Jag är lite nyfiken på hur ni gör när ni hanterar era kostnader för att få ner den men ändå äta från kakan så att säga?
Tänker tex om man vill ha alla streamingtjänster men spara pengar då kan man tex köra på årskostnad istället.
Jag har även everydaycard med 1% cashback samt fondo för minst avgift på fonder.
Jag använder Scandia som bank för då kostar inte internetbanken något.
Finns det andra småsaker som man kan ta del av men dra av kostnaden på som ni gör?
-
Använder cashback från refunder och cashbacker (via Crometilläg) tillsammans med everydaycard för att få mer cashback. Man hade kunnat bara använda refunder-kortet men den är dyrare och har fler begränsningar än everydaycard.
-
Betalar i princip alla mina löpande medie-prenumerationer med Google Play Points. (se UPD)
-
Delar mobilens surf med datorn och/eller använder bredbandet hemma för att surfa på mobilen och håller mobilens datamängd till ett minimum beroende på behov och vem som har mest förmånligt erbjudande för tillfället.
-
Använder Ica, Coop och SJ-poäng för delbetalning ibland. Om SJ-poängen inte räcker hela sträckan bryter jag upp resan i flera delsträckor (på samma tid, med samma tåg) och betalar lämplig delstäcka med poängen.
-
Använder Pricerunner i kombination med mecenat och cashback-sidor vid planerade sällanköp. Jag förstår inte folk som säger att rabatt- och cashback-sajter får de att handla mer. Först bestämmer man vad man vill ha. Sedan kollar man var man kan få bäst pris. De många glömmer är att cashback fungerar som avdragen rabatt som kommer i efterskott. Den kan vara försumbar vid mindre köp men en lite mer betydande summa vid större köp. Tex fick jag 400 kr tillbaka när jag köpte min senaste vinterjacka för att webbutiken hade en kampanj med tillfällig förhöjd cashback. Jackan var redan nedsatt med 600 kr och bäst prissat enligt Pricerunner. Jackan debiterades självklart på everydaycard och betalades månaden efter, inom den räntefria tiden. Cashbacken från refunder kom dock mycket snabbare än så.
-
All cashback från både kreditkortet och cashback-sajter åker raka vägen på mitt ISK och är ett extra tillskott till mitt månadssparande.
UPD: Gick in och kollade transaktionhistorken i mitt Play-konto för att se vilka affärer tar Google Play och insåg att jag hade blandat ihop Google Play och Google Pay.
Jag använder ofta Google Pay helt enkelt för att det är smidigt och samlar cashback där via everydaycard. Däremot kan man endast köpa appar, spel och medier via Google Play. Dock har jag handlat på Google Play i flera år, innan jag förra året insåg att man kunde betala löpande prenumerationer med Play Points. Så jag har väldigt mycket poäng till godo på kontot som jag fortfarande betar av.
- Ladda ned appen matpriskollen och bevaka produkter som har erbjudanden du kan bunkra upp såsom frysvaror, toalettpapper, munskölj osv.
- Downsiza bil om möjligt, blir billigare att köra och försäkra
- Pruta på mobilabonnemang. Senast prutade jag ned mitt Hallon till 19kr i 4mån efter bara 2 rader i deras kundtjänst-chat. Detta efter att ha haft 4mån för 9kr hos samma operatör.
- Öppna en nischbank med hög inlåningsränta och försök tömma lönekontot så mycket som möjligt då lönekonton brukar ha usel ränta. Lägg räkningar och autogiron i samband med löning och flytta sedan pengar till konto med högre inlåningsränta
- När du villhöver något som inte är bråttom lägg en prisbevakning i prisjakt/pricerunner och köp när varan är nedsatt
- Storhandla skönhetsprodukter eller elektronik som har höga marginaler på reor som black friday/mellandagsrean
- Handla mer på Willys och Lidl
Undviker prenumenationer och kostnader som upprepas per månad i den mån det går.
-
Köper photoshop per årsbasis (får oftast rabatt när jag ska avsluta efter att prenumerationen närmar sig slutet)
-
Binder elen per år under sommaren när den är billig, istället för rörligt varje månad.
-
Årskort i lokaltrafiken istället för månadskort (spar runt 1-1.5 tusen per år).
-
Ingen teknik som dator, kamera eller telefon på avbetlaning och endast billigt mobilabonemang på telefon om det är billigare än kontantkort.
-
Teknik köps oftast runt oktober då nya modeller lanseras och föregående års model blir billigare.
-
Alla försäkringar betalas per år och inte per månad, och vi har allt försäkrat via samma bolag, får oftast bra rabatter på det (och man kan även vara lite fräck och fråga om det är så att man inte får det “Jag ser att blablabla kan ge mig 30kr billigare, vill ni matcha?”).
Oftast blir priset per år billigare än per månad. Samt så slipper man månadskostnader man bara låter gå runt men kanske inte används så mycket som det borde. Mitt gymkort var ett sådant bland annat och Netlix.
Det blir en psykolgiskt mycket större press på om “jag verkligen behöver den här tjänsten” när den kommer en gång per år, istället för månadsvis.
100kr månaden känns inte mycket, men 1200kr i december gör det.
Jag använder gratisalternativ inom alla typer av streamingtjänster.
Jag använder kreditkort utan valutapåslag och utan avgift.
Har flera konton på t.ex. Amazon för att kunna använda kampanjkoder flera gånger.
Använder Sellpy väldigt mycket för att köpa både kläder och prylar.