Laserbehandling istället för glasögon?

Jag är 30 år och har haft glasögon sedan jag var typ 5 år gammal. Tycker det är så drygt med smutsiga glasögon som alltid tycka vara ivägen, imma igen osv. Jag undrar om det finns några RT: are som gjorde laserbehandling? Vad tyckte ni? Var det värt det?

I mitt fall skulle det kosta ca 40 000kr. Jag tänker också att det skulle hålla i kanske 20 år, sen kommer åldersynnedsättningen ändå? Ponera att nya brillor kostar 4000kr (med undersökning) vart 3 år. 20/4=5 så ca 20 000kr kostar nya glasögon kommande 20 år. Så rent krasst kan man ju säga att laserbehandlingen kostar 20 000kr. Värt det? :smile:

2 gillningar

Jag tycker att effekten som marknadsförs av Memira m fl är fantastisk. Utfallet i praktiken och riskerna pratas det mindre om. Du kan ju börja med att gå och göra en undersökning hos typ Memira eller annat ögon-spa så får du lite mer hum om förutsättningarna för just dig. Sen går du till en riktig ögonläkare och ber om en second opionion från de som får rätta till de fel som privata kliniker ställt till med.
Du kommer få svar här i tråden från folk som säger att det var det bästa det gjort. Får se om någon berättar om biverkningar och misslyckanden.

Själv kör jag linser.

8 gillningar

Ja risken finns ju alltid givetvis!

Linser provade jag för 10 år sedan. Tyckte det var ett jäkla pill och konstant kliande och irritation. Men kan ju varit att andra linser passat mig bättre också.

Har du provat linser? I din ålder var jag också inne på att laserbehandla eftersom det var några vänner som gjorde det. Sedan provade jag linser och insåg att det inte är mer jobb än att borsta tänderna. Dessutom finns det månadslinser som man plockar ut efter 30 dagar.

Edit: du hann svara på min fråga innan jag hann ställa den. :smile:

1 gillning

Ja det är stor skillnad hur det känns beroende på hur bra utprovade de är.

1 gillning

Jag gjorde en laserbehandling som kallas NoCut på Vårda. Är överlag nöjd men under tiden var det inget kul. Vid första tillfället opererades båda ögonen varvid synen blev sämre i ett år, därefter fick jag göra om det.

Valde då att bara ta ett öga i taget, men nöjde mig med det dominanta ögat då min syn blev tillräckligt bra efter op nr 2.

Nu i efterhand är synen okej på båda och jag har inga biverkningar av behandlingen. Är helt utan glasögon idag.

3 gillningar

Jag opererade båda ögonen på Medocular för drygt 25 år sedan (kostade ca 25.000 kr då).

Jag närmar mig 50-årsåldern, ser fortfarande perfekt.

Alla jag träffat genom åren som har opererat sig har varit mycket nöjda. Jag har inte stött på någon som har varit missnöjd.

2 gillningar

Det har iofs jag men du har en poäng, de flesta är nöjda. De få som är missnöjda är dock jäkligt missnöjda eftersom det är svårt eller omöjligt att rätta till problemen.

6 gillningar

Gjorde ICL (linsimplantat) på Memira för tre år sedan, mycket skönt att slippa linser och glasögon! De rekommenderade denna metod då jag har kanska grovt synfel och den är reversibel (bara plocka ut/byta lins). Operationen tog 10 minuter och smärfri.

Har fått lite halo-effekt runt ljuskällor i mörkret men annars bra syn.

För 15 år sen gjorde jag en undersökning hos Memira för att se vilken slags operation som gick att göra på mina ögon. Då sa de att LASEK var vad som gällde för mig. Den verkar helt klart folk ha flest negativa biverkningar av, så jag har avstått. Vet en person i min närhet som gjort det och inte fått bättre syn än innan, måste fortfarande ha glasögon. Utöver detta kan han ej längre ha linser pga skav, och fått astigmatism och kraftigt försämrat mörkerseende som en följd av operationen.

De i min bekantskapskrets som kan göra LASIK istället verkar mer nöjda och upplever färre biverkningar.

Funderar på att undersöka om jag kan göra en ICL, det verkar bättre än LASEK. Men väntar nog ett par år till och kollar om OskarL och andra personer fortfarande är nöjda!

2 gillningar

Gjorde ICL genom Memira för >10 år sedan, mycket bra beslut!

1 gillning

Funderade också på det där för typ 15 år sen. Jag kom fram till att det fanns risk för en stor nedsida i utbyte mot en liten uppsida och valde därför att avstå. Glasögonkostnaderna du nämner har jag inte varit i närheten av. De jag köpt brukar kosta 1000-1500 inkl undersökning och jag byter nog inte förrän efter fem år i snitt.

1 gillning

Om du går igenom laserkirurgin, så är 40 år nästan sista chansen. Bäst att göra det vid 20-30 år för att få ut många år med nytta av behandlingen.

Vid 40-50 år och senare så kommer många få åldersförändringar, gula fläcken, behöva läsglasögon, begynnande grå starr osv. En laserkorrigering av synfel kan snabbt bli ogjord ifall du gör den för sent.

Vänta inte för länge!

1 gillning

Rätt coolt att det funkar på många ändå. Min farmor är typ 90. Opererade sig för kanske 5-7 år sen. Starr tror jag. Hon har haft brillor hela mitt liv, såna där med förstorningsglas nertill. Så i början när man var där när hon opererat sig sa hon alltid -Vafan glor du på? Tror du inte jag ser nåt eller? :rofl: Jag fick brillor i våras. Blivit lite närsynt. Hatar dom. Men vet inte om jag vill operera än.

2 gillningar

Jag har hört om du gör det för tidigt kan du ju få göra om det med. Ska väl vara lite mitt i mellan. På ålderns höst kanske det inte gör så mycket att man får börja med brillor igen.

1 gillning

Finns det inte en risk att man blir mer närsynt över tid, så man får ha glasögon/linser i alla fall efter några år? Då försvinner ju nyttan med operationen.

Många som har linser får ju öka upp styrkan med några års mellanrum, pga att de blir mer närsynta ju längre tiden går.

1 gillning

Jo.
Och risken att hornhinnan blir känsligare så att inte linser funkar alls.
Och risken ökar för halo/gloria samt dåligt mörkerseende.
Och risken för näthinneavlossning ökar dramatiskt.
ICL är inte heller något litet ingrepp, inprincip sätter man in en syntetisk lins framför ögats egna. Som att försöka fixera en manet inuti en manet typ.

För mig var det liten uppsida och enorm nedsida. Assymetrisk risk åt fel håll alltså.

3 gillningar

Min farbror genomförde en. Han har nu en “halo” runt alla ljuskällor. Tänk som att du ser ett ljus i dimma. Fast på allt.

Jag skulle inte vilja göra en sådan kirurgi.

3 gillningar

Förutom riskerna som nämnts så måste du också ta hänsyn till att du i princip kommer vara blind de första veckorna efter operationen, med utebliven inkomst och behov av omhändertagande och det.

1 gillning

Återhämtningen är nog ganska olika? En kollega till mig sa att han kunde se hyfsat efter 3h och mer eller mindre som vanligt efter ett dygn?

Men absolut finns det risker.