Är det någon som har erfarenheter att dela gällande detta?
Vet att min svärmor var rejält missnöjd. Då man band upp sig för ytterligare en ny period när man bytte till nya glasögon. Dock så är deras linsabbonemang prisvärt
Var med en person som skulle ha nya glasögon och oj vad de sålde in prenumeration som ibland även kallades något i still med “uppdelat köp”. När min vän ville ha med sig avtalet hem för att läsa igenom det i lugn och ro för att sedan ta beslut när hon skulle hämta sina glasögon så “försvann” frågan. Den kom dock upp igen när hon hämtade glasögonen men då sa hon att hon inte hade tid att läsa igenom allt utan valde att köpa istället. Ett litet försök till gjorde de genom att säga att det är ett helt vanligt standardavtal, underförstått att man inte behövde läsa igenom allt.
Det låter bedrövligt.
Jag har abonnemang för min dotters glasögon och kan bara varmt rekommendera det för denna målgrupp. Någon skruv som lossnat eller ”näsfot” som gått sönder har kunnat lösas utan kostnader. Hon bytte även till ett par nya bågar och glas efter första året, som då ingår men förlänger abonnemanget med ytterligare 1 år, vilket var enkelt och blev billigare eftersom de nya bågarna var billigare. Hon hann även få ny styrka under första året som då krävde nya glas där hon fick nya för samtliga 3 bågar hon har på abonnemanget. Har man tänkt att använda samma bågar under många år framöver och synen inte förändras under en längre period är det mer vettigt att istället köpa dem.
Skulle det alltså vara generellt förmånligt att teckna abonnemang på glasögon just för barn? Det skulle då bero på att de typiskt sett ramlar och slår sig (och har sönder glasögonen) samt att de växer och behöver nya glasögon ganska ofta. Är det fler som delar denna bild?
Det vågar jag påstå, men även att de skiftar i tycke/smak/mode ganska snabbt och då kan välja ett par nya mer frekvent utan en merkostnad. Begagnadmarknaden för bågar är… obefintlig?
Vill även riktiga kritik till personen i reportaget att inte alls tagit något som helst ansvar som konsumet att bedöma tjänsten hon köpt och till vilket pris. 800 kr/mån för ett 3 par glasögon!! Hon säger själv att hon använder 1 par under en 10 års period, varför skulle hon nappa på en abonnemangslösning om hon inte har behovet av att byta mer frekvent?
Har inte testat det, brukar ha ett par i 3-5 år. Har inget behov av fler. Sen är väl synsam dyrast bland kedjorna också?
Var precis och beställde ett par nya glasögon på Synsam (i Finland), och kan bekräfta att de försökte sälja in Lifestyle abonnemanget stenhårt, det räckte inte att säga nej en gång.
Rent ekonomiskt skulle det blivit mer förmånligt om jag hade velat haft två par glasögon i två år, men eftersom jag inte har någon användning av ett extra par så skulle det blivit runt 50% dyrare.
Så helt mygel tycker jag väl inte det är om man har behov som passar in på abonnemangsformen.
Jag hade ett sådant abonnemang via Synsam som jag sa upp eftersom jag var mycket missnöjd med glasögonen, bemötande och kompetens hos deras personal.
Dyrt var det också.
Det finns bättre optiker.
Hellre aktiv förvaltning med prestationsavgift om man ska jämföra mot nåt lika missgynnande ![]()
Det är en mycket medvetet en otransparent prissättning som bara pratar månadskostnad och diverse födelar som egentligen har liten betydelse. När jag var där för terminalglasögon så tyckte jag skulle köpa:
- Terminalglasögon
- Läsglasögon
- Vanliga glasögon (för jag hade ngt litet synfel, vilket dock aldrig besvärat mig i mitt 48-åriga liv)
- Slipade solglasögon.
Deras luddiga information gör det omöjligt att göra en bra prisutvärdering på plats. Själv gick jag inte i fällan, men det förvånar mig inte att en hel del andra gör det.
