Paypal eller banköverföring till dottern i USA?

Har ena dottern i USA ett år.

Hon har nu skaffat ett Amerikanskt bankkonto.

Tänkte föra över pengar från hennes svenska bankkonto.

Vad är enklast/billigast?

Banköverföring =fast kostnad 450kr/gång.

Paypal kostnad??? (Läste nyss något om vissa som haft problem senaste tiden)

Hon fortsätter använda sitt svenska Mastercard? Vid kontantuttag 35kr + 1,65% valutaväxlingspåslag verkar det som. Vid betalning antagligen bara valutaväxlingspåslag?

Har bara skickat pengar till utlandet någon enstaka gång, men då har jag använt paypal. Jag tycker dom är väldigt smidiga och rekommenderar dom starkt.

Är man lite tech savy och lite mer äventyrlig kan jag även rekommendera krypto, men det kommer ju med sina andra problem.

Revolut funkar kanon! Man kan överföra en begränsad mängd pengar (10 000?) varje månad utan kostnad. Varken per tillfälle eller i växling- eller valutapåslag. Har man behov av att flytta över en större summa pengar kan man antingen välja att betala lite extra per tillfälle eller använda Revoluts premiumtjänster i abonnemangsform. Det går lätt att räkna på vid vilken nivå det lönar sig.

1 gillning

Har du kollat Transferwise/Wise? Har inte haft behov på ett tag men förde över en hel del pengar från USA tidigare år och de var väldigt vettiga prismässigt.

3 gillningar

Wise alla gånger! Använder de ofta för euro → sek. Väldigt transparenta med vilken kurs man får och vilka avgifter man betalar.

PayPal är smidigt, men de har extremt dåliga växelkurser. Jag antar att du kommer skicka SEK och att hon tar ut i USD där borta? Du borde kunna se PayPals växelkurser nånstans och räkna på vad det kommer kosta…

Jag skulle också säga Revolut - använde det när min äldsta var i Australien i ett år. Funkade finfint, fast det är ett par år sen (2019).

Men Wise kan nog också funka, fast tror det kostar lite mer. TROR jag…

Skulle kört på Revolut alla dagar i veckan! 0% påslag upp till 10 tkr/mån och sen 1% tror jag.
Jag bor i Paris just nu och jag är positivt överraskad av hur många andra internationella som använder sig av det, vilket skapar möjligheten att använda det som ’Swish’ utomlands, ytterligare plus :slight_smile:

1 gillning