Enligt GDPR Artikel 15 har du rätt att göra ljudinspelningar om du närvarar själv. Du kan avstå från att informera eller vara transparent, men då kan vederbörande avstå.
Som att:
Du blir sjuk och får vård och behandling, sedan visar det sig längre fram i tiden, att något inte blev som tänkt. Då kan du spola tillbaka tiden, då allt finns dokumenterat, som en resa tillbaka (tidsmässigt) och urskilja din nutid och möta framtiden med underlag ingen kan bestrida - ser du - dåtid - nutid - framtid - i din ägo som maktinstrument.
Om det gäller BVC och ungdom med funktionsnedsättning eller psykisk ohälsa eller någon annan form av missförhållanden, som kommer med påbud eller upptäckts senare, ja då dansar inte bara vården efter din dansföring, utan även försäkringsbolagen - dåtid - nutid - framtid - i din ägo, så vem vinner utan strid.
Poängen är att när vårdbesök görs och mänskliga faktorn ska dokumentera, så faller enligt oss , vår uppfattning 70% mellan stolarna och 30% eller mindre hos journal.
Det handlar inte om övervakning, utan loggbok och dokumentation av aktörer och institutioner, för när det händer, så är du eller ni i beroendeställning och inte tvärtom, så vad väljer man?
Likaså med allt annat i livet, om du är chef och bolaget blir uppköpt och du blir nedgraderad under missförhållanden, då hjälper facket lite och GDPR artikel 15 mycket.
Vi nyttjar detta till dess fulla pontential inom fler onämnda områden, då vi vill påvisa att det även finns andra sätt, men inte just nu.
Så i princip är det du säger att det är en bra idé att dokumentera och samla in bevis på vad som har sagts och överenskommits i de fall det finns risk för att någon skulle hävda något annat i efterhand?
Det är sant, jag brukar sällan spela in men brukar ofta göra noteringar och få bekräftelser i skrift via e-post så att den andra parten inte i efterhand kan hävda att det inte stämmer.
Jag kan alltid bara gå tillbaka och peka på det där mailet där det står i klartext vad som har överenskommits och att den andra parten fick informationen då och inte har opponerat sig.
Minnet är bra men kort, efter ett tag kommer varken jag eller den andra parten komma ihåg exakt vad vi har sagt om det inte finns nedskrivet.
Någon gång har jag spelat in röstsamtal i jobbet vid kontakt med en bedräglig extern part som slingrade sig från ansvar. Det var bra att ha i efterhand.
Jag behövde göra det vid ett tillfälle, men det var svårt att göra direkt i mobilen. De har väl tagit bort eller försvårat den funktionen för att det vore obehagligt att bli inspelad utan samtycke antar jag?
Enda enkla sättet vad jag vet är att ha mobilen på högtalare och spela in med en annan enhet. Men då får det ju vara tyst i rummet i övrigt.
Har du använt någon snyggare lösning? Hur gör du @Vaelira? Och hur gör du vid dina vårdbesök? Mobilens ljudinspelare på i bröstfickan? Och spelar du in i smyg eller öppet? Banker och vissa butiker man ringer brukar ju “varna” att samtalet spelas in.
Som läkare med klinisk bakgrund och idag tillsynsläkare på IVO vill jag nyansera detta. Jag har lyssnat på en del inspelade samtal. Det är en vanlig vanföreställning, särskilt vid rättshaveristiskt beteende, att man vinner genom att spela in alla samtal. I praktiken gör man det sällan.
IVO bedömer inte bemötande. Det som avgör är om patienten fått vård och behandling enligt vetenskap och beprövad erfarenhet i enlighet med patientsäkerhetslagen (PSL). Jag utgår alltid från att samtal kan vara inspelade och säger därför inget jag inte kan stå för i ett granskande sammanhang. Inspelade patientsamtal kan fungera som ett minnesstöd, men de innebär sällan någon verklig maktposition.
Som arbetsgivare är jag inte överförtjust i den här möjligheten men högst medveten om den. Har vid ett par tillfällen varit övertygad om att ett samtal blivit inspelad.
