Hur mycket sparar man på att jämföra priser?

Någon som sparat de kronor som sparats enligt prisjämförelsen?

Tjänster som Matspar, Hunted, Prisjakt etc. för att inte tala om alla de som typ jämför elpriser etc.

Någon som även testat hur mycket man kan spara på ett helt år till exempel?

1 gillning

Frågan hamnar ju gärna i samma härad som “hur långt är ett snöre” så jag är testar att svarar sifferlöst.

Jag jämför gärna och ofta inför många köp, stora som små. För mig handlar det inte bara om att spara pengar, ibland är det nog inte ens den huvudsakliga anledningen. Jag tror att man ständigt behöver öva sig på att vara en medveten konsument. Att jämföra priser håller uppe mitt intresse för ekonomi och konsumtion. Det uppmanar till tankegångar som hur hittar jag mest värde och glädje för varje spenderar krona.

Jag tror inte man blir av rik på att köpa mjölk för 20% under snittpris, men att fundera över den typen av frågor kan öppna upp betydligt större ekonomiska vinster i framtiden.

5 gillningar

När man handlar online, vilket jag främst gör, finns det ju ingen anledning att inte jämföra priser IMO. Tar någon minuts research. Har alltid gjort det till i någon mån för nästan allt jag köper.

Men det är ju en fråga om arbetstid också. Det ger en mycket större besparing per nedlagd minut att prisjämföra och vara riktigt jobbig när man förhandla bolåneränta än när man ska köpa ny elvisp till exempel.

Jag har så låga utgifter pga mitt second hand-shoppande och prisjämförande att jag ser så kallade normala levnadsomkostnader som absurda. :sweat_smile: Så visst gör det skillnad.

Men slaget står vid de stora affärerna och kostnaderna. Bolåneräntor, bilköp/leasing, till viss mån elavtal som du säger och inköp av hemelektronik ger riktigt bra timlön att jämföra.

1 gillning

Jag skulle säga att det finns olika sätt att spara pengar på prisjämförelser:

1. Jämföra pris vid enstaka köp
    Detta handlar oftast om något dyrare och sparar ofta mycket pengar, alltså flera hundra för varje köp.

2. Jämföra extrapriser
    Detta är främst relevant för större hushåll. Bor man själv ger det inte så mycket. Vissa butiker har begränsningar av antalet artiklar som kan köpas till extrapris och då blir det meningslöst.

3. Göra inköp strategiskt och planerat
    Man lär sig att pastan från Coop Extra är särskilt bra och billig och köper den istället för annan pasta. Man gör likadant för 15-20 andra produkter. Detta kan sannolikt spara in 10-15% av matbudgeten utan större problem. Det förutsätter viss lagerhållning för att fungera.

Den här undrar jag över. Man hör alltid att man ska förhandla å greja med elavtalet, och elbolagen ringer som tokiga, men hur relevant är det egentligen om man inte sitter i en villa uppvärmd med direktverkande el?

Jag har löpande elavtal med nordpool-spotpris + ett par öre per kWh. Inget elbolag lär vilja ge mig rabatt på nordpool-spot, eller? Så då förhandlar jag i praktiken om nånstans 3öre/kWh, eller mindre än 20kr/månad. Det är inte värt att sitta i elbolagens telefonköer för. Så, är det något jag borde förhandla om som jag missar?

Nej precis då är du redan set s.a.s.

Men många har (medvetet eller omedvetet) avtal med grön energi som lägger på en hel del per kWh, mer eller mindre gömda administrativa avgifter ovanpå det osv.

Sen om man vill ha bundet vill det givetvis till att man omförhandlar varje gång.

Jo. Jag har spot -12.0 öre/kWh t ex. Dock gäller rabatten bara första året så efter det får jag förhandla om.

1 gillning

Whaaat! Så elbolag säljer med förlust för att få kunder?

