För några år sedan så började jag fundera på vart mina pengar tog vägen. Hade bra lön i kombination med låga fasta kostnader men likt förbaskat så levde jag löning till löning och fick tänka till i mataffären dagarna innan lön så att pengarna skulle räcka.
Min egna genomgång visade att pengarna försvann på prylar.
Det var borrmaskiner, cnc-maskiner, muffinsmaskiner etc etc, listan är enorm.
Det blev en soppa med toppade kreditkort, blancolån mm. Alla miniminivåer betalades men inte mer.
Då fick jag ett av de bästa tipsen jag någonsin fått.
7-dagarsregeln.
Alla inköp av prylar som inte är akuta för att hindra någon skada behöver vänta i 7 dagars karantän.
Om jag fortfarande vill ha prylen efter 7 dagar så kan jag gå vidare med köpet.
Det här har gjort att 99% av prylinköpen inte görs längre. Detta i kombination med högre lön har gjort att alla skulder är avbetalda, alla kreditkort är betalda och avslutade, en buffert på 6 månadskostnader finns och jag börjar nu sätta in 25k i månaden på en global indexfond.
Självklart har min löneutveckling en stor del av detta men utan 7-dagarsregeln så hade jag förmodligen shoppat upp även de pengarna.
Oftast så startar inte ens 7-dagarsperioden utan jag inser direkt att ”ah, KUL pryl men den kommer jag inte känna att jag behöver om 7 dagar”
Skönt att att du hittat ett sätt att stävja de onödiga utgifterna! Prylar och kläder mm är annars sånt som man egentligen kan lägga hur mycket som helst på utan att egentligen känna en mättnad. Ett annat sätt att stävja de onödiga inköpen är att inte bo så stort. Då märker man tydligare när man får platsbrist pga alla inköp Blir en bra reality check när man tvingas prioritera bort inköp pga att man inte har plats att förvara dem.
Absolut är det bra att downsizea, för egen del så vill jag bo luftigt. Familjen har hundar och vi har aktivt valt att lägga pengar på att bo större än vi måste. Det är livskvalitet för oss!
Haha den hade jag behövt för länge sen, det blir liksom en evig ström av prylar man “behöver” Brukar intala mig att det är en investering.
Ska också testa 7-dagarsregeln, tror den skulle stoppa rätt många impulsköp för mig
Tack för tipset!
Försök också koppla besparingarna till något mätbart som känns som en belöning. så att du ser den sidan av det också. För t ex bok på hur sparkonton gått upp som konsekvens, och förräntat sig.
Jag använder Prisjakt för detta. När jag får lust att köpa något lägger jag in en prisbevakning där och när/om den triggas får jag se om jag fortfarande är sugen på att köpa.
Jag förstår inte det där med att bränna hela lönen utan att förstå vart pengarna går. Vet man inte vad man köper? När du är ute och shoppar prylar så är du inte medveten om vad varje pryl kostar och att det belastar din ekonomi?
När jag vill köpa en pryl gör jag en lång förstudie som kan pågå alltifrån timmar till månader. Ju dyrare pryl desto längre tid tar det innan ett slutgiltigt beslut är fattat. Efter det tar det ännu längre tid innan jag hittat prylen till ett tillräckligt bra pris och när det väl dyker upp slår jag till direkt. Jag har tex jagat kontorsstol i tre år innan jag till slut hittade en som jag slog till på direkt.
Jag håller med dig. Har man gjort ett större förarbete då vet man direkt när prisvärdhet, funktion och kvalitet sammanfaller i ett bra alternativ. Sen får man väl kalibrera så att man inte lägger lika mycket tid på att researcha en potatisskalare som en cykel eller en bostad…
Exakt så. Jag vet vad jag vill ha eftersom researchen är gjord, sen inväntar jag rätt läge och då kan jag slå till direkt utan att behöva fundera. Det kan ju ibland bli lite väl mycket research även på potatisskalare men jag försöker att göra research i proportion till investeringen och dess komplexitet
Utgångspunkten är att inte dra på mig/oss en massa skit och ta väl genomtänkta beslut så man slipper ångra sig i efterhand. Funkar faktiskt väldigt bra för det mesta.
Just nu researchar jag lite lätt ny mobil trots att min befintliga fortfarande lever men eftersom den är 4 år gammal vet jag att det är dags att byta snart så jag håller lite koll och dyker det upp bra pris på någon av de modellerna jag kan tänka mig så kan det hända att jag slår till direkt.