Lära sig behärska sin konsumtion

Hej !

Jag känner mig dålig på sparande.
Hittar inte drivet att låta bli pengarna.

Stundtals riktigt manisk och ordentlig sedan kan vi renovera huset och vi spenderar en stor del av bufferten. Det resulterar i ångest pga att det tar lång tid att spara upp till samma nivå.

Hur ska man hitta balansen?
Man lyckas få ihop en buffert på 100 000kr men aldrig mer… det stannar lixom. Blir uttråkad…

Jag håller på med en utredning om adhd , autism. Läst i tidigare trådar att det finns fler här inne som har denna diagnos och ibland är pengarnas värsta fiende…

Balans, tips o råd mottages.

Hur gör ni för att hitta ett sätt att låta pengarna vara? Förstår att ni tjänar betydligt mer än en ” lagerarbetare ”. Men tänkte om ni har några råd?

Förstår att vi sitter fast i ekorrhjulet med två små barn, hus osv… men vad är knepet om man vill göra en ordentlig uppryckning i ekonomi ? Sova lugnt om natten osv…

Budget har vi, äter för mkt på restaurang möjligtvis … inga resor , lyx i fläd :woman_shrugging:

Är det lättare att låta bli pengarna med tex LYSA?
Jag är mina pengars fiende likaså min andra hälft
.
HJÄLP!

Tack på förhand!

3 gillningar

Om jag var du, så skulle jag i nuläget fokusera på att få klart utredning och få rätsida på det medicinskt innan jag skulle försöka hitta motivation till själva sparandet, då du har en hjärna som skiljer sig åt från andras gällande impulser osv. Inget negativt menat. Men fokusera på den delen först.

Tror inte att det är pengarna som är problemet, utan hur du fungerar runt pengar isåfall med tanke på potentiella diagnoser och bristande medicinering eller liknande.

(Hoppas att det tas på rätt sätt och inte som något nedlåtande. Inte alls menat så)

6 gillningar

Det finns många i forumet som tjänar som lagerarbetare :smiling_face:

Sparande är “pengar som blev över”. Det vet du säkert redan. Håller du nere utgifterna så har du mer att spara. Testa sätta upp ett månadssparande till Lysa. Det kanske hjälper lite att inte ens se pengarna?

Men underhålla huset måste man ju göra. Så det är kanske inte konstigt att det går pengar dit?

Har du någon tanke med ditt sparande? Varför vill du spara långsiktigt? Det kanske hjälper att fundera på vad pengarna kan göra i framtiden?

4 gillningar

Kanske sätta upp ett månadssparande så att pengarna dras automatiskt och inte ha appen till banken du väljer i telefonen. Låt det vara och låtsas att det inte finns.

Jag tänker att det gäller att ha ett mål med sparandet också. Samt att du eventuellt sätter en gräns för vad du ska ha i buffert. Exempelvis att du alltid ska ha 100 000 kvar på kontot tills den dagen något verkligen skiter sig.

Göra renoveringar för det som du sparar utöver 100 000.

2 gillningar

Sätt av pengar till sparande direkt när lönen landar på kontot och gör det sedan svårt att komma åt pengarna. Be någon släkting du litar på öppna en KF med dig som förmånstagare. Sätt sedan upp strikta regler för under vilka omständigheter personen ska/får låta er nalla från kapitalet. När kapitalet har växt till sig kommer ni tycka det är roligt och är kanske redo att ta över igen.

1 gillning

Tack för bra svar! Jag är så glad att jag gör denna utredning för jag har alltid undrat vad felet är… har aldrig varit hyperaktiv men enormt svårt att stå emot impulser!

Tack för input❤️

3 gillningar

Jag håller med om husets renovering det är såklart en bra investering.

Tror jag jämför mig för mkt med andra tyvärr…

Kanske är det problemet? Att jag inte har ett mål utan bara vill ha en ekonomisk trygghet= mer pengar. Rädslan att inte klara sig.

Tack för bra tips🥰

Man är ju inte handlingsförlamad för att man har ADHD. Tycker det låter som att du precis börjat lära dig om privatekonomi och sparande. Det är därför du frågar. Skönt att du får en utredning och hoppas det hjälper dig! Men lägg inte detta på is under tiden.

Tycker det låter extremt att någon annan ska förvalta dina pengar. Det klarar du säkert själv. Du har ju börjat ta tag i detta nu.

