Förutom kanske snyggare design, finns det några fördelar med glasögonbågar för 2000-3000 kr istf 500-600?
Rimligen inte. Ibland kan dyrare bågar ha bättre kvalitet, i meningen att de inte går sönder lika snabbt/lätt. Det är dock egentligen inte kopplat till priset.
Förhoppningsvis håller de längre.
Mina bågar i 700kr-klassen har just gått sönder efter två år och nu måste jag köpa nya glasögon med dyra progressiva glas utan att glasen behöver bytas av syn-skäl. ![]()
Nästa gång ska jag köpa två par likadana bågar och ett par glas så kanske det fungerar i fyra år!! ![]()
Tja jag har varit betydligt mer nöjd med hållbarheten och passformen på mina Ray-Bans och Saint-Laurent än vad min fru varit med sina noname-bågar.
I mitt fall kostar bågen en väldigt liten del av hela paketet så jag har bara kört på det som passar bäst oavsett pris. De sitter planterade mitt i nyllet 17 timmar om dygnet så jag sparar hellre nån annan stans.
Nej. jag vill ha så lätt och smäcker båge som möjligt. Inte dyrt alls
Jag har köpt mycket lätta och starka tunna flexibla bågar i Titan nu i många år. Dom väger kompletta bara 11 gram. Känns inte alls på näsroten.
Glasen sitter med 2 nitar på varje sida om glaset. Finns inga skruvar och inga leder.
Aldrig givit mig problem. Ingen båge har gått sönder eller glappat upp sig. Bytta när jag behövt ändra recept eller dom blivit lite smårepiga med åren.
Hyfsat billiga. Specsavers.
Sist (några år sedan nu) köpte jag två st sådana enkelslipade för 3500 SEK totalt. Med hårda glas med antireflex.
Bågarna är bara en bråkdel av totala kostnaden för glasögon… De viktigaste är glasen…
Har aldrig brytt mig om va de är för märke på bågarna, de viktiga är att dom sitter bra å är sköna att ha på sig…
Jag köpte designbågar i dyra affären. Supernöjd. Som Denkmal skriver är det en del av ens utseende de närmsta 3-4 åren, och ska vara reservbåge i 3-4 år efter det.
Upp till 3.000kr skulle jag påstå att det inte är någon större skillnad (sneglar på mina helt värdelösa (kvalitetsmässigt) Tom Ford bågar, men sen händer det saker om man går upp en prisnivå.
Köpte Jacques Marie Mage (begagnade) nu senast och lät montera glas i min styrka, satan-i-gatan vilken kvalitets skillnad mot alla bågar som synsam/synoptik kränger. Och jag tror nog som sonen säger som tipsade mig att dessa även har andrahandsvärde kvar efter jag har använt dom.
Har börjat med billigare bågar eftersom de är lika dåliga som dyra. Plast acetatet blir alltid vit gojsigt efter 3 år oavsett vad.
Billig acetat ja, går att polera bort hos optikern så funkar de ett tag till.
På vilket sätt utmärker sig kvaliteten? Känns de robustare, bekvämare, lättare?
Acetat av högsta kvalitet, misstänker att dessa inte kommer bli ”vitt gojsigt” över tid men har bara haft dessa ett par månader som jämförelse hade mitt föregående par Tom Ford det via ”gojset” redan efter ett par månader… Gångjärn till skalmar känns 100 när man viker ihop/upp o.s.v. Svårt att förklara, allt känns väldigt rätt och väldigt välgjort. Ungefär som att jämföra trackpad:en på en macbook och valfri pc laptop.
Bästa är antagligen att känna på ett par själv, genomtänkt kvalitet och känsla för detaljer helt enkelt.
Sambon köpte ett par billiga bågar för några år sedan, rent skit där färgen lossnade allt eftersom.
Sker nog inte på alla billiga bågar men vem vet.
Har ett par bågar av märket Solano. De var inte märkvärdigt dyra men de mest robusta jag haft hittills. Har glasögon sedan 30 år tillbaka.
Tycker inte Tom Ford bågar för 3000kr är billigt för lite plast men det kanske det är? Hur mycket ska man behöva betala för att slippa det problemet? Ska man behöva ge 10-15k så börjar ju en laseroperation löna sig ganska fort.
Bearbetar: IMG20240425202852.jpg…
Bearbetar: IMG20240425202945.jpg…
Har testat diverse huskurer men det enda som hjälper är fett. Typ vaselin eller ansiktsfett gör att det syns mindre. Acetat känns som ett dåligt material för bågar helt enkelt. Synd att jag inte passar i annat.
Lite som och resonera varför en dyr bil är bättre än en billig?
Eller kläder?
Det är nog det, tror i den prisklassen så betalar man mest för designermärket. Nu är jag konverterad av sonen, köpte mina JMM bågar begagnade för 5.200kr och sen köpte jag progressiva glas monterade för 4.600kr (zeiss) jämfört med de Tom Ford jag köpte av Synsam för 10.500kr för 1.5 år sen. Där de ser ut så här… notera att gångjärnet inte längre linjerar och metallen är permanent missfärgad (utöver att de är vitt gojsiga på skalmarna…)
Ta de till en optiker så får de polera bort det, funkar en stund.
Det finns ett svenskt märke, EOE, som är förvånansvärt bra för en rimlig peng. Då tänker jag främst på att det inte blir vitt på skalmarna vilket jag varit med om med märkesbågsr som har varit lite dyrare (men inte i klass med JMM). Jag går till en oberoende optiker efter att ha varit missnöjd med kedjor. Glasögonbärare sedan 1980.
Har svårt att se att de dyrare är så mycket bättre men säkert trendigare. Själv väljer jag ut solglasögonbågar av hög kvalité som jag låter optikern sätta glasen i. Dessa bågar är ofta både billigare och snyggare än vanliga bågar.