Erfarenheter av vasektomi?

Har vi några på forumet med erfarenhet av vasektomi?
Hur har er upplevelse varit efteråt? Någon som oturligt är bland de med långvarig smärta efteråt?

1 gillning

Nysnittad här.
Gjorde det för några månader sedan och just gjort första testet för att se om det lyckats (vilket det hade). Nästa prov inom någon vecka igen.

Alltså, själva upplevelsen är väl inget man vill skryta om. Småsnacka med sjuksystern som gör allting ordning medan man själv ligger på operationsbordet/stolen med snabeln i högsta väder… :elephant: Lokalbedövning men känns ju lite lustigt när de är där och arbetar. Men inte ont.
Efteråt var man väl lite öm. Klarade sig bra med alvedon/ipren. Egentligen bara ett par dagar innan jag gick å la mig. Stygnen kan svara lite inne i kallingarna tills de gett med sig. :person_shrugging:

Absolut ingen skillnad i “performance” so to speak. Inte någonstans. Visste man inte om det skulle man inte ha märkt någon skillnad alls.

5 gillningar

Låter ju precis som man önskar att att det ska gå till :blush:.
Det som oroar lite är de 15 procent som får långvarig eller permanent smärta. Skullle vilja få en tydligare bild av vad smärta innebär i det här fallet :joy:.
Ät risken 15 procent att det kommer kännas son en rejäl spark mellan benen under en längre period eller i värsta fall permanent så känns det ju lagom lockande.

15% med långvarig smärta?
Fick info om att någon eller några få individer per år får långvariga problem av operationen i svareige. Görs väll runt 10 000 operationer per år.

1/30 har smärta mer än två veckor.

Jag har gjort det, gick bra, ont några dagar, känning i dryga månaden, efter tre månader enbart en knut i ungen om man känner efter. Mycket av smärtan sitter mentalt i huvudet.

Kör!

1 gillning

Exet gjorde det och det var inga problem öht - funkade finfint både under och efter operation. Himla bra, tyckte jag dessutom kan jag meddela!!

3 gillningar

Hej!

Jag registrerade konto här för att dela med mig av min upplevelse kring min vasektomi-operation.

Gjorde den som 33 åring, lära besöka läkare som försökte övertala mig att inte göra det för jag inte hade barn (har aldrig velat ha) Tillslut fick jag en remiss, operation 3 månader senare.

Mycket enkelt ingrepp, läkaren sa att han hade gjort flera hundra ingrepp och alla hans operationer har varit utan komplikationer. Det som gjorde mest ont var att få bedövningssprutan, riktigt obehagligt. Själva ingreppet gick snabbt och smidigt. Öm en dag efter, skulle undvika tunga lyft i ca 2 veckor. Fick inte onanera på 2-3 veckor. Efter inlämningsprov efter 2 månader som bekräfta att det inte fanns några simmare så avslutades kontakten med läkaren.

Dagen efter var inte farlig faktiskt, kunde jobba dagen efter.

Ångrar inte en sekund att jag gjorde detta, utan är väldigt säker på att jag inte vill ha barn.

Du kanske är nyfiken på hur utlösningen känns efteråt och kan meddela att för mig är det precis samma känsla som tidigare, allt är precis som att man inte skulle vara opererad. Har inge ont alls eller beskymmer alls.

Rekommenderas verkligen om man går i tankarna. Jag gjorde de mest så att min sambo skulle slippa äta p-piller och att en kvinnlig operation innebär fler risker än för en man.

Mvh Daniel

14 gillningar

Jag hade aldrig någonsin gjort det där. Har en flyktigt bekant vars fru övertalade honom att göra den där operationen. De var lyckligt gifta (nåja) med två barn.

Ett par år senare var de skilda. Han träffade en ny kvinna som inte hade barn. Jag vet inte hur tankar och diskussioner gått dem emellan men sensmoralen är väl att livet kan förändras på bara några år och vissa saker är svåra att göra ogjort.

2 gillningar

Man kan återställa operationen(för en man), ingen läkare kan garantera det men det är en stor chans att det går.

2 gillningar

Det kommer inte vara ett problem. Jag har ingen som helst önskan till fler barn och skulle det mot förmodan ta slut med min sambo (snart fru) så kommer det inte ändras. Blir det något som inte gör ett potentiellt nytt förhållande möjligt så får det vara så.
Vasektomi eller inte.

Tack för alla tips och egna berättelser. Har haft tanken med mig ett tag och har nu precis skickat in remiss för ändamålet :blush:

1 gillning

Ställer mig bakom allt @Daniel88 skriver ovan.

Min doktor rekommenderade att ta operationen på en fredag, då man är ledig dagen efter. Har man fysiskt arbete kan det vara lite bökigt att jobba. Men är man kontorsråtta gör det absolut inget. Dra inte upp kallingarna för snabbt bara så påsen svingar… Talar från erfarenhet då jag säger att det inte är något jag rekommenderar… :sweat_smile: :joy:

Vi har vi 2 barn och jag har alltid varit skeptisk till om jag faktiskt vill ha barn eller ej. Så 2 räcker. Jag tänkte över hur jag skulle känna om damen sa att hon var gravid med ytterligare 1. Jag skulle inte mått bra.
Skulle jag mot all förmodan bryta med damen i framtiden och träffar någon ny, skulle jag ändå inte vilja ha fler barn. Det blir en del av dealen isf.
Känns så skönt att inte behöva fundera. Alla skydd är ju bara 99.99% säkra. (kondom 98%?).

