Onödigt dyra produkter

När det gäller vissa typer av varor och tjänster är det tydligt att det finns alternativ med tydligt uppblåsta prislappar och så alternativ som är i princip likvärdiga men oerhört mycket billigare. Två sådana alternativ är:

1. Rakning. Det alternativ som marknadsförs är främst engångshyvlar som kostar massor och påstås ha diverse märkvärdiga egenskaper. Att någon på riktigt skulle behöva det där eller att det skulle finnas någon egentlig poäng med dem alls framstår som tveksamt. De främsta orsakerna till att köpa ”mirakelhyvlar” borde vara:
    A. Man är för ung och okunnig för att veta vad alternativen är.
    B. Man går på myten om diverse varumärkens koppling till framgång och en viss image.

2. Glasögon. Att skaffa glasögon verkar kunna kosta ungefär hur mycket eller hur lite som helst. De abonnemang som media rapporterat om framstår som bondfångeri. Även utan abonnemang är det tydligt att prislappen varierar stort. Min egen modell har normalt varit att köpa glasögon utomlands men det finns ju även en rad lågprisaktörer i Sverige. Så länge man har ett recept kan man på många platser gå till en optiker, välja båge och få glasögonen i handen efter en timme.

En aspekt är att optiker utomlands inte alltid är lika bra på att sälja på en alla möjliga specialglas och behandlingar. Samma saker går att få utomlands som i Sverige. Dock är ju de länder som är billigare ofta fattigare. Optiker där har inte samma möjlighet och vana av att sälja på sina kunder en massa extra saker som höjer priset på glasögonen. Att få till det bra förutsätter därför att man ofta själv vet vad man behöver och kan fråga efter det på plats.

Finns det andra liknande exempel? Jag tänker här inte på att t.ex. klippa håret själv eller blanda egen hudkräm utan just på alternativ som man köper i färdig form där det finns billiga alternativ som är likvärdiga med dyrare.

Låt oss vända på frågan: Finns det några produkter för konsumenter som inte har en uppblåst prislapp?

Vilka kläder som helst. En tröja kan lätt kosta femhundra eller femtusen.

Skulle alternativet då vara att handla i någon viss butik eller butiker som har likvärdigt utbud som de dyra alternativ du nämner, att välja begagnat eller att kanske att köpa billiga fejk-märkeskläder?

Jag har några fasta sökningar på tradera med varumärken jag gillar. Det finns ibland någon som köpt fel och vill sälja i nyskick. Det blir billigt. Eller så väntar man till rean.

Men jag försöker hitta en balans mellan att köpa billigt, och att köpa hög kvalitet. Jag har jackor som hållit i femton år. Då kan de ju få vara dyra.

Jag har köpt mycket på Vinted och Sellpy. Mycket nöjd.