Låter som att du har en partner? Kan hen inte heller hålla i pengar? När ni gör såna här renoveringar, är det ett gemensamt beslut? Räknar ni på kostnaderna innan och försöker ni välja lite billigare alternativ?

1 gillning

Jag har länge investerat i fonder o läst på rika tillsammans. Mitt problem är inte kunskapen utan att låta pengarna vara😇

Jag har en respektive som även hon är köpglad men även oinsatt o ointresserad av ekonomi så hon litar på att jag ”löser det”

Är väldigt händig och snickrar o donar mkt själv. Jämför alltid priser och försöker hitta det billigaste. Arbetet är till stor del gratis ( inte el o vattenjobb).

Om vi ska göra en renovering så blir det ofta att det drar med sig mer, jag kan inte stoppa i tid för jag älskar att snickra o skapa. Låter som man är helt dum i huvudet men jag blir helt inne i byggbubblan tills jag blir färdig ( därav att jag förstått att mitt driv inte är ”normalt”:laughing:

3 gillningar

Hade förr svårt att inte nalla på mina investerade pengar. Men när jag lärde mig grunderna här på RT så satte jag upp en buffert, men också ett par sparkonton för kommande konsumtion och utgifter. Så ett för kolonilottskostnader, ett för framtida mobiltelefon och ett för nöjen och resor.

Då blev det lättare att låta bli både buffert och mina investerade pengar. Då de posterna är tänkta att användas upp med jämna mellanrum, så livet blir lite roligare och enklare.

Men det viktiga är nog att testa sig fram, för att se vad som passar en själv och sin livssituation och se över vad man sparar till.

Jag behöver spara till pension, så min plan är att låta bli pill på min ISK. Men om man sparar till husunderhåll, guldkant, trygghet och så vidare, så kan pill vara helt ok. :blush:

Hoppas det går bra med utredningen, alltid bra att få nya verktyg oavsett diagnos. :raised_hands:

Mvh
Före detta lagerarbetare och massa annat. Numera sjukpensionär.

3 gillningar

Automatiserat investerande på den tråkigaste plattformen. Typ Lysa. Automatiskt dra x kronor i månaden. Inga uttag. Inga extra insättningar. Kolla hur många gånger du vill. Men inte röra varken in eller ut.

3 gillningar

Jag sparade betydligt mer stringent när jag tjänade mindre.

1 gillning

Tack för ett fint och inspirerande inlägg! Verkligen bra upplägg​:smiling_face_with_three_hearts::+1:

Härligt att höra att det finns fler inom den branschen :hugs:

1 gillning

Jobbade mest med att köra handtruck och packa godis, men det var helt ok i min ungdom. :blush:

1 gillning

Min vy är att sparande är uppskjuten konsumtion, och lån är förtida konsumtion.
Behovsstyrd omfördelning i tid.

1 gillning

Utan att veta något om dig vill jag påminna om att den viktigaste statistiska faktorn för hur mycket folk sparar är vad de tjänar. Om du har en medianlön, sitter på ett huslån, renoveringar och två barn så behöver det inte alls vara konstigt att du har svårt att spara. Kanske behöver du sänka kraven på dig själv, tex fokusera på att ha en buffert och vara okej med att i nuläget inte kunna spara. När barnen flyttar ut och ni kan sälja bostaden och flytta till något mindre kanske det visar sig att bostaden hela tiden var ett sparande utan att du tänkte på det.

5 gillningar

Ett förslag är att skaffa en Rolex för pengarna så du blir mellanchef och kan höja lönen:

11 gillningar

Och nu önskar du att du hade stoppat projekten lite tidigare så att du kan lägga ditt pengar på annat? Tolkar jag det rätt?

Även om din partner är “ointresserad” så kan ni sätta upp gemensamma mål. För ni pratar väl med varandra om hur ni vill att livet ska vara? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det verkar inte som du har svårt med själva sparandet varje månad utan att låta bli pengarna när du har sparat ihop en del.
Försök hitta ett tydlig mål eller en viss summa med ditt sparande då kan det vara lättare att låta dom vara.
Du skriver inte var du har pengarna sparade, jag tolkar ditt inlägg som att dom ligger på ett lättillgängligt bankkonto. Du har fått flera tips i tråden om andra sätt att spara pengarna så att de inte är lika lättillgängliga.

1 gillning