Ögonoperation samt progressiva glasögon

Hej, antar några här på forumet lever med glasögon eller linser. Har lite frågor till er som gjort ögonoperation om ni blivit nöjda?

Ni som har progressiva har ni blivit vana efter ett tag?

Testar just nu progressiva och det är minst sagt jobbigt. Så blir lite sugen

Har 5,5-6 i styrka o astigmatism. ICL dvs byte av lins är ju det som är aktuellt för mig men vet inte om det är värt risken så att säga!

Inte riktigt svar på frågan, men ändå…

Jag har inte opererat, och har absolut ingen tanke på att göra det. Läskigt. Men så är mitt synproblem bara att jag behöver glasögon på nära håll pga att jag passerat 50 år. Men det är jobbigt att inte kunna läsa utan brillor. Jag har billiga läsglasögon utspridda “överallt” för att kunna läsa när jag behöver, oftast på mobilen.

Jag testade progressiva för ett år sedan, men gav upp och fick pengarna tillbaka. På håll funkade det (så klart - behövde ju bara vara fönsterglas), men skulle jag läsa var det som att försöka se texten genom ett par sugrör. En stående A4-sida krävde att jag flyttade huvudet fram och tillbaka längs raden för att kunna se texten. A5 gick att läsa med huvudet stilla.

Nu har jag precis varit hos en annan optiker, och där fick jag veta att det finns olika bra glas. De har 3 prisklasser, där man får bredare synfält med det dyrare glaset. Jag har inte testat. Inte än. Eventuellt gör jag ett försök där också, med pengarna tillbaka-garanti på det dyraste glaset.

Min tanke med det senaste optikerbesöket var att skaffa “bifokala solglasögon”, dvs solbrillor med ett läsfält längst ner. Nu är jag alltså osäker på om jag ska testa progressiva istället.

1 gillning

För tjugo år sedan operade jag ögonen mot närsynthet (lasic-metoden). Har haft dubbelseende och problem att se på när håll sedan dess. Läkaren tyckte resultatet var lyckat eftersom jag kunde se mer än 0.5 på syntavlan, vilket juridiskt sett var deras enda löfte. Ett annat problem är att man inte kan operera sin ögon hur många gånger som helst, eftersom trycket i ögat sänks. Så när man opererar förbrukar man en operation, vilket är synd ifall man i framtiden skulle drabbas av någon ögonsjukdom.

1 gillning

Om jag minns rätt hade jag -2.5 samt -3.25 och jag gjorde någon operation för ca 20 000 för snart fyra år sedan och än så länge är jag jättenöjd!

Ångrar att jag inte gjorde det redan för 12 år sedan då jag började undersöka det hela. Jag var dock väldigt nojig och gjorde det inte.

Man kan teoretiskt skaffa ett par glasögon som håller hela livet men i praktiken tappas något par bort, glaset blir repiga, passformen slits mm.

Ekonomiskt skulle jag säga att man tjänar på en operation om man inte är allt för gammal. Lägger man dessutom till tiden det tar att putsa glasögon så blir investeringen ännu bättre.

För egen del behövde jag glasögon för att köra bil. Var såklart inga problem att gymma utan glasögon men om man t ex hade en spegel 3 meter bort där jag skulle kolla hur jag utförde övningen var detta betydligt svårare utan glasögon. Efter operationen har jag sluppit alla sådana här vardagsproblem.

återhämtningstiden för mig var i princip några timmar dessutom, jag hade räknat med 2 veckor….

Jag har vanliga glasögon som jag skaffat utomlands. De var inte dyra. Jag skaffade slipade solglasögon vid samma tidpunkt. Sådana där solglasögon som man hänger på skulle annars vara ett alternativ. Nyligen skaffade jag terminalglasögon som komplement till de vanliga solglasögonen. Dessa har jag enbart till att jobba med datorn och potentiellt till att läsa.

Progressiva glasögon har jag inte provat och jag uppfattar det som en potentiellt jobbig grej. Jag kör med min kombo av tre olika glasögon tills vidare. Däremot har jag ganska begränsat synfel och kan även växla mellan att inte använda glasögon alls. På möten blir det ofta enklast iom att jag både behöver titta på skärm, andra deltagare och eventuella papper. Jag har inget par glasögon som klarar av allt detta.

Jag har inte övervägt operation. För ett antal år sedan var jag på en synundersökning om detta. Det var dock inom ramen för mystery shopping och inte något som jag skulle ha övervägt själv. Undersökningen gav mig dock beskedet att jag inte hade möjlighet att välja operation.

Sådana som Specsavers mfl har inte dessa breda glas eller vad menar du? Kikar på samma sak nämligen, och är lite nyfiken.

Jag införskaffade progressiva glas för något år sedan. Funkar alldeles utmärkt för mig, tog ett par veckor innan jag vant mig helt. Valde de absolut dyraste Carl Zeiss-glasen (med det ”vidaste” synspektrat). Men jag antar att det är högst individuellt hur man vänjer sig….

När du skriver “Specsavers mfl” så antyder det att det finns en rangordning mellan kedjorna. Högst rimligt, men jag har tyvärr inte koll på denna rangordning. Det kunde vara bra att känna till… :slight_smile:

De progressiva som inte funkade för mig köpte jag (och lämnade tillbaka) hos Specsavers. Där nämndes inte att det finns mer än en sorts glas, och jag hade ingen aning.

Nu är jag hos Smarteyes och tittar på alternativen progressiva resp. bifokala solglasögon. De berättade att de har tre pris-/kvalitetsnivåer, där den dyraste ger bredast synfält på de progressiva glasen. Jag tänkte inte på att fråga vad det rent tekniskt är som gör skillnaden.

Jag har haft progressiva glasögon i mer än 10 år. Har varit översynt i många år men har sett väldigt bra på långt håll när jag har korrigerat med vanliga glasögon. När jag närmade mig 50 år började texten på innehållsförteckningar och skruvskallar krympa så jag fick skaffa progressiva glas. Jag har valt de dyraste både hos Synsam och Specsavers (vid olika tillfällen). Båda har fungerat bra efter en kortare tillvänjning (1-3 dagar). Jag har även solglasögon av samma slag.

Det finns en olika ögonoperationer. LASIK etc dvs yttre korrigering med laser etc. Finns även andra metoder.
Viss släkt och vänner som har fått grå starr och även en som blev avundsjuk på hur bra det blev har bytt till så kallad multifokala linser . Dvs man byter ut den medfödda ( grumliga linsen ) mot en (fin dyr specell) lins som tillsammans med hjärnans fantastiska funktion att kunna “programmera om sig” ger riktigt bra syn på ALLA avstånd utan glasögon om det fungerar för just dig … Kostade 50.000 SEK om jag minns rätt.
En dam vi känner på 70+ kunde utan problem läsa finstilta på en tablettask och vägskyltar på långt håll utan hjälpmedel. Fantastiskt. Ser som en falk nu sa hon…
Hennes gubbe gjorde samma operation och slapp ett par olika glasögon hängade runt halsen.
Men . Är man “för” gammal klarar tydligen inte hjärnan av anpassningen ibland och man får byta ut linsen efter en period mot en fast lins. (Pengar i sjön).
Min far valde två såna fasta på landstinget när han fick grå starr pga att han är 80++ och kompis i samma ålder blev inte nöjd med sina dyra multifokala linser.