Dina bästa tips för att tajma marknaden (köp rätt sak i fel säsong)

Innan du börjar formulera ett inlägg som inleds med de bevingade orden ”Forskningen säger” ber jag dig att läsa klart starten först :wink:

Pang! Helt plötsligt är det jul! Jag har precis vant mig av att det är sommar och börjat anpassa mig till att det är höst. Tiden går så fort! Känner du igen dig?
När julens högtid är här vill alla konsumera skinka och knäck, men ingen tänker på badbyxor och surfingbrädor. Det är som att alla människor på en och samma gång blivit tagna på sängen över att julen står för dörren. Alla utom näringsidkarna som slugt har smitt planer för julhandeln under de senaste elva månaderna. Smarta rackare…

I den vardagliga baskonsumtionen finns det möjlighet att optimera genom att köpa (kanske även sälja?) prylar vid rätt tillfälle. Köp rätt pryl men i fel säsong, helt enkelt.

Har du några tips på fynd som kan göras genom att planera med lite längre framförhållning? Tipsa i tråden!
Man kanske rent av skulle kunna göra ett litet årshjul som visar när på året det är säsong att köpa saker (länk för inspiration).?

Jag börjar med två rekommendationer:
Köprek: Nu är det säsong för att köpa cykel! Gärna förra årets modell eller ännu hellre begagnat!

Säljrek: Sälj nu längdskidorna som ligger i garaget. Alla vill åka skidor nu! Eftersom att du gått upp i vikt kommer dom ändå inte ha något bra spann i år.

5 gillningar

Från 2017 men kanske fortfarande håller denna? från Lifehacker.

2 gillningar

Trädgårdsväxter brukar säljas ut till halva priset sent på hösten. Då är det dessutom årets bästa tid att plantera.

Att köpa resa med avgång jul- eller nyårsafton borde vara en vinnare.

Börsen är en vintersport. Ofta sker fondutförsäljning på sensommaren.

Det finns ju hur mycket som helst. När jag behöver något har jag ofta ingen brådska. Ibland har jag senare kunnat köpa grejor för ner till halva priset. Tid är pengar. Brått lönar sig inte.

1 gillning

Exakt så! En del i den guiden var nog lite väl amerikanskt för att tillämpas rakt av, men precis så tänkte jag!

Extra intressant var att de menade att bensinpriset hade ett återkommande mönster över veckan. Det har jag aldrig ens tänkt på!

TV-spel är mycket billigare ett år efter att de släppts. Plus att det finns gott om recensioner då.

September/oktober är fortfarande sol- och badväder här vid Medelhavet (badade själv i början av november i år), men de flesta turisterna kommer mitt i sommaren när det är varmare än de flesta tycker är bekvämt, och när vädret i Sverige osv ändå är okej. Så där kan man med lite tajming spara kanske två tredjedelar av boendekostnaden och samtidigt få en bättre semester (om man föredrar 25 grader framför 35).

3 gillningar

Bra tråd!

Jag som har ganska god hemberedskap får en sorts tajming (eller buy and hold kanske) av mat. Vissa torrvaror, som ris och pasta, håller länge och priserna går väl sällan ner när dom väl gått upp.

Tänker annars att huvudregeln borde vara sånt som tar mycket plats i butikerna och har stark säsongskoppling. Så outdoor-prylar, vinterkläder och julpynt till exempel.

Man kan också tajma genom att vara i ofas med sin samtid. Det är tex förmodligen billigare att börja spela paddel nu än det var för några år sedan, men underhållningsvärdet borde vara detsamma.

Runt nyår är en bra tid för att köpa “julmat”. Det finns en massa produkter av typen “julmjölk”, “julsmör” och liknande. Det är inget konstigt med dem bortsett från att de har en förpackning med tomtar på. När julen är slut säljs de ut.

1 gillning

Mycket bra har redan nämnts!

Jag försöker köpa sådant som jag vet att jag behöver och som håller över tid när det är på rea. Försöker undvika prylar och kläder som endast är vackra att se på eller “i mode” just nu, utan bättre med klassiska färger/snitt.

Till sonen köpte jag alla vinterkläder och skor i juli/augusti, allt av bra kvalitet och av kända märken som har ett helt ok andrahandsvärde. Man kan ju såklart köpa ännu billigare kläder/skor av lite mer budgetkvalitet, men det är i princip att bara slänga när säsongen är slut vilket är slöseri på både pengar och miljö.
Brukar kolla på storlekstabeller och läsa rekommendationer så oftast blir det rätt storlekar och har något inte passat går det att snabbt sälja vidare.
Skulle säga att jag sparar minst ca 70 % av vad det skulle kostat mig att köpa till ordinarie pris.
Säljer vidare året efter i början på säsongen.

Köpte även en del julklappar och adventskalender i somras (pixi, inte choklad såklart :grinning:).

Vill jag ha något brukar jag försöka låta bli ca 1 vecka, oftast har “ha-begäret” lagt sig, men vill jag fortfarande ha det så sparar jag varukorgen på diverse sidor och väntar tills det ges något erbjudande. Viktigt såklart att inte bara se en “röd prislapp” utan värdera om priset är rimligt och om det är värt det.

Jag har Benify via jobbet som erbjuder väldigt mycket rabatter, så behöver jag något brukar jag ofta kolla en sväng där också innan jag lägger en beställning. Har fått gratis vanliga glasögon och terminalbågar via dem. Har ni förmåner via jobb så använd dem.

Torrvaror/basvaror/hygienartiklar inhandlas oftast i större volym vid erbjudanden.

Handlar kött i större mängd och fryser in i lagom storlekar. Kolla om det finns nån trevlig gård i närheten, så kan man köpa direkt via producent och kapa butikens vinst. Dessutom oftast fräschare.

2 gillningar