Det värsta med Synsam tycker jag är detta: Assistenter med fyra veckors utbildning har börjat göra synundersökningar på patienter hos Synsam. Svensk optikerförening varnar nu för risken att ögonsjukdomar och dolda skelningar missas.
– Jag är orolig för att patienterna inte förstår vem som undersöker dem, säger ordförande Daniel Skogsrud.
När jag var ny glasögonbärare köpte jag på SYNSAM. Det var länge sedan.
Det vart riktigt dyrt minns jag. Kan delvis bero på att jag inte visste vilka bågar och glas jag skulle ta och några bra råd fick jag inte. En gång räckte mer än väl…
Numera handlar jag på Specsavers som har klart låga priser och även superlätta mycket tåliga Titanbågar kan man få till bra pris. Köper alltid minst 2 par åt gången. Då får man bra rabatt. Brukar blir < 2000Sek per styck för enkelslipade.
För vårat barn har det varit toppen! Bytt både glas och bågar kostnadsfritt, bara lämnat in glasögen när det behövts ![]()
Trist, ska faktiskt dit nästa vecka. Trodde Synsam var bland de bättre särskilt med tanke på deras priser. Får be om recept och beställa på nätet så man får det till ett humant pris. I kina/aliexpress kan ma ju köpa med styrka för nån hundralapp.
Köpte en gång på Smarteyes men receptet blev nog tokigt. Lyckades dock pengarna tillbaka.
Borde inte synundersökning kunna ersättas av AI snart? Biten med “Ser denna bilden bättre eller sämre ut?” är ju självklar. Kolla ögontryck, sjukdomar borde ju kunna göras genom maskininlärning ungefär såsom man gör med röntgen. Borde ju bara finnas ett bås man går in i, gör undersökning och får receptet utskrivet.
Jag har haft abbonemang där. Det slutade som en ganska bra ”deal” för mig, men det har mer med mig och mindre med abbonemanget att göra.
Fick ett par brillor via jobbet, erbjöds 2 par privat i kombination med jobbparet för någon sorts abbonemang. Inser nu att jag hellre betalar glasögona och sen försöker få dem att hålla såpass lämge som möjligt.
Vardagsbrillorna lär ju förmodligen bytas 24-48månader, men som solbrillorna med styrka är nu 40månader och i princip nyskick fortfarande så känns inte super nödvändigt att betala 400kr/mån för dem utöver de privata…
Jobb brillorna blev misslyckade(la till dedär satans blåljusfiltret när ja bad om att INTE få det), sen när de väl kom med det så fick jag den klassiska ”ja men prova ett tag yaddayadda” tröttna snabbt och sedan orka jag inte att ta tag i det så använder fortfarande mina privata på jobbet då mina ”ändra dina glasögon bäst före” dagar hade passerat.
Du blir bunden i 24mån, brillorna betalas dock av på 36(om du tänkt köpa ut dem). Förändras din syn får du ”gratis” byte (tillkommer säkert något om du inte vill ha basic båge), ingår en sorts drulle försäkring med självrisk (aldrig brukat).
Ja fick progressiva för synförändringar, men gilla inte progressiva alls så bad om att få tillbaka mina äldre glas som de råkat slänga (fanns en mindre men klart störande repa i ena glaset) så ja fick nya glas i de 30månader gamla bågarna. Sen sa ja upp abbonemanget och köpte ut båda mina brillor.
Är väldigt mycket säljsnack när det kommer på tal om byte/synförändringar.
Min förväntade totalkostnad dock på bekostnad av ökad ”risk” är ändå såpass mycket lägre och att jag slipper disskutera abbonemangstermer när jag önskar nyttja dess otroligt gynsamma villkor (iallafall när man får säljsnacket i första rundan) gör att jag med största sannolikhet aldrig mer kommer teckna ett abbonemang för glasögon igen.
Ursäkta textväggen, inser att bara tanken på synsamabbonemanget gör mig en aning förbannad haha ![]()
Eller kanske en solid drulleförsäkring via hemförsäkringen… mina ungar äter glasögon …har inte stenkoll på hur deras abbonemang är gentemot barn.
Glasögon kommer att ersättas av Ai.