urförligt svar. Jag har faktiskt ett gammal Revolutkonto som jag inte använt på många år, kanske dags att väcka liv i det.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med det här, hur undviker jag den här risken?

Du vet hur man kan klaga hos kreditkortsföretaget eller banken på en transaktion och be dem dra tillbaka betalningen?

När du tar du emot pengar från ett Visa/Mastercard så kan de transaktionerna dras tillbaka i efterskott. Några sätter det här i system, de köper grejer på ebay och sen drar de tillbaka betalningen i efterskott.

Det är det här jag syftar på, om företaget är opålitligt så skulle de kunna dra tillbaka en betalningen efteråt. Det enda sättet att minska risken är att endast ta emot kreditkortspengar från pålitliga parter.

1 gillning

Jag har inte erfarenhet av specifikt den här tjänsten. Jag är heller inte läkare. Däremot har jag deltagit i massor av undersökningar och annat och fått ersättningar av olika företag för detta.

Det jag noterat är att företagen gjort och gör sitt bästa för att undvika att behöva betala skatt och arbetsgivaravgifter. Det finns vissa givna kryphål och företagen har även hittat på egna. Ett exempel som jag stötte på för några år sedan var när en ersättning på 1000 kr delats upp i 900 kr reseersättning och 100 kr ersättning för deltagande.

Det verkar som att Skatteverket fått upp ögonen för det här fenomenet för det har skett en uppsträckning. Det är inte sannolikt att den skett av sig själv.

Eftersom läkares erfarenheter sannolikt inte är intressanta på den svenska marknaden isolerat är det sannolika att det hela sköts från utlandet.

3 gillningar

IQVIA är ett stort, välkänt bolag (Fortune 500). De sysslar inte bara med marknadsundersökningar utan även clinical trials etc. Här i Sverige är de baserade i Göteborg om jag minns rätt. Jag skulle inte oroa mig. Är själv inte läkare så har ingen erfarenhet av att deltaga i deras enkäter, men känner till dem via diverse projekt i jobbet. För “svåra” målgrupper med spetskompetens (som exempelvis läkare, tandläkare etc) är ersättningen för att delta i enkäter hög, så du kan definitivt tjäna en slant på att vara med i deras panelsystem.

Det är ett globalt företag så jag ser inget märkligt med att överföringen skulle komma från utlandet. Hantering av utbetalningar borde rimligtvis vara centraliserat istället för att skötas av respektive lokala kontor. Det är dessutom inte ens säkert att studien hanteras av deras svenska kontor, den kan lika gärna vara en del av ett globalt projekt med 20+ länder som beställts av ett läkemedelsbolag i USA .

Däremot hade nog jag själv valt alternativ 1, det låter smidigare. Då slipper du dessutom eventuellt krångel och frågor från din svenska bank.

2 gillningar

I det här fallet inleds varje undersökning med informationen “I enlighet med svensk skattelagstiftning rapporteras utbetald ersättning som under ett kalenderår överstiger 999 SEK till Skatteverket” så det är väl ett tecken till att de är seriösa i så fall särskilt med tanke på det du skriver. Tack för bidrag till diskussionen :+1:

Tack för info. Jag tyckte först att alternativ 1 lät väldigt märkligt men med bakgrund av det som skrivits i tråden så förstår jag att det kan vara smidigare för båda parter utan att för den sakens skull vara något fuffens.

Visst är det så. Detta är det främsta kryphålet. Om du undviker att ge uppdrag åt samma personer flera gånger så kan totalbeloppet hållas lågt och kostnaderna också låga.

Jag vet inte om jag skulle jämställa den där texten med att ”vara seriöst”. Man följer lagen på pappret och det är väl rimligt. Sedan kan man ju utöver det göra vad man kan för att begränsa risken att behöva betala något.

1 gillning

Notera att du själv ska uppge inkomsten på din deklaration om den understiger 1000 kr, och betala skatt på den.

2 gillningar

Ok, nu fattar jag, det är alltså mer i deras intresse än mitt att inte rapportera så att säga eftersom jag ändå behöver rapportera det själv.

1 gillning

Jag har använt det i minst 5 år och det har varit seriös företag. Har virtuell kort och bruk använda när jag handlar på nätet.
Rapporterar tom reklam jag får per mån vilket ger 30€/ mån föreskatt. Du skattas när beloppet övergår 999kr och du behöver inte göra något aktivt. Syns direkt i deklarationen.

1 gillning

Det verkar märkligt att LF skulle kräva att man aktiverar en utbetalningstjänst för att någon ska kunna sätta in pengar på ditt konto från utlandet. Alla svenska konton har ett IBAN-nummer oavsett. Vad ska LF göra om någon skickar pengar till dig utan att du har tjänsten? Studsa tillbaka pengarna?

Det är förmodligen ett sätt att förebygga penningtvätt. Att det görs en enstaka utbetalning är det nog ingen som bryr sig om men när det gäller mer systematiska utbetalningar från samma utbetalare utomlands är det som jag ser det rimligt att de vill ha koll.

1 gillning