Teoretiskt går operationen att återställa. Men praktiskt mycket svårt med ganska dåliga odds för lyckad operation. Typ 30% tror jag att läste. Så teoretiskt efter 3-4 försök borde det ju lyckas till slut iaf. Så… ja. Går att göra, men man ska se operationen som permanent. Går även att extrahera sperma tror jag…

5 gillningar

Där jag bor, ses operationen som “kosmetisk” och beviljas därmed ej sjukledigt för ingreppet. Så man måste ta en semesterdag.

1 gillning

Gjorde det själv för några år sen, allt funkar som vanligt. Jag var på kontoret och jobbade direkt efter (samma dag) men med mysbyxor och ståbord :blush:
Gjorde det för att frun skulle slippa hormonpiller etc.

Resonemanget att det skulle ta slut med frun och man råkar träffa en yngre som vill ha barn gör mig bara ännu mer säker på att det var rätt beslut för min del. Jag vill absolut inte ens ha diskussionen om fler barn, dags att ta tillbaka sitt liv igen.

7 gillningar

Blev extra glad att läsa detta och vill därför göra en @angaudlinn och hälsa varmt välkommen!!

7 gillningar

Japp. Själva ingreppet var inget märkvärdigt, gjorde lite ont vid något tillfälle beroende på hur bedövningen tagit, men då satte de bara lite mer bedövning. Verkligen inget att oroa sig för.

Hade inga problem efter heller, hade lite värk/var öm några dagar, och en “konstig” känsla i några veckor. Och med lite värk menar jag lite, behövde inte ens alvedon eller motsv. Undvik knäböj i tajta jeans bara, så går det nog bra. :grin:

Har däremot en bekant som fick komplikationer, med svår värk under lång tid, och behövde uppföljande operation m m. Det är trots allt en operation, så det är inte riskfritt. Men, man ska komma ihåg att den risken är låg, och det är inte riskfritt att gå över gatan heller. Hormonbaserade preventivmedel, som väl är det närmaste alternativet, är inte ofarliga heller.

3 gillningar

Det låter inte riktigt rätt…? Det ska vara arbetsförmågan som avgör rätten till sjukskrivning, inte anledningen till operationen.

Hmm, övervägde det ett tag eftersom 3 is the magic number, och jag inte tyckte min fru skulle behöva trycka in hormoner i kroppen.

Mitt resonemang var att det fick räcka med tre och även om livet förändras så skulle jag inte kunna tänka mig att börja om under några omständigheter.

Men vi löste det med det enda manligt preventivmedelet och nu är frågan i princip inte ett problem längre av naturliga skäl.

Fast det där kan vara lurigt vet jag med en kollega som blev pappa vid 53 med sin 49åriga hustru, och två nästan vuxna barn. De var dessutom av ideologiska skäl emot att avsluta graviditeten (troende). Men de såg glädje i det hela såklart och med två äldre syskon som såklart kunde hålla koll på lillknodden om de blev för gamla så det blev folk av hen också var det inte så illa.

Systemet kan tydligen smygstarta så skall man vara säker skall man använda preventivmedel ELLER sterilisera sig. Ialla fall som man. Jag har tillräckligt många case stories av fall mannen blivit pappa trots motsatsen hävdats.

En man tar ansvar för var han spiller sin säd helt enkelt.

3 gillningar

Nu kan jag inte något om detta, men borde det inte gå att frysa ner spermier och göra typ konstgjord befruktning? Eller det går kanske inte? :grimacing: Jag menar om man skulle ångra sig. :joy:

Vad roligt att den här typen av fråga ställs just i det här forumet då det ändå på något sätt hänger ihop med RikaTillsammans (en värld bortanför pengar).

Jag är snittad sedan november förra året och har inga förändringar på något sätt. Som många andra skriver är det ett smidigt och snabbt ingrepp som kan kännas lite här och där när de gör olika moment under operationen. Självklart är det rätta att lyssna på läkare och statistik kring olika biverkningar, såklart olika för alla och ingenting man kan garantera och inte heller ska försöka finna en trygghet kring här. Men kanske alltid kul med olika erfarenheter, jag kände mig väldigt trygg när läkaren sa ”Du har en bra pung för vasektomi precis innan lokalbedövningen skulle sättas” det blev lite skämtsamt och jag tänkte vad skönt då går det säkert bra för mig, tacka över makter för det. :sweat_smile:

Jag har två barn sedan tidigare och i ett lyckligt förhållande med en partner som tidigare haft spiral och hon vill inte ha fler barn, jag har mina barn sedan tidigare så det var ett enkelt beslut. Hon ska inte behöva ha saker i sin kropp när jag kan gör ett relativt riskfritt ingrepp som också har gått bra.

Kändes lite annorlunda med första utlösningen, sedan var jag lite öm någon vecka och tog det lugnt med egentligen all fysisk aktivitet sålänge jag hade lite känningar där nere vilket var ungefär 2 månader. Dock var känningarna minimala men för att göra det bästa i min tanke för att just undvika långsiktiga värkar eller biverkningar valde jag att vara extra försiktig, om det spelar roll vet jag inte. Normalt samlag kunde jag ha efter 2 veckor helt utan problem mer än psykiskt i början att man var försiktigare och var orolig att de skulle göra ont.

Nu har jag glömt bort att jag gjort det och känner absolut ingenting av det.

2 gillningar

Det går alldeles utmärkt att frysa ner könsceller. Det gör man ofta i preventivt syfte.

2 gillningar