Erfarenheter och råd ögonlaser 👀

Hej alla!

Jag går i tankarna att göra en ögonlaserbehandling och skulle gärna höra era erfarenheter. Det känns som en djungel med olika metoder (FS-LASIK, TransPRK, SMILE osv.) och priserna varierar ju en hel del mellan klinikerna

Några frågor jag funderar på:
• Vilken metod valde ni och varför?
• Hur mycket betalade ni och var gjorde ni det?
• Hur var läkningsprocessen – gjorde det ont, hur länge var synen suddig?
• Något ni önskar att ni visste innan?

Tacksam för alla tips, både bra och dåliga erfarenheter! Vill gärna ha så mycket input som möjligt innan jag bestämmer mig.

Tack på förhand! :blush:

1 gillning

Jag gjorde en Lasek för snart 9 år sedan. Var tidigare närsynt (-5).

Nog den bästa grejen jag gjort. Tvekade länge pga risk för biverkningar men eftersom jag hade problem att ha linser (torrt i ögonen) och jag är rätt aktiv var glasögon ganska begränsande.

Jag var torr i ögonen ganska länge, säkert 1-2 år och tog extra ögondroppar. Så här i efterhand tror jag dock att jag hade kunnat skippa det rätt tidigt och sen hade nog ögonen vant sig.

Läkeprocessen gick rätt snabbt och kunde vara ute redan dag 2.

Fick löneavdrag genom jobbet och betalade nog kring 30k.

Jag skulle dock inte gjort det om det inte vore så att min syn var såpass dålig eftersom alla operationer innebär risker och då vill jag att nyttan ska vara stor.

3 gillningar

Jag gjorde LASEK hos Memira i maj förra året. Hade -2,5 i synfel ungefär. Helst hade jag gjort FS Lasik pga kortare läkningstid men det passade inte mina hornhinnor så tyvärr gick det ej.

Det blev ganska spontant när det väl gjordes eftersom jag fick ett erbjudande med 10k rabatt pga en sen avbokning. Jag tror det landade på 16k då.

Återhämtningen första veckan var tuffare än jag väntade mig. Första timmarna var jättebra men sen var jag så ljuskänslig att jag i praktiken var blind i flera dagar och det tog nog en vecka innan det var någorlunda återhämtat. Just då var jag inte övertygad om att jag hade fattat rätt beslut :sweat_smile: Efter det hade jag torra ögon i någon månad men det var okej, bara att använda ögondroppar. Nu skulle jag säga att jag i princip har perfekt syn och har inte torra ögon (det hade jag inte innan heller). Jag tycker det var värt det och skulle gjort om det idag.

4 gillningar

Det är över 20 år sedan jag gjorde min operation. Den kostade då strax under 20.000 kr. Jag är ganska säker på att det var LASIK. Vill minnas att det inte fanns så många andra metoder tillgängliga då (jag var närsynt).

Jag är oerhört nöjd över resultatet. Jag fick veta då att på grund av operationen kommer jag sannolikt att behöva läsglasögon som äldre. Sedan operationen har min syn varit mycket bra, och först nu, 25 år senare så börjar jag känna av att jag har svårt att läsa liten text på nära håll.

Själva operationen gick snabbt och jag fick en lugnande tablett innan. Direkt efteråt var synen väldigt suddig men jag upplevde att den förbättrades väldigt snabbt, det var skillnad i timmar och inte i dagar. Jag hade inte någon större smärta eller besvär. Jag upplevde att återhämtningen gick förvånansvärt snabbt men jag var också ung (18 år) och gissar att det kan påverka. Använde inga ögondroppar mer än de bedövningsdroppar jag fick inför operationen.

Jag har upplevt det som väldigt positivt och prisvärt. Skönt att slippa glasögon och linser och ekonomiskt sett har det också varit fördelaktigt.

2 gillningar

Jag gjorde LASEK hos Memira för 8 år sedan. Blev rekommenderad LASIK p.g.a kortare läkningstid men hade hittat några studier som visade något större risk med denna så jag valde LASEK som dessutom var något billigare.

Ingreppet gick blixtfort och jag förstod inte att det var över utan frågade när de skulle börja. Direkt hem med ögondroppar och antibiotika. Inledningsvis lite kliande sedan smärta i två dagar. Blev liggandes i sängen med ljudböcker och poddar. Det blev tröttsamt ganska fort. Tårarna forsade verkligen konstant och låg man på rygg blev det som små “sjöar” runt ögonen och blött i sängen.

Men lätt värt det. Bästa jag gjort.

3 gillningar

Jag har inte vågat göra det, riskerna känns för stora.
Sen är de flesta jag hört nöjd med att ha gjort det. Det är väl antagligen 99,9% eller fler som inte får några eller små problem med sin operation.
Men ögonen känns jobbigt om man skulle få några problem så man får väl värdera risken att vara de där 0,01 eller 0,001% det inte går bra för.

2 gillningar

Är sugen på RLE (linsbyte) hos memira eller proforma (som verkar vara ca 20.000 billigare). Har någon erfarenhet av det?

