Paypal eller Wire för inbetalning från int. kunder?

Vilken tjänst är mest ekonomisk för att ta emot betalning från brittisk kund och överföra till bankkonto i min bank? Spelar det någon roll om jag begär EUR eller GBP som betalning? De erbjuder EUR, GBP och USD.

En byrå jag jobbar med har kört med vanlig internationell banköverföring, vilket gjort att det inte kostat mig något att ta emot betalningar. Men nu skippar de detta och jag kommer endast kunna välja mellan Paypal och Wire.

Har redan ett konto på Paypal när jag köpte några saker för många år sedan. När jag nu går in tycker jag det är otroligt rörigt och svårt att förstå vad det egentligen kostar att ta emot betalning och överföra till mitt bankkonto.

Likadant med Wire. Och svårt att beräkna utifrån att de antagligen använder olika växlingskurser.

Tänk att det går bort tio procent med Paypal, när du räknat med avgifter och växlingskurs.

2 gillningar

Rent praktiskt har jag ingen aning om det blir skillnad, men är summan samma men du får välja valuta är det ju fördel med en del framför de andra

I skrivande stund:
1 USD = 10,97 SEK
1 EUR = 11,68 SEK
1 GBP = 13,64 SEK

1 gillning

Ganska mycket om man fakturerar 5 000-10 000 kr.

Okej, det är mycket. Upplever du att Wire är bättre?

Blir lite skillnad

När jag valde euro förut växlar de först sina pund till euro innan de skickas till mig. Vet inte om jag förlorade eller vann något på det. Det är deras bank som sköter detta. Jag valde euro då det kostade tjugo kronor att få betalning i pund. Vet inte hur det blir nu med Paypal och Wire.

Brukar fakturera runt 5 000-10 000 kr varje månad.

Alltså, om du har pris specificerat i SEK, spelar det ju mindre roll vad valutaväxlingen är. Du får ju betalt i SEK. Eventuell avgift som du anger ovan däremot spelar ju roll.

1 gillning

Menar du Wise? Wise är ett UK bolag bör ha bättre pris för GBP. Om det är vanlig bank överförning ska direkt från GBP till SEK. Om det är GBP-EUR-SEK har du förlorat mellan pris (köp/sälja) till varje valuta. I apr SEK inte så stark som mars.

Inte kört wire på evigheter, så jag vågar inte uttala mig i den frågan.

Nej, de låter mig välja mellan EUR, GBP och USD

Nej, Wire Transfer. De byter från att ha erbjudit vanlig överföring via bank.

Nu blir det:

Wire Transfer via CORPAY (USD, GBP, EUR, CAD)
PayPal (GBP, USD, EUR)

För att förtydliga. En byrå som erbjuder ett fast arvode i GBP för uppdrag. Jag tar det. Sedan kan jag alltså välja mellan några valutor att få det i. Väljer jag GBP får jag det beloppet. Väljer jag annan valuta växlas det till denna valuta före utbetalning. Förut via internationell banköverförning, men nu ska de alltså enbart erbjuda Paypal och Wire Transfer.

Det låter spontant som att du åker på dubbla valutaväxlingar om du skulle byta från GBP till något annat. Tänker det är fördelaktigt att ta det i originalvalutan då.

2 gillningar

Jag tog betalt via Wise ( fd TransfeWise) men det var B2B med bankkonto i GBP och USD. Det var då det billigaste alternativet men det kan ju ha ändrats

1 gillning

Tack, men de erbjuder bara de andra två alternativen.

Halloj igen

Nu har jag förstått mer.

Wire Transfer är bara en metod som ju kan göras med flera företag. De använder företaget Corpay för detta.

Någon som känner till och kanske använt Corpay för att ta emot betalningar i annan valuta (EUR, GBP, USD) än krona och sedan fört över till sin egen bank i Sverige?

Och kanske kan säga något om detta företag vs Paypal. I ett inlägg sägs det att Paypal tar så mycket som 10 %.

Håller som bäst på att läsa på om Corpay.

Görs det en valutaväxling först till dessa företag och sedan en till när jag överför till mitt konto i min bank?

Varför dessa mellanhänder när internationell banköverförning inte kostat mig något alls hittills. Varken inom EU eller från England.

Ser nu att de tydligen erbjuder betalning via Skrill också.

Wire Transfer kallas TT “Telegraphic Transfer”. Svenska kallas utländska betalningar, tror jag. ISBN o SWIFT och dina personliga uppgifter behövs för att göra TT. Wise Payment Ltd. är ett UK bolags namn och du missuppfattade jag frågade om Wire Transfer. Corpay är ett USA bolag. Det ser ut att din kund har US bankkonto för att betala till dig som leverantören. Corpay banköverförning kostar din kund USD9,5. Din kund kan betala FX dvs betalar krona.

1 gillning

Tack. Ja, precis. Såg att de nu lagt till fälten för att kunna registrera IBAN och BIC/Swift. Som jag redan angett i deras gamla portal och använt hittills. De kommer tydligen att erbjuda uppdrag via två portaler, olika system ett tag tills de enbart fortsätter med den nya. Jag har hittills tagit och jobbat i det gamla systemet, men tog och gjorde ett uppdrag i det nya. Trodde dock att betalningen sköttes från det gamla.

Men som förut erbjuder de bara betalning i EUR, GBP och USD. Uppdragens värde visas alltid i GBP.

Om det nu är ett amerikanskt företag, Corpay, som sköter deras överföringar, så har kanske företaget dm filial i England. Eller menar du att företaget jag jobbar åt först betalar i GBP som växlas till USD och sedan till SEK? Jag tänkte att det blir GBP till SEK.

Du behöver ringa och prata med dem för att klura ut vad som blir mest kostnadseffektivt för dig. Wise har möjligheten att få ”lokala” kontouppgifter för både USD och GBP (som om du befann dig i USA resp. UK), så börja med att kolla om du får betala något för att välja ex. USD framför GBP eller om de bara går efter officiella växelkursen utan spread eller avgifter.

Du skrev att de erbjuder via ”wire”, men du behöver få klarhet i vad de egentligen menar. Är det verkligen klassiska ”wire transfer” de menar, eller slänger de sig bara med det ordet och har egentligen möjlighet att skicka via ACH (för USD) eller CHAPS (GBP). Skillnaden i avgifter kan vara enorm.

Njae, men totaleffekten av avgifter kan landa där. Det kan bli lägre på högre summor. Men räkna med 10 för att vara på säkra sidan.

1 gillning