Men är förtroendet så lågt för en arbetsgivare att man känner behov av att spela in så hade jag ställt mig frågan om det inte är dags att se sig om efter ett annat jobb
Har samtidigt full förståelse för att man i kontakt med exempelvis vården ibland kan känna sig väldigt utsatt men jag tänker att det allt som oftast finns stödfunktioner.
Relationsbyggande, som jag ser som grundläggande, blir svårt om man väljer att i smyg spela in saker och jag tror det har en förmåga att straffa sig på sikt.
När jag gjorde det använde jag nog bara en generisk android-app hämtad från play-butiken.
Jag har svårt att se att det inte skulle finnas sådant nu också.
Sedan har min arbetsgivares växel-app även funktionen inbyggd, det går att spela in röstsamtal via den. Den växelappen finns både för iPhone, Android och Windows så det kan inte vara så att det på något sätt är förbjudet med appar som spelar in samtal.
Det är fullt lagligt att spela in röstsamtal både vid telefonsamtal och fysiska möten så länge en part (du själv) som deltar i samtalet vet om att inspelningen sker.
Dvs. det är inte tillåtet för dig att i hemlighet spela in ett samtal där du inte själv deltar, men så länge du deltar är det fullt lagligt att spela in utan att informera övriga parter om att du spelar in.
Filma med kamera, mobilväska på bröst, bakåtvänd kamera, klart.
Eller om du idokumentärfilmare och journalist med ett webbhotell för 400 per år med lite kåseri, beviljad presskort som frilansjournalist för cirka 4000. Presskort
Därför är vi författare, journalist, med mera och du behöver inte lägga 40 tusen på falska utbildningar. Det mesta är inte ens en utgift.
Det går cirka 5 till 9 GB per dag. Lagligt då du inte publicerar och med lite journalistik manipulerade bilder har du allt offentligt.
Lägger band på mig, men kom med frågor, alltid trevligt att tala med begåvade människor.
Windows kan konvertera film till mp3 ljud filer, gratis program
Läkare diagnostiserade med savant liknande beteende, likt någon som aldrig talat spanska, plötsligt tala flytande, vår situation.
Och du, vad du än säger efter hot om tvång. Fick vi inte bara personal, utan läkare och Expressen att reagera. Så du kan positionera dig, men i slutändan är det folket som vinner utan strid.
Det här är folkets dokumentation av Orwell 1984 samhällets utveckling, den du .,. Ser du redan vart tråden slutar?
Och ja, maktinstrument för stämning och försäkringar, samt påvisa den undermåliga vård vi har i Sverige eller undermåligt övervakningssamhälle
Rätta mig om jag har fel och hänvisa gärna till källa i så fall, men det är väl olagligt att i hemlighet filma på sjukhus och liknande platser p.g.a. att det inte är allmän plats och det innebär problem med patientsekretess, brist på personalens samtycke m.m.?
På vissa platser kan man såklart filma men i ditt första inlägg skrev du mest om vårdsammanhang.
Tror det beror på sjukhus/region. Men många sjukhus har förbud mot fotografering och videoinspelning utan ok från läkare. Så är det i min region i alla fall, finns till och med skyltar om detta.
Jag har svårt att förstå ditt inlägg, där referenser till Orwell, Expressen och en plötslig förmåga att tala spanska blandas. Jag tolkar ”tvång” i sammanhanget som att du har varit föremål för vård enligt LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård). Hur tråden kommer att sluta är oklart, men det är inte otänkbart att moderatorn väljer att låsa den.
Det låter rimligt för annars skulle det hamna i konflikt med annan lagstiftning om patientsekretess m.m. och det verkar heller inte vara tillåtet att smygfilma personal utan samtycke.
Alla sjukhus jag kollade via stickprov nu har fotograferingsförbud i någon form och jag har väldigt svårt att se att typ alla sjukhus i Sverige skulle ha regler som inte är förenliga med lagstiftningen.
@Vaelira har med andra ord fel i att det skulle vara så kategoriskt som att det alltid är ok att utan tillstånd och samtycke filma på sjukhus.
Spela in ljud får du göra så länge du deltar i samtalet, även på sjukhus. Det är filmandet och fotograferingen som verkar vara olaglig beroende på var och hur du gör det. Du får t.ex. inte smygfilma eller smygfotografera din läkare inne på vårdavdelningen eller andra patienter men du får spela in röstsamtal du har med dem.