De senaste dagarna har mitt Facebook-flöde varit fullt av annonser för appen Blodtrycksdoktorn, vilket fått mig att fundera ännu en gång på hur våra skattepengar används inom vården.
Proliferationen av den här typen av appar, skräddarsydda för specifika åkommor, känns som en sorts cancer i systemet. Det verkar som att vissa aktörer ser enkla möjligheter att tjäna pengar på offentliga medel, och jag misstänker att kontrollen över dessa är minimal, vilket gör att de kan agera ganska fritt.
Varför tillåts den här typen av verksamheter finansieras genom det offentliga sjukvårdssystemet? För mig känns det nästan som en ”legaliserad” form av korruption, där företag tjänar pengar medan vårdens resurser dräneras.
Med risk för att kasta bensin på elden: Jag är väldigt tveksam till nästan alla former av nätläkartjänster. Det finns såklart vinster med att ha kontakt på distans, speciellt om patienten bor långt från en vårdcentral, men det finns också en inbyggd spärr i systemet i form av den egenavgift man betalar hos sin vårdcentral. Min högst personliga bild är att för många söker för skitsaker och att det blivit vanligare med alla dessa fjärrtjänster.
Utan att veta hur t ex blodtryckdoktorn finansierar sin verksamhet så är jag spontant tveksam. Behöver man ha koll på sitt tryck och inte har sådan toppenservice som min vårdcentral (där det finns ett rum man kan kontrollera det själv och utan personal eller kostnad) så finns det egen blodtrycksmätare att skaffa.
Du har rätt, men är det inte också en del av problemet att vi som användare är ganska okritiska och prioriterar vår egen bekvämlighet utan att reflektera över den verkliga kostnaden och hur våra gemensamma resurser används?
Det skulle vara bra om patienten var medveten om vad sådana här tjänster faktiskt kostar skattebetalarna. Sannolikt skulle många ändå prioritera sin bekvämlighet – men jag har hopp om att åtminstone en del av användarna skulle agera mer ansvarsfullt och sluta “skänka bort” pengar till dessa företag.
Naivt?
Har en superbra vårdcentral där alls läkarna har EGNA telefontider med egna direktnummer. Dvs jag ringer direkt till MIN läkare som svarar. Anger mitt personnummer. Därigenom känner min läkare till min historik och mig personligen då jag haft samma läkare 5år. Sen reder vi ut saken direkt på telefon. Kan t ex skicka in en bild, boka en tid om jag behöver komma in och träffas eller löser recept, bokar tid till provtagning, remiss eller annan instans. Behöver alltså inte gå via något knappval, reception eller sjukskötersks först.
DEN typen av ”nätläkartjänst” =kontakt med SIN BEFINTLIGA läkare, tycker jag funkar klockrent som NÄTTJÄNST (Som tillhandahålls av vanliga läkaren som fysiskt sitter på vår egen vårdcentral)
Tror tyvärr det arbetssättet är ganska ovanligt när jag nämnt det för andra. På vår förra vårdecentral var det mer flera telefonval/personer innan man fick bokad besökstid med en random springläkare som jobbade för dagen på den vårdcentralen.
Tror traditionella random ”Nätläkartjänster” öppnar upp för mer slöseri och externa aktörer där ”tjäna maximalt med pengar är drivkraften”.
För att svenska väljarna velat liberalisera offentlig sektor under många år i tron på effektivisering och att spara pengar men ändå få mer välfärd. Det är kort och gott så här väljarna prioriterat att det ska vara.
Minns vi behövde receptbelagt mildare läkemedel till över mobil lättdiagnosticerad mildare åkomma en gång. Då var app-läkare snabbt och smidigt med bra öppettid, troligen kostandseffektivt för samhälleti det scenariot.
Jag försöker inte mucka gräl. Jag baserar min del från de nyhetsinslag jag sett om hur framförallt unga kontaktar vården för banala saker och även helt ovidkommande grejer, som de nämnda.
Jag tycker absolut det är toppen att det funkar i fall som ditt, men jag menar att den tjänsten ändå borde ligga under den vanliga vården och inte via privata aktörer som fakturerar regionen för “arbetet”.
Jag håller med om att exemplen är problematiska men “nyhetsinslag” ger sist jag kollade sällan en bra bedömning av frekvens/andel, vilket väl ändå är viktigt när man ska förkasta/bejaka någots skattepengsvärdighet?
Tycker att blodtrycksdoktorn.se är jättebra och mycket bättre än vårdcentralen! Jag har haft mycket bättre upplevelser genom appar än på vårdcentralen.
Det beror förstås på vart man bor och vad man behöver för hjälp.
Människan har en fantastisk förmåga att se mönster, även när mönstret inte finns där. Två saker händer samtidigt, och människan säger att det beror på att den ena orsakar den andra.
Som dyra skattefinansierade läkarbesök och privat anställda läkare. Eller slöseri med skattepengar och sjukvårdsappar. Eller patienter som söker dyr sjukvård för små åkommor som de skulle kunna vårda själva, och privata vårdföretag.
Ja, båda händer samtidigt. Nej, det betyder inte att de orsakar de problemen. De förekommer också separat från varandra.
Sen är getingar ett av Sveriges dödligaste djur, dödar ett gäng varje år. Så insektsbett med efterföljande allergiska reaktioner kan behöva följas upp.
Sen så behöver kliande myggbett oftast bara ett besök på apoteket på sin höjd.
Uppenbarligen använder folk nätläkartjänsterna av någon anledning. Min gissning är pga tillgänglighet och snabba svar.
Precis som i tråden om privata sjukförsäkringar så menar vissa att det i är svårt att boka tid på sin VC som gör att man väljer andra alternativ.
Min erfarenhet är att nya tider släpps en gång i veckan kl 08:00 varje fredag. Efter 10 minuter är de slut. Om jag ändå vill boka - så måste jag ringa och välja akuttid. Även om det inte är akut.
Har använt nätläkare åt barnen vid hosta (fick hostmedicin utskrivet), sjukintyg för hindrad resa och bild på utslag.
SJälv har jag ett födelsemärke på ryggen som andra(!) tyckte att jag borde kolla upp. Skickade bild till nätläkare som konstaterade att de var en ofarlig åkomma (glömt vad det kallades).
Inga av ovanståenden ärenden var akut, men löste sig inom minutrar eller timmar istället för veckor.
Dessutom tog vi inte upp tid i vårdkö på vårdcentralen för alla som har “akuta” besvär.
Frågan är vad som är hönan och vad som är ägget. Vi som är 40+ har upplevt en annan tid när man inte skulle ”besvära vården i onödan”. Det är mycket bra att det inte är så längre. Men den inställningen, dvs att man kollar upp även mindre blessyrer, uppfattar jag dök upp ett bra tag innan nätläkarna.
Jag är för nätläkare, det finns en hel del som är bra att avklara på minuter. Däremot måste ersättningsmodellen för korta besök kunna belasta den offentliga ekonomin mindre. Ett riktigt besök kan inte jämföras med ett nätläkarbesök.