Bevaka rabatter - vilka knep finns?

Jag funderar på hur man bäst bevakar rabatter. Ofta har jag olika varor som jag tänker att jag ska köpa men där jag vill vänta in rätt rabatter.

En möjlig variant vore kanske att spara länkar till alla varor som jag vill köpa i ett ark. Sedan kunde jag klippa in hela paketet, låt säga 100-200 rader, i ChatGPT och fråga “Vad är billigt idag?”.

Ofta är det ju under Black Friday och liknande som det är bra tillfälle att köpa saker. Samtidigt tar ju många bra erbjudanden slut då. Jag har alltid svårt att göra bra affärer då eftersom varorna tenderar att ta slut innan jag hunnit läsa på om vilka modeller av X som fått toppbetyg etc.

Jag är kanske överdrivet nördig när det gäller reor och liknande men kanske har någon annan hittat någon modell som fungerar? Jag är nu främst ute efter att vänta in reor på fördefinierade produkter, de som jag redan vet är de bästa i respektive kategori. Att försöka bevaka allting blir ohanterterligt.

Sätt prisbevakning i prisjakt

8 gillningar

Som tidigare talare, gör en bevakning på prisjakt.
För att göra fynd på BF och liknande är det bra om du har några liknande modeller bevakade och inte är fastlåst till en enskild om priset är det viktigaste.

Håller med om Prisjakt som annan användare nämt.
Sen finns det specifika tider som kan vara extra bra för vissa artiklar. T.ex bokrean.

Sommarrea, black-friday, jul/nyår m.m

Jag kör även med en app som heter matpriskollen där jag lagt upp en del artiklar jag antingen köper ofta och andra mer sällanköpsvaror jag kan bunkra upp om det är extra billigt såsom t.ex toapapper.

Jag kör sen alltid koll om det är köp online koll via olika cashbacksidor såsom Refunder & bonusway eller rabattkoder från t.ex Benify och mecenatalumni.

1 gillning

Har du verkligen behov av att prisbevaka 200 artiklar?
Kan väl inte vara värt tiden du lägger för detta på en stor del av artiklarna?

Börja med att filtrera bort allt under ett visst pris. Även om varorna går ner mycket procentuellt blir det inte många kronor. Välj nivå som passar dig.

Fokusera sedan på varor som du köper ofta där det är stora prisskillnader.

Oavsett metod du väljer så kommer du spara tid.

Produkter för tusenlappar lär du ändå kolla upp när det är dags, behöver inte ha mer fokus än att prisjakt har koll på sådant.

Halvera antalet rader och köp allt på samma dag oavsett rabatt eller ej och tänk inte mer på det.

Med en liten smula kreativ mental bokföring har du nu fått 50% rabatt.

2 gillningar

Jag vet inte exakt vad jag kan ha för “behov”. Det enda jag noterat är att det tar tid att sitta och kolla upp olika halvdyra produkter manuellt. De förekommer med rabatter med viss regelbundenhet.

Ofta vill jag göra inköp vid specifika tidpunkter och då vore det enkelt att få fram det aktuella rabatterade utbudet just då.

Jag som kanske inte förstår. Känns meningslöst att hålla koll på priser på saker man inte vet om eller när man har behov av.
Genom att kolla på dessa produkter massor av gånger kommer du mentalt acceptera att de är något du kommer köpa för att du vid tillfälle kommer ha behov av dem. Kan leda till att du slår till och köper när priserna dippar, detta oavsett om du egentligen behöver dem eller inte.

Sluta bevaka saker du inte har på din behovslista.

1 gillning

Tja, det är väl många saker i tillvaron som egentligen är meningslösa.

När det gäller sådant som inredning, köksutrustning, hobbyprylar, dyrare kläder och liknande finns ju mycket som i teorin är intressant men främst till rätt pris. Skulle jag rakt av köpa saker som jag konkret behöver skulle jag oftast välja något enklare och billigare. De sakerna fungerar helt säkert tillräckligt bra för ändamålet, oavsett vad det är.

Sedan finns de där finare sakerna av högre kvalitet och snyggare design. Dessa kostar normalt mer än vad som känns motiverat att betala. Om de kostar låt säga dubbelt som mycket som “standardprodukten” är de, som jag ser det, oftast för dyra för att vara prisvärda. Om priserna sedan sänks till låt säga 25-30% över vad “standardprodukten” kostar så blir de mer intressanta. Då kan det vara läge att uppgradera.

Jag har mer och mer infört som strategi att undvika att köpa standardprodukter till fullpris. Istället köper jag helst dessa billigare produkter begagnade. Det är många som säljer enklare produkter begagnade. Sannolikt beror det på att man bytt upp sig till bättre grejer. De dyrare och bättre produkterna är samtidigt inte relevanta att köpa begagnade. Om de dyker upp brukar de kosta mer än vad som är relevant. De är intressanta när de dyker upp till olika specialpriser.

1 gillning