Ekonomiska rutiner i vardagen

Jag tror att de flesta av oss har eller har haft olika ekonomiskt smarta rutiner i vardagen. Det kan handla om att en dag i veckan besöka en viss butik “på väg till aktiviteten X”, att bevaka priser på vissa varor i en viss form, göra vissa saker själv istället för att köpa färdiga eller liknande. Det behöver heller inte handla om att köpa saker eller “spara pengar” utan kan även t.ex. vara att använda olika sorters “dötid” på ett smart sätt. Många av dessa smarta rutiner har sannolikt koppling till en viss situation i livet. Det kan vara “när jag jobbade centralt”, “när jag pendlade med bil”, “när jag var föräldraledig” eller “när jag var student”. Jag tänkte här att vi kan tipsa varandra om sådana ekonomiskt smarta rutiner som vi har, har haft eller överväger att börja med. Några egna exempel kommer här:

Tidigare

1. Som student brukade jag baka allt matbröd själv. Jag pluggade ofta på kvällarna. Att gå ut och knåda degen var då ett bra sätt att ta en paus.
  2. Som student brukade jag donera blodplasma. Det var något man kunde göra relativt ofta och som student hade jag gott om tid. Man fick också “belöningar” för detta, t.ex. hudvårdsprodukter eller annat som jag annars skulle behöva köpa. Med en studentekonomi var dessa tillräckligt bra för att göra skillnad på marginalen.

Idag

1. Jag har beställt en hel del kläder på Sellpy, särskilt skjortor som jag använder mycket. Jag bor just nu utomlands och har alltså lagt upp ett lager med “uniformskläder” så att jag inte är beroende av att köpa nya kläder. På Balkan där jag bor nu finns förvisso second-handbutiker men priserna där är högre än på Sellpy. Jag satte 30 kr som “prisnorm” för skjortor på Sellpy. Överflödet av herrskjortor är så stort att det var enkelt att köpa även finare skjortor för det priset. Med “finare” avser jag nu både skick och märke/kvalitet.
  2. Jag har köpt en massa leksaker och böcker för barn på stora loppmarknader nära Stockholm. Även här var det med ett långsiktigt perspektiv. Vi har tagit med oss ett rejält antal lådor med prylar utomlands som gör att behovet av att köpa nya saker kan hållas nere. På Balkan där vi bor nu finns inte alls samma överflöd av begagnade saker.
  3. Jag använder appen Matpriskollen för att planera matinköp och använder bevakningar för att hitta extrapriser på egna favoritvaror. Om låt säga tre matbutiker alla har extrapris på smör under vecka 45 kan jag direkt se vilken av de tre som är billigast.
  4. Jag byter elleverantör varje år och “upphandlar” den nya via Elskling. På så sätt får jag permanent lockpris på el.

I framtiden

1. Jag överväger att en dag varje vecka köpa billiga grönsaker och ev. annat i ett så kallat utsatt område. Det kunde kanske göras onsdag eller torsdag så att helgens behov av matvaror kunde täckas in.
  2. Jag överväger att avstå från att äga bil, iallafall under en period. Det är främst på sommaren som bil behövs “på riktigt” och utmaningen skulle då vara att hitta en lösning på bilbehovet just för sommarsemestern.
1 gillning

En av mina största bedrifter, tror jag, är att lyckats att ej äga bil de senate 15 åren. Men jag har bra tillgång till hyrbilar och anpassar så att vi väldigt sällan behöver bil.
Favorittipset är väl car sharing när man är utomlands. Många stora städer i Europa har ett par olika tjänster. Även på flygplatser så man kan köra sig själv in till staden…

Tack för tipset ang Sellpy. Det ska jag kolla närmare på. Utbudet verkar helt enormt!

1 gillning

Jag har sedan tidigare en särskild tråd upplagd om Sellpy och “tips and tricks” kopplat till det.

Veckohandlar alltid mat på Willy på helgen i samband med att deras reklamblad med erbjudanden kommer ut. Har ändå ärenden till stan på helgen så passar på då.

Stödhandlar eventuella mejerier eller varor på erbjudanden på Coop på tisdagar då det är extra 5% rabatt på just tisdagar. Coop är enda butiken i samhället jag bor i.

Att lägga in information i bufferten. Kan utläsa de flesta ekonomiskt relevanta detaljerna på de flesta driftkostnaderna med fasta/rörliga kostnader, bindningstid o.s.v… Jag kan följa min budget som en berättelse och vet när förändringar troligt blir aktuella.

I budgeten har vi också en inköpslista på ej vardagliga köp så att man kan hålla öga på erbjudande och andrahandsmarknad när det kommer till elektronik, bygg, trädgårdsprylar, tv-spelprylar, presenter m.fl. så när vi kollar efter något så går vi också genom listan. På så vis betalar vi oftast mycket lite.

Så infrastruktur till att slippa hålla för mycket i huvudet. Man gör inköp och tar beslut efter hand när läget kommer. Inte när man först får impulsen och inte när man är ute i sista minuten.