Nej, det tror jag inte. Bolag med egna kraftverk har nog större möjligheter att ge rabatter på spot-priset.

Svårt att sätta siffror. Jag och min sambo handlar på 2 helt olika sätt. Hon sätter meny och går och handlar det som behövs. Jag går och handlar, köper sånt jag gillar som är på extrapris, kan gå i olika affärer om jag har tid, sen sätter jag menyn. Är övertygad om att min snittpåse är billigare än hennes :slight_smile:

3 gillningar

Det finns inget att förhandla om. Man byter enklast årligen med Elskling och får då ett kampanjpris samt slipper den fasta avgiften. Det handlar inte om någon stor summa. Det är jämförbart med att byta mobiloperatör för att få nykundsrabatt. Båda dessa saker är enkla att göra.

1 gillning

Det gör dom garanterat (jag jobbar på elbolag) men oftast för att få “prestige kunder” som man kan använda som “vi har bolag A” som kund . .tex tog vi Gekås som kund med förlust för det va bra reklam

Oftast är det en fast månadskostnad på 50-60 kronor, den går i regel att slippa och även om det inte är så så stora pengar så är det inte heller någon större arbetsinsats :slight_smile:

Ontopic, har inte summerat men t ex bredband blir 2-3000 per år.

Elen, det blir som sagt inte så mycket, men ingen månadsavgift och lite rabatt på priset blir iaf närmare en tusenlapp per år.

Måste variera kraftigt med hur man bor m m. Elen finns realistiskt max en 500ing/år för mig att spara. Bredband ligger på 79/mån för 1000/1000 (brf-avtal), så det är svårt att spara på. :smile:

Om man gör ett snabbt intuitivt överslag så skulle jag säga att om en familj köper 30 varor i veckan och de i genomsnitt är 5 kr billigare/styck på Willys (tex) än Ica på hörnan så landar det på ca 7800 per år. Då har man bara valt en annan affär. Lägger man dessutom på lite strategi av typen: jaga bästa pris på allt över 100 kr (maskindisk, toabal, fisk, kött mm) så kan det säkert bli en hel del till. Men att jaga priser på precis allt skulle jag aldrig orka.

2 gillningar

En sak är att jämföra vad samma vara kostar i olika butiker. En annan är att jämföra priset på olika alternativ, såsom oxfilé eller linssoppa, utelunch eller matlåda, hämtpizza eller varm smörgås, tomater eller morötter, osv. Den sortens prisjämförelser tror jag kan ge ganska mycket.

Jag brukar “jaga extra” priser, sist nu köpte jag 6kg kyckling för 70kr/kg nu kommer jag ha billiga matlådor samt middagar ett tag fram över, köpte även 1,5kg kalkonskinka för 50kr/kilot, blir många veckor med pålägg.
Jag har ett stående autogiro spar till Avanza på 4k,en lägre summa så jag har ett större utrymme i min ekonomi vid oförutsedda utgifter.
Jag brukar tävla med mig själv att vara ekonomisk så jag kan unna mig en andra översättning till Avanza, ju större desto roligare.
Har man bunkarat upp en månad på billiga matvaror så märks det nästa månad när man knappt behöver handla mat.

Att jämföra vad helt olika saker kostar blir lätt meningslöst. Däremot kan man exempelvis prova att göra ett dyrare recept billigare. Det går ofta att plocka bort vissa dyra råvaror och ersätta dem med något liknande som är billigare.

Vad som är meningsfullt är rimligtvis subjektivt.

Ja, du kan jämföra en promenad i parken med en månpromenad och komma fram till att den förra är billigare.

Om du vill göra gällande att din tes är något att ha bör den snävas in rätt rejält. Det går förstås att jämföra “matlåda” med “lunch på stan”. Jag ser detta egentligen inte som olika alternativ eftersom de fyller samma syfte. Att se på saker utifrån syfte istället för hur produkten ser ut är ett rimligt sätt att snäva in frågan så att den blir relevant.