1 gillning

Är också sugen på att göra det men avvaktat pga riskerna. Jobbar som tandläkare och har haft astigmatism sedan tonåren. Använder linser idag och luppar på jobbet, men en ögonoperation hade underlättat för mig avsevärt.
Är dock orolig för resultatet och tänker värsta tänkbara scenariot. En blind tandläkare är liksom ingen bra tandläkare :grin:

4 gillningar

Jag har ingen egen erfarenhet av ögonkirurgi men funderar på om livet inte vore enklare med riktigt bra syn. Jag var i kontakt med detta bolaget för ett per år sedan men blev avrådd att göra vanlig ögonlaser pga ålderssyntheten kan komma runt 45. Men fick ett bra och seriöst intryck.

Deras RLE kostar från 40000:- för båda ögonen, kanske kan vara värt att titta på :slight_smile:

1 gillning

Gjorde min för 14 år sedan. Skulle gjort det tidigare. Har sldrig ångrat det. Vissa tycker glasögon är helt ok, andra nöjda med linser. Trivs man inte med något av det rekommenderar jag operation, alla dagar i veckan.

3 gillningar

Gjort linsbyte för 4 månader sen.
Avskydde verkligen glasögon. Började med läs men blev mer och mer (46år) och nu har jag inga glasögon :grin:

Synen är inte perfekt, men har man de förväntningarna så ska man inte göra det. Jag har lite ljusfenomen (ser lite reflexer i ena ögat av vitt led ljus i vissa lägen när det är mörkt)
Ser ringar runt ex billjus på långt håll.
Noll problem i dagsljus.
Allt blir bättre och bättre men är mer ljuskänsligt när jag är trött. Kan ta upp till ett år innan man är kalibrerad tydligen.

Inga problem att jobba vid dator, allt längre än 40 cm upplever jag som skarpt.
Det jag inte kan är justera synen på nära håll (dvs spänna ansiktet för att se skarpare) utan får ha en sminkspegel med 10x när jag ska noppa ögonbrynen :rofl: enda gången jag behöver förstoring :woman_shrugging:

Så - hade jag vetat det jag vet idag, hade en ovanlig allergisk reaktion på ögondropparna exempelvis och hur synen blir efter så hade jag gjort det igen.

Vårda ögon, Stockholm multifokala linser och båda samtidigt. -1.25 och -1.75 samt astigmatism

4 gillningar

Har gjort det både år 1999 (två ögon) och 2018 (ett öga). Och nej, jag är inte treögd :grinning: men första gången blev det inte perfekt (men otroligt mycket bättre) och möjligen försämrades synen under åren.

Kan verkligen rekommendera det. Men det är inte kul att vara totalt handikappad första veckan efter behandlingen så fundera på att ta ett öga åt gången.

3 gillningar

Jag gjorde den lite mer smärtsamma varianten av laseroperation (LASEK) hos Memira för att bli av med närsynthet och astigmatism för 4-5 år sedan. Efter operationen gjorde det ont i ögonen i en vecka ungefär och efter det var jag rätt ljuskänslig i ett par veckor. Har inte ångrat operationen en sekund. Det är verkligen underbart att slippa glasögon och linser och jag skulle absolut rekommendera fler att göra det.

Mina föräldrar har gjort linsbyte mot ålderssynthet, även det hos Memira, och är supernöjda. Enligt dem kändes det knappt och de har inte haft några men eller biverkningar.

2 gillningar

Eftersom det är ingen som blev blind som skriver här måste det bara vara bra? :slight_smile:

Har -0,75 och -1,75 astigmatiskt. Använder linser och känner inte för tillfället att det är värt risken att helt förlora synen. Det händer att jag lämnar hemmet och måste gå tillbaka och sätta in linserna då jag bara upptäcker det när jag kommer till spårvagnen och försöker läsa skylten när nästa vagn kommer :smiley:

Just att bli blind är det säkert större risk att kontaktlinserna orsakar. Däremot permanent rejält torra ögon (så man måste ha med ögondroppar överallt), ljuskänslighet och att se halos runt ljuskällor är som jag minns de vanligaste större problemen.

Har själv funderat på det i tio års tid nu, men har redan rätt torra ögon så är orolig för att göra det värre.

En vän fick stora problem med dubbelseende och ljuskänslighet efter sin operation. Det har tyvärr aldrig försvunnit trots att det gått 15 år.

1 gillning

Var det linsbyte?

Synkorrigering.

Gjorde LASEK 2010 i Umeå (Koskelas), hade -4,75 och det gick på ~20 000. Hade lite suddig syn en dag men det var ändå så att jag upplevde en klar förbättring direkt! Tyvärr så fick jag lite sämre syn igen lite drygt 1,5 år senare men har legat stabilt på -1.5 sen dess. Garantin då jag gjorde den var på 12mån men helt ärligt så har jag inga problem med att ha ett litet synfel nu, kan fortfarande minnas hur det var tidigare och det är så otroligt mycket bättre även nu! Har ibland funderat på en ny operation men kostnaden är för hög, kan leva med att behöva linser/glasögon vid enstaka tillfällen :blush:

1 gillning

Haft linser och glasögon i +20 är är 43 nu. -3,75. Funkar kanon aldrig haft en tanke på operation. Skulle nog överväga om jag skulle få problem. Har precis fått såna där progressiva glas så man är rustad för ålderdomen oxå får man hoppas.