Numera finns det oändligt mycket information, tester och tyckare om det mesta. Och detta gäller inte minst saker som vi skall köpa så som TV, mobil, datorer osv. Hur gör ni andra för att inte fastna i research-fasen och därmed lägga orimligt mycket tid på att jämföra saker som kanske i värsta fallet slutar i att du inte köper något alls?
Dessutom inser jag för egen del att man även riskerar att landa i ett läge där själva researchen och valet av produkt snarare blir något som man vill kunna stå för i relation till andra. Dvs om det är den bästa produkten (eller kanske bara bra nog) för dig räcker inte, utan om du lägger 200 timmar på research så måste du typ ha hittat det absolut bästa och mest kvalificerade valet om du senare hamnar i en diskussion med någon annan.
Det är givetvis kul med research men samtidigt skrämmande om du efter 2 timmar typ har fått en bild av utbudet men ändå plöjer ner många gånger mer tid och till slut landar i samma insikt som du fått efter de initiala 2 timmarna. Man måste ju på något sätt få betalt för sin research och hitta något som passar ännu bättre.
Någon som känner igen sig här och som kanske har hittat en strategi eller köp-process som blivit mer sund?
Jag känner absolut igen mig, och det läskigaste är att det hela är designat så. Nästan alla teknikrecensioner är köpta på ett eller annat sätt. Du har säkert sett att alla recensioner tittar på samma features, och har samma “talking points”. De har fått dessa direkt från tillverkarna. Nackdelarna de nämner brukar vara mellanmjölkiga eller till och med sånt som ingen egentligen bryr sig om. Recensenterna hjälper dig inte att utesluta några alternativ för deras mål är att sälja in alla varor de recenserar. Ju mer tid du lägger på skräpiga recensioner desto lättare byte blir du för affiliatemarknadsföringen. Tyvärr.
Även så kallade “oberoende” recensioner brukar ha någon form av affiliatelänkar så författarna vill alltid att du ska köpa åtminstone en av produkterna som de har recenserat. Annars får de inte betalt.
Råd & Rön brukar ha bra tester tycker jag. Deras enda incitament är att du ska köpa artiklarna, så de är verkligen oberoende.
Jag har börjat lösa det här genom att försöka inte vara perfektionist när det kommer till teknik. Jag väljer lite mer på utseende, pris och kollar i kundrecensionerna att produkten är “good enough”. Jag tror att det funkar för tidigare lade jag över en vecka på att välja TV, nu tog det bara ett par timmar att köpa bil.
Jag brukar i stort sätt strunta i researchen! Om vi t.ex. ska köpa en TV så räcker det för oss att bestämma innan vilken storlek vi ska köpa. Sedan är det bara att åka till någon som säljer TV apparater och välja en utan hjälp från försäljarna. Inte den billigaste och inte den dyraste så blir det oftast okej.
Fast gör ni verkligen sådär när det gäller alla era dyrare inköp? Ex även när ni planerar semestern för familjen eller när ni skall anlägga er trädgård? Jag tycker denna approach är lättare när det kommer till konsumtionsvaror, ex om man skall köpa en flaska vin. Om det inte blir den absolut bästa så dricker du ändå upp den och sedan får du en ny chans.
Det är även lite enklare med små (rent storleksmässigt) varor där man utan att det märks faktiskt kan göra ett nytt köp om man inte tycker att det blev så bra.
Jag skriver upp en kravlista på vad det nu är jag ska köpa.
Sedan köper jag varken det billigaste eller dyraste som uppfyller dessa kriterier
Jag köper det från ett väletablerat företag med butik/kontor/vad som kan vara relevant i min stad, eller stora erkända kvalitetsleverantörer eller vars produkter jag redan köpt av.
Jag köpte en ny datorskärm nyligen. Då kravställde jag att det skulle vara minst 32", minst 4K, gå att ansluta direkt till Macbook pro med thunderbolt för både laddning och bildöverföring, inbyggd USB-hubb (som också den ska gå över thunderbolten), måste stöda HDR, ha en okej rating i P3 omfång och kontrast och ljusstyrka. Det fanns inte så många sådana; apples egna var dyrast så den gick bort. “billigt skräp” från dustins egna märke gick bort. Landade i mellansegmentet på runt 13 000kr för en BenQ. Tog max någon timmes research. Inte ångrat mig.
Torktumlaren havererade för något år sedan. Då kravställde jag att den skulle ha samma fysiska formfaktor som tvättmaskinen så att de kan ställas på varandra. Den skulle ha värmepump för energibesparing, och de skulle ha wifi (!!!) så att det gick att koppla in i hemautomationen. Sedan tog jag någon i mitten prismässigt från Samsung för strax över 10k. Tog väl max någon timme i research. Inte ångrat mig.
Jag hinner liksom inte riktigt med annars. Jag hade absolut kunnat gräva ner mig och researcha i 100+ timmar. Men då har jag börjat resonera såhär: “Hur mycket hade jag kunnat tjäna på 100 timmar” samt “hur mycket skulle jag kunna betala för att få 100 timmar extra fritid”. Plötsligt så är det mer vettigt att ha en snabbare beslutsprocess och gå upp lite i pris - för det blir billigare ändå.
Därför köper jag även bara av kända märken och gärna med fysisk butik i samma stad (även om jag beställer online) eller typ stora internationella kvalitetsbolag som Apple. Varför? Jo, för om jag går på en nitlott pga för lite research / för kort beslutsprocess så vet jag att jag på kort tid kan lösa det och det går att få tag på någon. Det är inte så att man ska skicka tillbaka något till Amazon, som tar 3 veckor utan statusuppdatering och paketet snurrar tre varv i tjeckien innan de tillslut hamnar i något asiatiskt land där någon säger att de inte hittar någon fel på produkten och undrar om de ska skicka tillbaka den och tar ut en serviceavgift. Och det som kommer tillbaka är hanterat uppenbart oförsiktigt.
Givetvis bra om man känner att man har en tydlig kravställning som bygger på behov men för min del så är det rätt ofta som nya produkter erbjuder något och man vet inte riktigt om det är något du behöver och kommer uppskatta framgent. Behöver du VRR och 120Hz med HDMI 2.1 på 4 portar eller kanske bara på 2. Hur snabb laddning och hur stort batteri behöver du på din nästa telefon? Kommer du och din familj uppskatta ett något större rum på semestern? Härligt om man vet allt detta innan man börjar research och köp.
För egen del så tror jag att det gäller att avdramatisera köpet och även i extrema fall ångra, lämna tillbaks eller rent av köpa en ny pryl om det inte blir bra. Och i dessa fall så tror även jag att det är bra om man istället för att jaga lägsta pris för tillfället hittar en handlare som man kan bygga förtroende med. I mitt fall är det min lokala Elgiganten. Dom har hela min köphistorik och jag har fått användningen av den vid en del byten då de inser att det är vansinne att tappa mig som kund i det lite längre perspektivet.